Брекзит: Туристите в Лондон срещу по-малко пари купуват повече

Франс прес

Брекзит. Илюстрация: Мастър инвестор

Тонове неизвестни са обвили Брекзита, но представителите на туристическата промишленост и на сектора на луксозните стоки вече потриват доволно ръце в Лондон: чужденците, които пристигат в британската столица, харчат трескаво, за да се възползват от ниския курс на лирата.

Лондонската туристическа служба, която защитава имиджа на „отворен Лондон“ въпреки резултатите от референдума, с гордост отчита увеличение с една трета на покупките, освободени от данъци, направени от чуждестранните посетители в края на лятото.

„Изчислихме, че през последните четири месеца за европейците е било с близо 12 % по-евтино да правят покупките си тук. Не е имало по-добър период за пътуване до Лондон“, заявява ентусиазирано Крис Готлиб, директор на Посетете Лондон (Visit London).

Решението на британците да напуснат ЕС потопи икономиката на страната в несигурност, а това накара инвеститорите да странят от британската лира и тя се срина, за да достигне 1,17 евро за една лира спрямо 1,30 евро за една лира преди референдума на 23 юни, и до 1,25 долара за една лира спрямо 1,49 долара.

Хората не си отказват нищо!

Резултатът е, че Лондон вече е градът, където луксозните
продукти са на най-изгодни цени в света, ако се сравняват цените
в долари, сочи проучване на компанията Deloitte.
На популярната търговска улица „Карнаби“ ефектът от тази
манна небесна не подмина и посетителите, които са дошли уж на
зяй пазар.

„Тук сме за четири дни и със сигурност ще похарчим повече
пари, отколкото планирахме“, казва смеейки се Радостина Нанова,
туристка от България.

„Не очаквахме, че ще направим толкова покупки, но цените са
много ниски, това е очевидно, така че пазаруваме, но си
позволяваме освен това и да се храним навън, нещо, което не
можехме да прави преди няколко години“, припомня си тя.

„Не дойдохме, защото лирата рязко поевтиня“, казва пък
Кристоф Дизик, френски турист. „Само че когато сменихме пари, си
дадохме сметка, че печелим малко лири, сменяйки по-малко евро“,
допълва той.

А когато става дума за американските туристи, които не са
свикнали толкова да боравят ловко с валутните курсове,
продавачите не се колебаят да извадят калкулатора, за да ги
убедят.

„Цялата ни продукция се прави отвъд Атлантика“, пояснява
Денис Сагайевс, който работи в бутик на американската марка за
часовници и кожени изделия Shinola. „Само че нашите продукти тук
са по-евтини, отколкото в САЩ, още повече, че туристите извън
Европа могат на излизане да получат обратно ДДС-то върху
покупките си и ние прекарваме цели дни в разяснения каква е
разликата спрямо цените в долари. Това работи доста добре, за да
бъдат убеждавани клиентите да пазаруват“, твърди той.

Групи от купувачи, пристигат от Европа

Управителят на бутика за луксозно облекло в същия квартал,
посещаван активно от туристи, обясни пред АФП, че покупките,
които правят европейските и американските клиенти са се
увеличили наполовина.

„Преди европейските туристи бяха двойки, които идваха като
влюбени и правеха някоя и друга покупка. Сега ние посрещаме цели
групи приятели, които са устремяват към рафтовете и вземат
всичко, което могат да отнасят със себе си“, разказва този
служител, който се представя просто като Джеймс.

Това явление накара марката да промени рекламните си
техники: вместо традиционните досега обяви във вестниците, които
четат британците, тя вече поставя големи афиши на изходите от
най-близкото метро.

Остава да видим колко време ефектът на валутните курсове ще
облагодетелства лондонската икономика.
„Ние няма да наемаме повече хора за Коледа. Потреблението на
британските ни клиенти спадна и не знаем колко време ще продължи
притокът на туристи, особено ако правителството реши да има
„твърд Брекзит“, коментира Джеймс.

Британският растеж остава стабилен досега, но държавните власти
неотдавна преразгледаха към силен спад прогнозите си за 2017
година.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.