Клюкарските сайтове – бизнес за милиони

Сайтът DotSpotter.com. Снимка: Уебшотс

Миналата седмица Си Би Ес, една от най-големите медийни компании в Америка, плати 10 милиона долара, за да купи малко известния клюкарски сайт DotSpotter.com. Базиран в Сан Франциско, той стартира през януари и се определя като “Пулса на поп културата”. Съдържанието му не се различава кой знае колко от това на другите подобни сайтове. А именно – клюки и новини за звездите в комбинация с техни снимки и клипове.

На месец DotSpotter.com прави по около 350 хиляди уникални посещения. Това е нищо в сравнение с огромната популярност, която имат сред потребителите другите клюкарски сайтове. Блогът на небезизвестния Перез Хилтън, например, прави по 5 милиона уникални посещения на ден. Защо тогава президентът на Си Би Ес Куинси Смит се е решил на такава стъпка?

“Съмнявам се, че Си Би Ес е купила DotSpotter с намерението да разшири дейността си, защото потребителите му са прекалено малко – казва Интернет анализаторът Алекс Бърмастър. – Може би ръководството на компанията се надява популярността на сайта да се увеличи в бъдеще. Гладът за звездни клюки наистина е огромен.”

Си Би Ес не е единствената медийна компания, която се е изкушила да купи клюкарски сайт или блог. AOL е собственик на сайта TMZ.com, който прави по около 1,6 милиона уникални посещения на месец. А през юни Yahoo купи OMG.com.

Сайтът TMZ.com. Снимка: Уебшотс

Една от причините за растящата популярност на клюкарските сайтове е, че в тях се публикуват материали и снимки, които много трудно могат да се появят по вестниците и списанията. Popbitch, британски седмичен клюкарски имейл, се разпраща на 360 хиляди потребители и съдържа информация, която е повече от скандална. Използвайки формата на електронната поща обаче, издателите се предпазват от подвеждане под съдебна отговорност, тъй като съдържанието не се архивира и не присъства в онлайн пространството.

HolyMoly.co.uk, основният конкурент на Popbitch, е комбинация от сайт и клюкарски имейл, но с не толкова скандално съдържание. Делата, заведени срещу него, се броят на пръсти, защото повечето звезди не са склонни да прибягват до съда, когато става въпрос за неособено популярни сайтове.

Колкото по-известен е сайтът обаче, толкова повече скандали има около него. Заради публикуваните в блога му материали Перез Хилтън си спечели доста врагове сред знаменитостите и броят на делата, заведени срещу него, непрекъснато се увеличава.

Клюкарските сайтове са златна мина за рекламодателите, тъй като читателите им са хора на възраст между 25 и 34 години. “Това е много важна възрастова група – казва Интернет анализаторът Алекс Бърмастър. – По-големият процент от хората, които четат клюкарски сайтове, са жени, а те са много по-подвластни на рекламните послания от мъжете.”

Топ 5 на най-популярните клюкарски сайтове

Перез Хилтън. Снимка: Уебшотс

Perezhilton.com

“Най-мразеният сайт” в Мрежата е създаден през 2004 г. от Марио Лавандейра, който се подвизава под псевдонима Перез Хилтън.
Уникални посещения: около 5 милиона на ден

TMZ.com

Създаден през 2005 г., сайтът публикува клюки, снимки и клипове само за холивудски знаменитости.
Уникални посещения: 1,6 милиона на месец

HolyMoly.co.uk

Клюкарските имейли на сайта се разпращат всеки петък и имат голям успех. Информацията в тях е смесица от скандални истории и чиста проба измишльотини.
Уникални посещения: 750 хиляди на месец

Usmagazine.com

Онлайн изданието на клюкарското списание Us Weekly стартира миналата есен. Материалите в него са сравнително добронамерени и освен това на сайта се качват различни игри, клипове, анкети и тестове.
Уникални посещения: около 1 милион на месец

Defamer.com

Сайтът е собственост на компанията Gawker Media и е фокусиран върху шоубизнеса в Лос Анджелис. На него потребителите имат възможност да качват снимки на знаменитости, които сами са направили.
Уникални посещения: малко над 2 милиона на месец

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.