Как да се съживят добрите перспективи пред Европейския съюз

Крайнодесни политици във Великобритания, Франция и други европейски страни обвиняват ЕС за всички реални и измислени проблеми в страните си. Много от аргументите им са напълно необосновани, но има също достатъчно доказателства, че съюзът спешно се нуждае от реформи.

Оплакванията срещу ЕС донякъде се различават в отделните 28 страни членки, но те отразяват еднакви разочарования. Много британци гласуваха за излизане от съюза, защото искаха да се ограничи миграцията от европейските страни и да се отърват от регулациите на съюза. „Движение 5 звезди“ в Италия иска страната да напусне еврозоната и да се върне към лирата, за да се съживи икономиката. А френската националистка Марин льо Пен заяви през
март, че ЕС е „смърт за нашата икономика, нашата социална система и нашата идентичност“.

Г-жа Льо Пен и подобни на нея намериха отзивчива аудитория
за своите нативистки и изолационистки възгледи, понеже много
хора са изгубили вяра, че ЕС и служителите му могат да донесат
стабилност и благоденствие, които бяха целта на европейския
проект. През последните години невъзможността да се намери общ
отговор на притока на бежанци от Сирия, Африка и други места още
повече накърни репутацията на ЕС. Дали Великобритания ще
напусне или не в крайна сметка съюза, зависи изцяло от лидери
като канцлера на Германия Ангела Меркел, президента на Франция
Франсоа Оланд и премиера на Италия Матео Ренци, които или ще
реформират ЕС, или ще наблюдават как доверието в него и
ефективността му се изчерпват още повече.

Една от основните критики срещу съюза е, че не е
демократичен. Това е преувеличение, но съдържа и зрънце истина.
От трите основни институции на ЕС най-влиятелната е Европейският
съвет, който е съставен от националните правителства на 28-те
членки. Неговите решения, които са предмет на политически
компромиси, рядко отразяват реалните предпочитания на народите
на повечето членове на съюза.

После идва Европейската комисия, която договаря търговските
споразумения, налага антитръстовите правила и предлага закони.
Избирателите не избират пряко нейния председател; вместо това
той се избира от Европейския парламент. Макар че
гласоподавателите във всяка страна членка избират 751-членния
парламент, неговите депутати не могат да внасят закони и имат
ограничен контрол върху бюджета на съюза. В резултат парламентът
е слаб и на практика не диктува посоката на съюза.

Реформи в тази неразбираема структура може да включват
даването на по-важна роля на Европарламента при взимането на
решения. Друго подобрение би било да се позволи на европейците
да избират пряко председателя на комисията, което ще направи
този орган по-отговорен към гражданите на съюза.

Въпреки че националистите без съмнение ще роптаят срещу
по-голяма европейска интеграция, посрещането на най-големите
предизвикателства пред Европа като бежанската криза ще изисква
точно това. Сегашното ръководство на ЕС направи кризата още
по-голяма, като остави Италия и Гърция да се справят сами с
недостатъчна помощ. Също европейската политика, изискваща
бежанците да искат убежище в страната, в която са пристигнали
първо, създаде допълнителни проблеми, като насърчи хората да
пътуват през континента в опит да стигнат до страната, която
предпочитат.

Наскоро съюзът реши с огромно закъснение да създаде общи
европейски гранични сили, които да помогнат за справяне с
миграцията и сигурността. Нужно е да се отиде по-далеч, като се
централизира регистрацията и наблюдението на бежанците и те да
бъдат разселвани съобразно възможностите на страните, които ги
приемат. Тава означава членовете на ЕС да споделят повече
ресурси и разузнавателна информация.

Друго голямо предизвикателство е отслабената икономика на
Европа, която сега стана още по-нестабилна от неяснотите,
свързани с напускането на Великобритания. Някои страни като
Гърция и Испания достигнаха толкова рязък спад в жизнения си
стандарт, че пълното им възстановяване ще отнеме десетилетия.
Дори в страни в по-добро положение като Франция и Италия
безработицата все още е над нивата от периода преди финансовата
криза. Във Великобритания, която не използва еврото и където
правителството направи повече за съживяване на икономиката,
средната заплата надвиши равнището отпреди кризата едва миналата
година.

ЕС може да подсили европейската икономика, като
преструктурира дълговете на по-слабите страни. Той може да
увеличи бюджетните разходи, за да стимулира частните инвестиции
и да увеличи консуматорското търсене. Друга важна идея,
създаването на европейска система за гарантиране на банковите
депозити на гражданите, беше предложена преди години, но все още
не е реализирана.

От самото начало европейската интеграция се основава на
идеята, че тя гарантира мира, а с единния пазар – по-голямо
благоденствие в целия континент. В много отношения тя е
постигнала тези цели. Но е тревожно, че Брекзитът и последиците
от него насърчиха онези, които искат да разтурят съюза.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.