15 години от ликвидацията на БГА „Балкан”

Българска Гражданска Авиация „Балкан” беше приватизирана през 1999 г. и закрита през 2002 г. Във въздушния й флот към онзи момент имаше освен около 100 руски самолета, и 4 самолета Ербъс А320, 3 Боинг 737-500 и 2 Боинг 767-200 (на снимката). Снимка: Уикипедия

На 14 февруари през 2001 самолетите на авиокомпания „Балкан” останаха за първи път на земята по нареждане на новия й собственик Гад Зееви. Само за 19 месеца той съсипа най-голямата авиокомпания в бившия соцлагер след „Аерофлот“, в която българската държава 52 години беше наливала пари от нашите данъци (бел. ред. – авиокомпанията беше приватизирана в края на 1999 г., изпадна в несъстоятелност 2001 г., и окончателно беше закрита през 2002 г.).

Срещу мизерните 150 хил. долара (колкото по това време струваше луксозен апартамент в София) той стана собственик на 75% от капитала на авиокомпанията. И то …с пари, преведени от бюрата на авиокомпанията в Цюрих и Прага… „Балкан” бе купен с пари на „Балкан”!

Но вместо да започне да изпълнява задължението си по договора (да изплати текущи задължения и да инвестира 100 млн. долара), той започва грабежа (удобно скрит зад други физически лица).

Негови служители – директорите Цви Франк и Андрю Грей, и финансовият директор Йеахим Мар Хаим нареждат на всички представителства в чужбина да превеждат приходи над 500 долара по сметката на регистрираната в Нидерландия Balkan Airlines Holdings B.V. чрез ИНГБанк, Амстердам. Това по същество е грубо нарушение на действащия валутен закон (и на Наредбата на БНБ за сделки между местни и чуждестранни лица) и е пар екселанс пране на пари. Така постъпленията на компанията се връщат обратно,… но вече като …кредити. Между „Балкан” и Гад Зееви са сключени осем договора за кредитиране при символична месечна лихва, обезпечени 200% (!) с активи на „Балкан”.

През 2002 г., след като прибра в джоба си 70 млн. долара* и заведе искове за още 230 млн. долара, Гад Зееви си би камшика. Хитрецът бе подсъдим за измама и в Израел (през 2006), но отново се изплъзна, след продължил 5 години съдебен процес.

След години този казус ще се изучава в Юридическия факултет с имената на Иван Костов, Муравей Радев, Вилхелм Краус и Захари Желязков.

––
* Бел. ред. – Новият собственик на „Балкан” закри линии в полза на конкуретнти компании и освободи т. нар. слотове, запазени места на големи международни летища. От тези, възможно договорени с конкуренти действия, е спечелил неизвестно колко. Правителството на Симеон и министърът на транспорта Николай Василев основаха нова национална авиокомпания „Бългериа Ер” на чисто, която наследи остатъците от „Балкан”. По-късно тя беше приватизирана.

Коментарът е от страницата на автора във Фейсбук

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.