Социалните мрежи се оказаха на подсъдимата скамейка след стрелбата в Мюнхен

Франс прес

В Мюнхен аматьорски видеоклипове показаха нападателя, стрелящ по хора. Снимка: от тв екрана

Социалните мрежи са на подсъдимата скамейка след кървавото нападение в Мюнхен, защото бяха не само средство за информация и помагане при разследването, но осигуриха също плодородна почва за фалшиви слухове и позволиха на стрелеца да подмами жертвите си.

Тези канали бяха полезни за полицията, за да предаде в реално време информация за трагедията, провокирана от младеж, страдащ от психични проблеми, който застреля 9 души, преди да се самоубие.

Малко след първите изстрели мюнхенската полиция публикува множество предупреждения – на германски, английски, френски и дори на турски – в Туитър и Фейсбук. Целта беше населението да бъде информирано възможно най-бързо „Имаше стрелба, ситуацията е несигурна“, „Останете в дома си в Мюнхен, не излизайте на улицата“, „неизвестен брой на
жертвите“, „правим всичко по силите си, за да открием извършителя“, съобщиха службите за сигурност.

Солидарността в мрежата бързо имаше ефект. Хаштагът
#offenetur („Отворена врата“ на немски) обиколи социалните
мрежи, посочвайки сигурни убежища на хората по улиците, където
общественият транспорт вече не работеше.

Фалшиви тревоги

Но в предизвикания от стрелбата хаос властите трябваше да се
справят в интернет със слухове за няколко едновременни
нападения в града, за присъствие на заподозрени с дългоцевни
оръжия или за бягство на нападателите с кола.

Многобройните фалшиви информации мобилизираха силите на реда
и най-вече подхраниха опасенията от терористично нападение.
Оттам дойде и ужасът, обхванал града. А в крайна сметка
ставаше дума за изолирани действия на побъркан младеж.

„През нощта получихме много сигнали, и щателната и бързата
им проверка представляваше истинско предизвикателство. И
естествено, предвид ситуацията трябваше да приемаме всичките
сериозно“, обясни началникът на мюнхенската полиция Хубертус
Андре.

По ирония на съдбата полицията донякъде допринесе за
подхранване на тези слухове, съобщавайки прекалено рано в
социалните мрежи, че подозира терористична следа и че издирва до
трима въоръжени нападатели, преди да се коригира.

„Моля ви да не подхранвате спекулациите, това ще ни помогне
много“, призова местната полиция в Туитър в опит да успокои така
предизвиканото вълнение, призовавайки потребителите на интернет
да не споделят снимки на жертвите и да не разкриват позициите
на полицаите. „Не помагайте на стрелците!“

Капан, поставен в интернет

„Днес, в епохата на социалните мрежи количеството и момента
на съобщенията вече не се контролират от полицията, а от хората.
Това има редица предимства, постигат се успехи в разследвания,
благодарение на снимки и видеоклипове, направени от частни
лица“, обясни вчера германският вътрешен министър Томас де
Мезиер.

В САЩ разследването на атентатите в Бостън през 2013 г.
напредна бързо благодарение на, освен всичко друго, направени от
частни лица снимки.

В Мюнхен аматьорски видеоклипове показаха нападателя,
стрелящ по хора и помогнаха бързо да се състави негов портрет.
„Но е очевидно, че когато се разпространяват слухове, това
не допринася за правилната оценка на ситуацията“, посочи още
министърът.

Освен това нападателят в Мюнхен беше използвал именно
социална мрежа, за да подмами в капан няколко от жертвите си,
като хакнал Фейсбук акаунт, за да ги покани на среща в ресторант
на Макдоналдс.

Според медиите стрелецът Давид Али Сонболи публикувал
следното съобщение в социалната мрежа: „Елате днес точно в
четири в Макдоналдс в /мола/ OEZ. Раздавам безплатно всичко,
което искате, стига да не е прекалено скъпо“.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.