Пиратството не е изчезнало в опасните води на Югоизточна Азия

Пирати в пролива Малака. Снимка: сплаш24

Правителствата в Югоизточна Азия поемат контрола върху проблема с морското пиратство. Подходът им обаче трябва да не се ограничава само до следенето за спазването на законите, според анализатори.

Собственикът на танкер изпада в отчаяние по-рано тази година, след като не успява да се свърже с кораба, който преминава през пълния с пирати пролив Малака – най-натоварения морски път в света.

Той се свързва с индонезийската полиция, която незабавно изпраща два военноморски кораба да открият изчезналия танкер, натоварен с 4000 тона корабно гориво. След два дни издирване, подпомогнато от въздушно наблюдение и разузнавателни данни от Малайзия, Сингапур и Тайланд, корабът е открит и индонезийските военноморски сили връщат плавателния съд, арестуват девет предполагаеми пирати и спасяват невредимия 20-членен екипаж.

Проливът Малака е световна супермагистрала за кораби, която
е най-краткият път между Индийския океан и Тихия океан.
Всяка година над 120 000 кораба минават оттам, което
превръща пролива в магнит за пирати и крадци.

Карстен фон Хьослин от Световната инициатива срещу
трансграничната организирана престъпност посочи, че
„изключително много острови са на разположение на пиратите като
скривалища или бази“.

Ширината на проливът Малака варира от едва 10 морски мили
(18,5 километра) на юг до 125 морски мили (231 километра) на
север. Това скъсява времето, през което пиратите се разкриват и
им дава възможност да действат със сравнително малки кораби,
допълва той.

Нарасналият брой патрули от Малайзия, Индонезия, Сингапур и
Тайланд обаче значително намаляват нападенията според Ахмад Пузи
бин Абдул Кахар, генерален директор на Малайзийската агенция за
морски контрол.
Запълнихме пропуски в операциите си и допълнително засилихме
координацията, посочи той пред ДПА.

Малайзийският министър на отбраната Хишамудин бин Тун Хюсейн
съобщи, че патрулите за въздушно наблюдение, както и обменът
на разузнавателна информация между четирите страни Малайзия,
Тайланд, Сингапур и Индонезия – са подкрепили операциите срещу
пиратите.

Засиленото сътрудничество даде положителни резултати в
справянето с този проблем в пролива Малака, според
Международното морско бюро, световна група за борба с
пиратството.

Данните на бюрото сочат, че през първото тримесечие на
годината е имало само четири инцидента на кражби на ниско
равнище в пролива, като няма сведения за отвличания спрямо над
100 нападения, включително 13 отвличания, за първите три
тримесечия на 2015 година.

Ян Стори, сътрудник в сингапурския Институт за Югоизточни
азиатски изследвания, посочи, че правителствата трябва да
направят нещо повече от това активизиране на следенето за
спазване на законите.

Пиратството не може никога да бъде напълно изкоренено в
Югоизточна Азия заради геополитически фактори, лоши
социално-икономически условия и корупция, посочи той пред ДПА.
Целта е проблемът да бъде ограничен до нещо като нарушаване
на реда, а не да бъде голяма заплаха за сигурността, допълни
той.

Стори обръща специално внимание на необходимостта
правителствата да се заемат с бедността сред общностите в
крайбрежните райони, които са естествена среда за разрастване на
пиратството.

Страните от региона трябва да отделят по-голямо внимание на
справянето с корените на проблема, по-специално на намаляването
на бедността и безработицата в крайбрежните райони, посочи той.
Фон Хьослин призова правителствата да решат проблема с
корупцията, особено в Индонезия, където стават най-много
инциденти, свързани с пиратството.

Морските агенции трябва да получават по-добро заплащане, за
да се премахне традицията да се работи на две места в полицията
и военноморските служби, което пряко облекчава създаването на
възможности за организирана престъпност, се посочва в доклад,
озаглавен „Икономиката на пиратството в Югоизточна Азия“,
публикуван през май.

Проблемът с пиратството в Югоизточна Азия обаче се простира
отвъд пролива Малака, достигайки до района на моретата Сулавеси
и Сулу, където зачестиха нападения, извършвани от филипинските
ислямистки бунтовници от групировка Абу Саяф.
Над 100 000 кораба и 18 милиона пътници минават годишно през
района на моретата Сулавеси и Сулу, намиращ се между Малайзия,
Индонезия и Филипините, като товарите са на стойност 40 милиарда
долара.

През март и април предполагаеми бойци от Абу Саяф задържаха
в южни филипински води два индонезийски и един малайзийски
кораб, като взеха за заложници 18-членния екипаж.
По думите на Стори неотдавнашното съвместно изявление на
ръководителите на отбраната на Малайзия, Индонезия и Филипините
за създаване на безопасни транзитни коридори за корабите
преминаващи през района е „стъпка в правилната посока.“
Той обаче каза, че посреща с противоречиви чувства плана в
района на моретата Сулу и Сулавеси да се въведат патрули също
като в пролива Малака.

Патрулите в Малака оказаха сдържащ ефект през изминалото
десетилетие, остава да видим дали този резултат ще бъде повторен
в района на моретата Сулу и Сулавеси, които имат доста по-дълга
традиция на беззаконие, отколкото Малака, посочи той.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.