Възходът на популистите – проблем за Меркел и Германия

Плакат на протест срещу Меркел. Надписът гласи: „Меркел, вземи твоите мюсюлмани с теб и се махай“. Снимка: ЕПА/БТА

Провинциалните избори в Мекленбург-Предна Померания дадоха значителен тласък на дясната популистка партия „Алтернатива за Германия“. Това е предизвикателство за канцлера Меркел и цялата страна.

От гледна точка на националната политика източната германска провинция Мекленбург-Предна Померания със своето население от едва 1,6 милиона души няма особена тежест и до голяма степен е без значение. Обикновено. Но този път, след провинциалните парламентарни избори, произведени там в неделя, положението е различно. Все пак това гласуване беше по същество референдум за канцлера Ангела Меркел и нейните политики, което всъщност го прави доста значимо.

Резултатите от този референдум не изглеждат добри за Меркел. Нейният десноцентристки Християндемократически съюз (ХДС) загуби четири процентни пункта в сравнение с последния път, когато избирателите в провинцията гласуваха през 2011 г. – неговият резултат беше едва 19 процента, а дясната популистка партия „Алтернатива за Германия“ (АГ) събра цели 20,8 процента от гласовете. Партията дори не съществуваше преди пет години.

Наистина, ХДС не се представя особено добре в провинцията през последните 20 години, но в нея е парламентарният избирателен район на самия канцлер, което означава, че по същество АзГ извършва революция в задния двор на Меркел. А тя направи това, като превърна изборите в гласуване по един единствен въпрос – бежанските политики на Меркел.

Стратегията беше толкова успешна, че ХДС беше запратен едва на трето място в провинцията зад левоцентристката Германска социалдемократическа партия (ГСДП) и АГ. Това е първият път, когато настроената против Меркел партия изпреварва партията на Меркел в Германия – а в някои части на избирателния район на германския лидер АГ беше най-силната от всички партии.

За канцлера това е политическо поражение. Сега Меркел трябва да се справи с предизвикателство, което е поне толкова значително, колкото това, с което се сблъска нейният предшественик Герхард Шрьодер в средата на миналото десетилетие. Тогава канцлерът от ГСДП се оказа притиснат между това, от една страна, да трябва да обясни извършените от него съкращения на социалните помощи, а от друга, възхода на партията „Левите“ – политическо движение вляво от ГСДП, което беше подхранено тъкмо от тези съкращения. В крайна сметка, той се провали и по двете точки.

Сравненията с положението на Меркел – разделение в ХДС заради нейния подход към бежанската криза в съчетание с възхода на дясна протестна партия – са значителни. Но краят не трябва непременно да е същият. Гласуването в Мекленбург-Предна Померания все пак е само символично поражение за Меркел. Нейната позиция като канцлер не е застрашена (засега).

Емоциите надделяват над разума

Но резултатите в неделя ясно показаха, че все повече избиратели, поне в източната част на Германия, обръщат гръб на утвърдената, демократична партийна система. Освен това изглежда, че няма особено значение дали икономиката се подобрява, градовете се обновяват, а туристическият сектор се развива добре, какъвто е случаят в Мекленбург-Предна Померания, която е структурно слаба от германското обединение през 1990 г. А е възможно една партия да води кампания, възползвайки се от страха от бежанците, дори в провинция, където живеят много малко чужденци.

Накратко, изглежда, че емоциите надделяха над разума. Фактите останаха на заден план.

Именно тук е предизвикателството за Меркел – политик, който винаги е залагал политическия си успех на ясни аргументи, основаващи се на факти и числа. Тя ще трябва да положи повече усилия за обяснения и разговори и ще трябва да постави своите политики в достъпна, смислена рамка, за да задържи своята партия зад себе си. Може също така да й се наложи да предприеме някои реторични стъпки към сродната на ХДС баварска партия – Християнсоциалния съюз (ХСС), който остро критикува нейната позиция по бежанския въпрос. Това може да включва признание, че тя е направила някои погрешни стъпки.

В неделя вечерта ХСС даде ясно да се разбере, че не е заинтересован да спре натиска върху Меркел. Висшият член на партията Маркус Зьодер определи гласуването в Мекленбург-Предна Померания като „зов за пробуждане“ към германските консерватори. Но неговото истинско значение беше ясно – то беше зов за пробуждане най-вече за канцлера.

Проблем за Германия

Наистина, подновеният успех на АГ вероятно ще засили гнева на ХСС към Меркел. Сега германските консерватори изведнъж трябва да си имат работа с надигаща се сила вдясно от тях – явление, сходно с това, от което ГСДП все още не е намерила начин да се възстанови.

А подобно на партията „Левите“ няма изгледи АзГ да изчезне като политическа сила в скоро време. Десните популисти са във възход както в източната, така и в западната част на Германия и се оказват умели в мотивирането на хората, които не гласуват, а също в отмъкването на избиратели от ХДС, както и от ГСДП и дори от партията „Левите“. Една от главните емоции, която обединява тази разнородна смес, е възмущението от канцлера.

Освен това за разлика от партията „Левите“, която предприема стъпки за скъсване с корените си на неокомунистическа протестна партия, силата на АГ е в това, че тя напълно отхвърля партийната система в сегашния й вид. Тя не е заинтересована да играе по правилата; тя се стреми да предизвиква смут и да руши съществуващите устои. Всъщност тя е партия, която представлява опасност за демокрацията.

Проблемът, който представлява тя, не засяга само Меркел. Нито е въпрос единствено за нейните консерватори. Това е проблем за цяла Германия.

По БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.