Очаква ни драстично намаляване на запасите от вода

Туристка пие вода от високопланински поток. Снимки: Иван Бакалов

Водните запаси на света вероятно ще намалеят с две трети към 2050 година спрямо разполагаемите в момента в градовете, прогнозира Световната банка. Недостигът на вода, който се дължи на затоплянето на климата би могъл да свие с 6 % брутния вътрешен продукт (БВП) на някои страни до 2050 година. Китай и Индия мога да променят тенденция, но освен това и страните от Близкия изток.

Драстично. Думата не е прекалено силна, за да представи положението, в което рискуват да се окажат над 9 милиарда души, обитаващи земята през 2050 година. Население, което вероятно в мнозинството си (три четвърти), ще бъде градско и чиито водни ресурси към тази дата биха могли да намалят с две трети спрямо сегашните разполагаеми в мегаполисите.

Тези впечатляващи данни са залегнали в доклад на Световната
банка, в който тя представи перспективите за развитието на
водния цикъл. „Ако сегашната политика на управление на този
ресурс остане непроменена, и ако сценариите за затоплянето на
климата се потвърдят, случаите на недостиг ще нарастват в
районите, които досега бяха пощадени, и ще се изострят в
районите, изпитващи вече липса на вода“, се подчертава в
документа, озаглавен „Горещо и сухо“ („High and Dry“). Причината
за всичко това са климатичните промени, заради които валежите в
някои региона ще станат много по-случайни, но и конфликтът,
който се изостря, между различните сфери на употреба на водата –
земеделието, енергетиката, промишлеността и други.

„Икономическият растеж е учудващо лаком за вода“, се
припомня в доклада на Световната банка. Там, където запасите ще
намаляват, бизнес активността почти механично ще се забавя,
въвличайки страните, засегнати от това явление, в една спирала
на отрицателен растеж. В някои райони по света спадът на БВП би
могъл да достигне 6 % към 2050 година, отбелязват експертите на
Световната банка в доклада си. Такава съдба може да сполети
Китай, Япония, Индия, Близкия изток и половината държави от
Северна Африка.

Отчайващи случаи

Несигурността при гарантирането на вода има опустошителни
последици за растежа в различни сфери. Тя може да предизвика
война, а с нея и разрушения. Тя е в основата на миграцията на
хората, а в повечето случаи това са младежи. Така тя става
причина постепенно да се обезлюдяват страните, изложени на
най-големи суши. За щастие „има и надежда. Ако държавните власти
отговарят на недостига на вода, засилвайки ефективността и
заделят, да предположим 25 % от ресурса, за проекти с голяма
стойност, то загубите ще намалят“, коментира Ричард Дамания,
автор на доклада.

Като изградят язовири, контролни системи за течовете и освен
това като използват повторно водата, някои страни в крайна
сметка дори биха могли да повишат темпа си на растеж. Това
увеличение на БВП би могло да стигне 6 % в Централна Азия, 2 % в
Китай и 1 % в Индия.

В Магреба и Залива: злото изглежда вече е сторено

Картите, публикувани от Световната банка, открояват няколко
почти отчайващи случаи с държави от Залива и Северна Африка.
Дори прилагането на най-съвременната политика за оптимизиране на
използването на водата няма да ги избави от загубата на
икономически растеж. В тези райони злото изглежда вече е
сторено. Водните ресурси вече са прекалено малки и демографският
натиск е прекалено силен. За разлика, и то голяма, в сравнение
със страните от Северна Африка, западноевропейските държави,
чието население е стабилно, а затоплянето на климата по-слабо
осезаемо. За тях въздействието на ограничените водни ресурси
върху БВП ще бъде почти пренебрежимо.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.