Новото украинско правителство разчита на слаба коалиция

в. Независимая газета

Владимир Гройсман. Снимка: от тв екрана

След дълга политическа криза миналата седмица Украйна най-после се сдоби с ново правителство и въпросът в каква посока ще се движи страната по-нататък придоби ново звучене. Анализирайки ситуацията, създала се около новото украинско правителство, могат да се отбележат няколко принципни момента.

Първо, в резултат на многобройните консултации както вътре в страната, така и на външно равнище, преди всичко с американските покровители, се стигна до отказ от формиране на технократско правителство, което би било равно отдалечено от парламентарните фракции и групи за влияние и би имало имунитет поне за 1 година. Политическата система на Украйна и украинският елит днес явно не са готови за такъв вариант, който от икономическа гледна точка, с оглед на извеждането на страната от кризата, в най-голяма степен би съответствал на съвременните задачи. Особено предвид факта, че създаване на правителство на основата на широка коалиция днес едва ли е възможно.

След като прецениха всички рискове, западните партньори на
Украйна, за които вероятно най-подходяща би била кандидатурата
на Наталия Яреско, а не на Владимир Гройсман, се съгласиха със
създаване на нов кабинет по квотен принцип начело с последния.

Второто важно обстоятелство, свързано с първото, е, че
новото правителство едва ли може да бъде наречено коалиционно и
за квотен принцип в него е доста пресилено да се говори. Радата
(парламентът) по същество е коалиция на малцинството, а
министерският състав е хибрид от кандидати от две парламентарни
партии и представители на регионалния елит, преди всичко от
родната на новия премиер Виницка област.

Главен минус на новия кабинет е, че той се опира на доста
крехка и слаба коалиция във Върховната рада. При гласуването той
бе подкрепен от 206 депутати. Така останалите гласове в негова
подкрепа са на депутати извън парламентарните групи, а също и на
депутатски групи, които имат абсолютно лобистки характер, като
например „Възраждане“. По този начин от самото си начало новият
кабинет няма широка подкрепа. Коалицията, на която се опира, се
състои от две фракции – Блокът на Петро Порошенко (БПП) и
Народният фронт (НФ), с явен превес на първия. Той се
характеризира и с вътрешни противоречия, при това не само по
линията БПП-НФ, но и вътре в самия БПП. Тази коалиция ще бъде
принудена по много въпроси да се обръща за гласове именно към
олигархичните групи от типа на „Възраждане“. А това означава, че
няма да има безпроблемни гласувания по законопроектите.
Трето, по нов начин изглежда опозицията във Върховната рада.

Тя е доста многобройна и при това разнолика. От едната страна
са вождистките сили, активно опитващи се да овладеят левия
електорат, като „Баткившчина“ („Отечество“), които настояваха и
вероятно ще продължат да настояват за скорошни предсрочни
избори, и Опозиционният блок, чийто рейтинг спада според много
социологически агенции. От друга страна, това е „Самопомощ“,
която е в позиция на вечен критик на властта, но не желае да
рискува с предсрочни избори. Тази раздробена, но многобройна
опозиция, от една страна, по тактически въпроси може да влиза в
алианси с коалицията, но постоянната критика и натискът върху
новото правителство в Радата са гарантирани.

Четвъртият важен аспект, който няма как да бъде пропуснат –
това са личните амбиции на Гройсман. Това, че в хода на
обсъждането на състава на новия кабинет той успя да отстои
своите позиции, да включи в него свои хора, познати му още от
времената във Виница, и главното – да не допусне назначаването
на Виталий Ковалчук за първи вицепремиер, говори, че той е
човек с характер и с достатъчно големи политически амбиции.

Характерно е, че на местните избори във Виница политическата
сила на Гройсман вървеше самостоятелно, а не под крилото на
президентската „Солидарност“. Фразата „Ще ви покажа как се
управлява страната“, произнесена в залата на Радата, показва, че
новият премиер още отсега има сериозни политически планове,
които вероятно могат да не се ограничат с премиерската длъжност.
Но такъв рязък старт някак си поставя новия премиер в трудно
положение.

Все пак засега Гройсман няма сериозен опит на национално
равнище, а и сред членовете на новия кабинет има хора, които са
работили само на регионално ниво. Креслото на парламентарен
председател все пак никак не може да се сравнява по сложност с
работата на ръководител на правителството, макар че, следва да
се отбележи, като парламентарен шеф Гройсман се прояви като
майстор на компромиса. От него едва ли могат да се очакват
евтини пропагандистки изявления и безкрайни публични кавги и
скандали.

След като демонстрира своята относителна независимост,
Гройсман в същото време през следващите 6 месеца едва ли ще
тръгне към открит конфликт с (президента) Порошенко. Такъв
конфликт в перспектива може да доведе до предсрочни избори, а
зад Гройсман не стои политическа сила от общонационален мащаб.

Важен аспект е също така доколко той ще успее да установи
работни отношения с губернаторския корпус, като се има предвид,
че са му близки регионалните сюжети, проблемите на
децентрализацията и самоуправлението. Затова може да се очаква,
че той и неговото правителство ще се опитат да установят
взаимодействие с регионалните власти и като цяло ще отделят
забележимо повече внимание на регионалната проблематика.

Първите 100 дни на всяко правителство е прието да не се
критикуват. Но още отсега е ясно, че макар политическата криза
да е преодоляна, днешната „стабилност“ е временна. Коалицията в
Радата е твърде крехка, за да гарантира надежден тил на
кабинета. Вероятно като цяло правителството ще бъде принудено да
продължи курса на просене на кредити и на взаимодействие с МВФ.

Но засега е неясно какво е готово то да предложи на реалния
сектор, на производителите, на дребния и средния бизнес.
Програмата на правителството засега е твърде абстрактна.
Сериозен проблем, освен това, остава и хоризонтът на
планирането, който е твърде стеснен. В същото време без
осъзнаване какво иска да постигне кабинетът в стратегически
план, е трудно да си представим как той може да работи
ефективно.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.