Да колекционираш вино и Пикасо едновременно

Колекция с бутилки „Шато Мутон – Ротшилд“ от различни реколти, с рисунки на известни художници. Снимка: „Шато Мутон – Ротшилд“

Празна запазена бутилка „Шато Мутон – Ротшилд 1973” върви като антикварна вещ на цени 20-30 евро. Причината е, че на етикета има рисунка от Пикасо, който умира в същата година.
Годината е знаменателна за прочутата изба „Шато Мутон – Ротшилд”. От тази година държавната комисия след дълго умуване прекатегоризира вината на избата и ги слага в най-високата категория вина на Франция. Затова за тази знаменита реколта собственикът на избата барон Филип де Ротшилд поръчва рисунка за етикета на Пабло Пикасо. Художникът дава подходяща рисунка и умира през април същата година.

Всъщност рисунката с неговия етикет е само една от цяла поредица етикети с рисунки на известни художници. Избата „Шато Мутон – Ротшилд” започва поредицата след края на войната и сред авторите на рисунки за етикетите на различните реколти са Салвадор Дали (1958), Марк Шагал (1970), Хуан Миро (1969), Анди Уорхол (1975) и прочути художници като Василий Кандински, Френсис Бейкън и др.

Етикетът с рисунката на Пабло Пикасо.

Любопитно, че пълна бутилка от реколта 1973 с етикета на Пикасо не струва много повече от празната – около 100 евро. Това е така, защото виното от тази реколта е преминало апогея си и няма изключителни вкусови качества, а само историческа стойност. Както впрочем е с повечето стари вина. Червените започват да губят качествата си към 8-10-тата година (някои дори по-рано), само някои специални сортове, бленд от сортове, вина правени специално за стареене, запазват качества след повече години. Така някои 50-100-годишни вина държат висока цена, но заради историческата си стойност, а не вкусовите качества.

Именно поради това колекции по 60-70 бутилки от „Шато Мутон – Ротшилд” реколти 1945-2005, с рисунки от известни художници на етикета, са продавани на аукциони през последните десетина години на цени между 120 хил. и 250 хил. долара (приблизително между 100 хил. и 200 хил. евро според курса на долара през годините). И цената им расте, защото все по-малко такива колекции с рисунките на художници, излизат на търг.

Пабло Пикасо, дамаджана и бутилка вино, 1939 г., масло върху платно.

Като най-добри реколти на избата са определяни 1945, 1949 1959, 1961, 1982, 1989, 1990, 1996, 2000 г. Но най-добри за пиене сега според ценителите са 2005 и 2009 г.

Традицията с етикет от известен художник е прекъсвана в някои години. Например през 1977 г. кралицата майка на Великобритания посещава избата и баронът посвещава реколтата на нея. Още няколко реколти нямат рисунки на художници – през 1953, когато има юбилей от купуването на избата, през 1982, когато етикетът е на холивудския режисьор Джон Хюстън, през 2004 г. е на принц Чарлз. А реколта 2000 година е черна бутилка с репродукция на златен овен, от съд за вино, правен от германски златар през 16 век, съд който е в музея на избата. През 2003 етикетът е посветен на 150-годишнина на избата.

Бутилка вино с чаша. Пабло Пикасо, рисунка върху хартия 1912 г.

Въпреки така подредената оплетена традиция за етикети на всяка реколта, не е много ясно защо тя се свързва най-често с името на Пикасо.

Прочутият художник е рисувал натюрморти с вино през различните си артистични периоди. Художници след него създават множество натюрморти, имитиращи неговите форми на бутилки и чаши. Дори стъклари се опитват да произвеждат бутилки за вино с дизайн като негови кубистични рисунки. Но не стават за бутилиране на вино, а за съдове в ресторанти. Във Франция има винобарове с името на Пикасо.

Етикети от различни реколти „Шато Мутон – Ротшилд“ с рисунки на Френсис Бейкън, Хуан Миро, Марк Шагал, Анди Уорхол.
Арт & ШоуВиното
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.