Бинали Йълдъръм – най-верен сред верните на Ердоган

Франс прес

Бинали Йълдъръм. Снимка: от тв екрана

Бъдещият премиер и председател на управляващата партия в Турция Бинали Йълдъръм е сред най-верните на президента Реджеп Тайип Ердоган, който го направи основен двигател на своите параноични инфраструктурни проекти.

Разривът между досегашния премиер Ахмет Давутоглу и силния човек на страната изстреля на преден план този мъж, който с удоволствие се усмихва, но е слаб оратор. Той бе номиниран за единствен кандидат, който на извънреден конгрес в неделя да оглави управляващата партия, а след това и правителството.

60-годишният Йълдъръм, министър на на транспорта, морската администрация и съобщенията, произлиза от скромно семейство от Ерзинджан /Източна Турция/. Той е отдавнашен съратник на Ердоган, когото съпътства, откакто сегашният президент застана начело на кметството в Истанбул през 1994 г.

Наблюдателите отбелязват, че основната му мисия ще бъде
да изведе до успешен край проекта за промяна на конституцията,
която Ердоган желае, за да прехвърли основната част от
изпълнителните правомощия на премиера на президента. Йълдъръм
обеща днес да работи в „пълна хармония“ с президента.
„И сега /се открива/ място за президентски режим!“,
заяви като клетва за вярност Йълдъръм в първата си реч след
оповестяване на оттеглянето на Давутоглу в началото на май в
Малатия.

На предишния конгрес на Партията на справедливостта и
развитието през 2015 г. този мъж с късо подстригани мустаци вече
бе събрал подкрепата на мнозинството от делегатите, но
трябваше да се примири, когато Ердоган, който точно бе избран за
президент, избра Давутоглу.

Лоялността му към Ердоган му даде възможност няколко
пъти да получи влиятелни постове в ПСР и да държи почти без
прекъсване от 2002 г. портфейла на транспорта в правителството.
Знак за доверието, което му възлага силният човек на
Турция, е това, че Йълдъръм досега е ръководил параноичните
инфраструктурни проекти, остро критикувани от опозицията и
природозащитниците, които промениха лицето на Турция, начело с
Истанбул.

Такъв е случаят с третото международно летище, което
изниква в северозападната част на мегаполиса, унищожавайки гори,
и ще има капацитет да приеме 150 милиона пътници годишно.
Проектът се очаква да бъде завършен през 2017 г.
Друг проект и друга полемика: третият мост над Босфора,
свръзващ двата бряга на Истанбул, нарачен на името на султан
Селим Първи, избил през 16 век близо 40 000 алевии –
представители на либерално мюсюлманско малцинство.

Други проекти се очаква също да се конкретизират, като
канал между Черно море и Мраморно море, който би трябвало да
облекчи натоварения морски трафик през Босфора.
Йълдъръм, който по образование е корабостроителен
инженер, направи първите си стъпки именно в сферата на водите на
пролива, ръководейки мощната общинска фериботна компания /IDO/
от 1994 до 2000 г., докато Ердоган се издигна начело на
кметството на града /1994-1998/.

Когато Ердоган учредява ПСР през 2001 г., Йълдъръм
следва своя ментор. Партията печели парламентарните избори
следващата година и Ердоган става премиер за голямо съжаление на
привържениците на светските принципи, които не спират да
критикуват ислямисткия му и авторитарен уклон.

Йълдъръм е избран за депутат от Истанбул, а след това е
назначен за министър – пост, който той напусна само за кратко
между състоялите се два пъти парламентарни избори през 2015 г.
Бъдещият турски премиер бе предизвикал също няколко
спора. През 2004 г. влак дерайлира на чисто нова високоскоростна
железопътна линия, причинявайки смъртта на близо 40 пътници в
северозападната част на Турция. Опозицията настоя тогава за
отстраняване на Йълдъръм, който отказа да подаде оставка.

Следващата година личният живот на този баща на три деца
го поставя в затруднено положение: снимка на неговата съпруга с
ислямска забрадка, която се храни сама, докато Йълдъръм обядва
на съседна маса, на която има само мъже, предизвиква възмущение
и му навлича обвинения в сексизъм.

По друг повод той отбеляза, че не е искал да учи в
престижния Босфорски университет в Истанбул, след като „видял
момчетата и момичетата да седят и да разговарят заедно в
кампуса“.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.