www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
сряда, 22 февруари 2017
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Трябва ли да ги догоним чехите и германците за бирата? (Бележки в края на сезона)

5 Септември 2016

 

Българската бира не е много българска

Вино срещу бира - тема за много публикации и спорове. Бирата обаче води в рекламата, битката е неравностойна. Снимка: сток фото

Със захлаждането спада потреблението на бира. Това е закон божи, както смяната на сезоните. На бирените компании много им се иска пиенето на бира да е целогодишно като в горещите месеци юли и август. Затова заливат телевизиите, вестниците и сайтовете до последно с реклама. Като застудее пък започват рекламите на тъмна бира, едва ли не като заместител на виното.
Съюзът на пивоварите в България радостно отчете това лято, че потреблението на бира у нас стигнало 73,5 л на човек годишно. Доближаваме Белгия. И дават за пример Германия, където е 107 л на човек годишно и Чехия, където е 144 литра на човек годишно. Демек – трябва да ги настигнем.
Това биреното производство

у нас се крепи на вноса,

не развива съпътстващи производства вътре в България. Според данните на Съюза на пивоварите, годишно у нас за производство на бира се употребяват към 100 хиляди тона малц и 400-450 тона хмел. През 2015 г. година в България са произведени 41 000 тона малц. А годишното производството на хмел е около 100-120 тона. Тоест, повече от половината малц за българската бира и три четвърти от хмела са вносни. Българската бира не е много българска.
Бирените компании са със самочувствие, че на тях се крепи европейската икономика. Пиер-Оливър Бержерон, главен секретар на организацията „Пивоварите на Европа”, гостува неотдавна в България и говори за „икономическия и социалния принос” на бирените производители в Европа. Създавали не знам си колко работни места в кръчмите, тревожно било, че се увеличава консумацията на бира по домовете, а не в заведения. И според него увеличаването на консумацията на бира е показателно за общата икономическа и социална атмосфера в съответната държава и в цяла Европа. Открити били над 900 нови пивоварни от 2013 г. насам, Европа е във възход. Пиенето на бира е белег на икономически прогрес…
А на вино какво е? Или на уиски?
Честно казано,

няма нищо радостно в това,

че се увеличава пиенето на бира. Това е алкохолна напитка, колкото и да ни уверяват разни публикации всяко лято, че бирата е полезно питие, че по-малко се пълнее отколкото от вино и т. н. Нищо вярно няма в това. Това са публикации, инспирирани от големите бирени компании, които са едни от най-големите рекламодатели в медиите. Те са международни, обединяват множество пивоварни в различни страни, имат огромни рекламни бюджети. Винените компании обикновено са отделни изби, които нямат възможности за такъв маркетинг и влияние върху медии. Компаниите, произвеждащи концентрирани спиртни напитки пък имат големи рекламни бюджети, но има ограничения върху рекламата им в в медиите, нито пък нормална медия може да си изкриви душата да напише, че алкохолът е полезен.

През лятото конкурент на бирата са белите вина и розето, но някои предпочитат и червени. Снимка: сток фото

Затова битката кое е „по-полезно” на полето на медиите е неравностойна.
Консумацията на бира у нас расте главно заради неимоверната реклама по телевизиите и др. медии. В България например най-рекламираните бири са най-продаваните. Пряк резултат от рекламата. Нямат значение другите особености на бирата.
Рекламата има принос в това българските тинейджъри да са първенци по консумация на бира (и алкохол въобще) сред връстниците си от още 41 страни, включени в проучване на Световната здравна организация от началото на тази година. Според проучването 13-годишните у нас са първи в статистиката за най-много пиещи поне веднъж седмично - 13% от момичетата и 20% от момчетата. Още в 5-6-и клас започват да употребяват бира, като изобщо не я слагат в графа „алкохол”, сочи проучването. С бира „гасят” твърдия алкохол.
Няма полезно алкохолно питие, има безвредна умерена консумация. За бирата тя е до половин литър на ден. А средният български мъж обръща по 1-2 литра, като седне с приятели.
Най-добре да не ги догонваме чехите и германците.

Не се славят като най-прочутите любовници

на Европа, например. И една от причините може да е бирата. Защото в бирата има ендорфиноподобни вещества от хмела. Те имат ефект, подобен на ендорфините, които се отделят в човешкия организъм след секс. Ефект на отпускане и доволство. Мастноразтворими са и се натрупват в мазнините. Крайният ефект е, че се понижава желанието за секс.
Лекари употребяват и жаргонното понятие „биволско” или „бирено” сърце – за пациенти, пиещи всекидневно и по много бира, чиито сърца се отпускат и нарастват. Е, не се случва с всеки редовен пияч на бира, ама…
Да не излезе, че давам тук съвети да спрем да пием бира и да пием вино, ще кажа, че при французите пък, които консумират много вино, са с по-голяма честота чернодробните заболявания. Те застигат онези, които прекаляват.
У нас често се срещат хора, особено в провинцията, които

пият по 1-2 литра домашно вино

на ден. Количеството е прекомерно, но то най-често е с 8-10 процента алкохол, а не с 13-14 градуса като отбраните вина на избите.
Но има и такива, които пият по литър ракия, пак домашна. Те вече не са за завиждане. Защото ракията им не е толкова чиста, в сравнение с домашното вино, а и тяхното се казва алкохолизъм. Такива хора не живеят дълго. Всеки може да се огледа сред познати и съседи и да види резултатите от такова пиене след колко години настъпват.
Есента наближава, пиячите обръщат поглед от бирата към виното. Всеки трябва да си знае мярката. Добре е да се напомня – неувреждащото пиене е до бутилка (халба) бира на ден, до 1-2 чаши вино (в зависимост от обема на чашата), до една малка ракия (за по-едрите мъже може и до 2). Само 5 дни в седмицата, два дни задължително почивка.

Вино срещу бира - тема за много публикации и спорове. Бирата обаче води в рекламата, битката е неравностойна. Снимка: сток фото




Етикет: , ,

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2017® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com