To beer or not to beer: Белгия се страхува за бирената си корона

Франс прес

Белгийските трапистки бири. Снимка: Трапистка асоциация

Исторически Белгия е една от страните лидери в бирения сектор, но Томас Костенобъл, организатор на Брюкселското бирено предизвикателство (Brussels Beer Challenge) се опасява, че в сектора назряват проблеми. На този международен конкурс в белгийската столица, който се провежда за пета година, са представени 1250 бири от 36 страни, а 80 съдии дегустират предлаганите напитки.

Белгийците все повече се страхуват, че водещата им от векове позиция е изложена на риск заради чуждестранните модерни бири, които не се страхуват да скъсат с традициите. „Белгия все още служи за ориентир“, посочи пред Франс прес Томас Костенобъл, но прибави, че някои категории белгийски бири вече нямат чак такъв авторитет що се отнася до качеството.

През 2015 година първата награда взе IPA (Indian Pale Ale) от Сиатъл, САЩ, и така за първи път Белгия отстъпи първото място.

Белгия все още е водещият състезател в Брюкселското предизвикателство с 240 бири, но е следвана по петите от САЩ с 210 бири и може би изненадващо за страна, известна най-вече с
виното си – Италия.

В световен мащаб биреният пазар се развива в посока крафт
бира, като начело на тенденцията са по-малки „микропивоварни“,
които се съсредоточават повече върху качеството, отколкото върху
количеството. В Белгия техният брой нарасна от 127 до 199 в
периода 2009-2015 година. Такава е тенденцията и международен
план.

САЩ отчитат скок в броя на пивоварните от 1596 до 4225 за
същия период, в Холандия те са нараснали над три пъти от 117 до
401, а в Италия – от 256 до 914. Във Франция малките пивоварни
се удвоиха (от 332 до 663), както и във Великобритания (от 745
до 1424).

Белгия винаги е уникална

Без капка съмнение САЩ и Великобритания са лидери по
иновациите в бирата. Като всъщност става дума за много
висококачествени иновации, отбелязва Мелиса Коул, британски
автор и специалист по бирата, която е в журито на Брюкселското
предизвикателство от самото му начало.

Франция и Италия все още не са на тези висоти по качество на
бирата. Все още има много бира, която не се произвежда
правилно, не се бутилира правилно, допълва тя.

Огромното разнообразие на белгийска бира – от кисел ламбик
до плодов крик и от тъмна абатска бира до лагер – означава, че
Белгия остава на челни позиции, но трябва да е в крак с
новостите, допълва Коул.

Белгия винаги ще бъде уникална. Тя има изцяло защита за
географски произход за ламбика. Това една много важна и
невероятна част от нейната традиция, отбелязва Коул.

Може би допреди пет до седем години Белгия имаше точно
противоположните на конкурентите си проблеми: в техническо
отношения отлична на повечето места, но всъщност изоставаща до
известна степен в иновациите. Радвам се да видя, че това се
променя, допълва тя.

По-старите семейни пивоварни като Cantillon или Lindemans
стават по-динамични на фона на новите конкуренти в Белгия като
Brasserie de la Senne, казва Коул.

Белгийците също приемат, като много други, IPA – популярната
в момента бирата с нейния свеж и не толкова сладък вкус.
„Много хмелова бира е кошмар за по-възрастните любители на
пивото и за сектора,“ казва професионалният дегустатор
италианецът Лоренцо Дабове с усмивка.

Страната му е една от най-динамичните на този пазар,
включвайки се в революцията на крафт бирата от средата на 90-те,
като някои дребни италиански пивовари сега изнасят до 70% от
продукцията си.

Истинският тест за това дали конкурентите на Белгия я
настигат ще бъде дегустацията. Резултатите от Брюкселското
бирено предизвикателство ще бъдат обявени на 21 ноември.

БТА

ВинотоЗдраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.