Защо намалява медийното влияние на „Ислямска държава“

Терористи от Ислямска държава заплашват във видеозапис европейските страни. Снимка: от тв екрана

Прехвалената пропагандна дейност на „Ислямска държава“, помогнала й да примами над 30 000 чуждестранни бойци в Сирия и Ирак, спадна драстично, след като екстремистката групировка бе подложена на военен натиск, показва проучване на изследователи на тероризма към американската военна академия „Уест Пойнт“.

Освен това изследователите установиха, че има фрапиращо отдалечаване от публикациите и социалните медии, обрисуващи една функционираща държава с компетентни чиновници, процъфтяващ бизнес и доволни граждани. „Ислямска държава“ (наричана още ИДИЛ или ДАЕШ) претендира също, че изгражда нов халифат (или обединена мюсюлманска територия) – претенция, която става все по-неубедителна.

„Упадъкът не се свежда до електронните медии“, казва
директорът на Центъра за борба с тероризма към академия „Уест
Пойнт“ Даниел Милтън, който е и автор на новия доклад.

„Халифатът беше най-примамливата им стока. Сега вече не могат да
кажат: Правим нещата, които ни превръщат в държава, а именно на
това се дължеше огромната им привлекателност“, посочва той.

В пика на медийното производство на ИД – през август 2015
г., групировката публикува над 700 материала чрез свои официални
медии в Сирия и още няколко страни. През август 2016 г., след
една година на въздушни удари и други акции, броят им спадна под
200, показва изследването.

В същия период делът на материалите с военно съдържание се
удвои на 70 процента, отмествайки фокуса от управлението,
търговията и други теми, посветени на цивилния живот.

Установените данните отразяват лавина от провали за ИД –
обрат след внезапния й възход през 2014 г. както по отношение на
завзетите територия, така и на резултатността на пропагандата
й. Експерти обаче предупреждават, че идеологията на ИД, която
представя мюсюлманите в апокалиптична битка за немюсюлманите,
вероятно ще продължи да вдъхновява терористични актове дълго
след като халифата вече няма да го има.

Започнала през 2014 г., пропагандата на ИД беше ефективна
не просто защото често беше вещо и качествено изработена, а
заради посланието си за неизбежна победа, призоваващо
мюсюлманите по света да се присъединят към успешните усилия за
изграждане на държава.

Колкото повече групировката се разрастваше, завземайки
градове и територии в Сирия и Ирак, а после в Либия и на други
места, толкова по-голям резонанс намираше това послание сред
младите мюсюлмани в Близкия изток и Северна Африка, в някои
европейски страни и, макар и в по-малък мащаб, дори в САЩ.

След като военното настъпление на САЩ и съюзниците им сви
територията на действие на ИД и ликвидира някои нейни водачи
обаче, тя започна да прилича по-малко на религиозна държава с
бъдеще и повече на рушаща се терористична армия.

През април Пентагонът съобщи, че притокът на бойци в Сирия е
намалял от 2000 на месец на около 200. В края на юни Брет
Макгърк, пратеникът на президента Обама в коалицията срещу ИД,
обяви, че групировката е прогонена от близо половината завзета
от нея територия в Ирак и че броят на чуждестранните бойци е
намалял от 33 000 на 20 000.

Дж. М. Бъргър, съавтор на книгата „ИДИЛ: Държавата на
терора“ и асоцииран сътрудник в Международния център за борба с
тероризма в Хага, каза, че други изследователи откриват стабилен
спад в медийната продукция на ИД.

„Всеки който следи това, вижда спад. Намалява утопичният
патос, с който започнаха, а това се отразява на способността им
да вербуват хора“, казва той.

Центърът за борба с тероризма към „Уест Пойнт“ е проследил
медийната продукция в последните две години, проучвайки само
видеопродукти от източници, смятани от ИД за „официални“:
видеоклипове; публикации, съдържащи изображения, в Туитър и
другаде, и това, което наричат репортажи в снимки – съвкупност
от снимки с придружаващ текст. Пропускането на чисто текстовите
послания прави по-лесно обработването на обема и акцентира върху
материалите с по-голям потенциал за влияние, обясни Бъргър.

Според Даниел Милтън в основната си част спадът в медийната
продукция на ИД е пряк резултат от военните действия на
коалицията срещу ИД, при които биват унищожени и инфраструктура,
и автори на пропагандни материали. „Хората, които се занимават
с медийната дейност в ИД, също са бойци и докато се бият, не
могат да разпространяват посланието си“, каза той.

Някои убити при въздушни удари биват възхвалявани като
„медийни мъченици“, допълва Милтън. В понеделник ИД разпространи
хвалебствие за своя „министър на информацията“ Уаил ал Фаяд,
убит при американски въздушен удар в Ракка миналия месец, както
съобщи американският център за наблюдение на джихадистки медии,
SITE.

Медийната продукция може да е намаляла и заради усилията на
компаниите, управляващи социалните медии, и по-специално Туитър,
да попречат на ИД да използва платформите им. Откакто Туитър
започна настойчиво да закрива акаунти на поддръжници на ИД,
групировката се пренасочи към Телеграм и други сайтове, а
повишеното усилие да се избегнат мерките срещу групировката
вероятно също забавя медийното производство, отбелязва Милтън.

Когато бунтовническата армия предприе първото си
настъпление в Ирак през 2014 г. и прикова вниманието на света,
изобилните послания на ИД бяха неочаквани. Вместо да призовава
западняците да извършват атаки в страните си (както правеше
например йеменският клон на Ал Каида), тя ги покани да дойдат в
халифата.

В едно майсторски изработено видео вербуван канадец
приканваше северноамериканците да доведат семействата си в
Сирия. „Семействата ви ще живеят тук точно толкова безопасно,
колкото у дума си. Знаете, че имаме обширна територия тук в
Сирия“, казваше джихадистът Андре Пулен.

Колекциите от снимки на ИД, публикувани в различни
уебсайтове, показват процъфтяваща търговия в Ракка (сирийския
град, който джихадистите превърнаха в своя столица) и често
отправят послание за нормалност: оживени фабрики, добре заредени
със стоки щандове, деца, които плуват и си играят. Посланието
към хората, привлечени от идеята за халифата, е, че те ще
открият много повече от война – ще намерят благоденстваща,
щастлива млада държава.

Това започна да се променя през 2014 г., след като САЩ и
съюзниците им предприеха въздушни удари и ИД започна да
разпространява ужасяващи кадри с обезглавяване на журналисти и
хуманитарни работници. Двойнственото послание за мир и война
обаче се запази.

Връхната точка във видеопродукцията настъпи в края на лятото
на 2015 г. Оттогава, докато въздушните атаки срещу ИД в Сирия
продължаваха, а сухопътните войски отвоюваха територии в Ирак,
за групировката стана трудно да поддържа обещанието си за
работеща държава, готова да посреща нетърпеливи нови попълнения.

Изследването на „Уест Пойнт“ долови признаци на упадък дори
в най-потресаващите медийни материали: по-малко видеоклипове с
екзекуции на пленени вражески бойци и повече с екзекуции на
бойци от ИД, уличени в шпионаж или измяна. Според
изследователите промяната свидетелства за повишена тревожност в
ИД от проникването на внедрени хора и желание да се разубедят
онези, които се опитват да предадат халифата.

Макар спадът в пропагандата на ИД да е добра новина за
онези, които се опитват да я отслабят и победят, вероятността
заплахата, която групировката представлява, да изчезне, е малка.
Повечето специалисти казват, че опасността от терористични
атаки на Запад вероятно ще се увеличи, при положение че бойците
в Сирия изоставят бойното поле и се връщат у дома – явление, на
което вече станахме свидетели във Франция и Белгия.

Милтън каза, че един обезпокояващ, а и непредсказуем,
дългосрочен проблем около ИД е свързан с вътрешната пропаганда
на групировката, с която тя облъчва ежедневно милиони жители на
териториите, които контролира в Сирия и Ирак. Много от тях са
деца, на които се насажда фанатизъм.

„Какво ще се прави с тези деца, преживели такива неща и
изложени на този светоглед? Това е дългосрочен проблем“,
безпокои се Милтън.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.