www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
четвъртък, 27 април 2017
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

"Монд": И двата лагера в Сирия пускат лъжливи информации за сраженията в Алепо

16 Декември 2016

 

Репортаж на руска телевизия от Алепо. Снимка: от тв екрана

Зад кръвопролитната война в Сирия се крие и медийна битка. Победата на сирийската армия над бунтовниците в Алепо на 13
декември е придружена от лъжливи кадри и дезинформация, които допълнително затрудняват всеки, който иска да се информира за положението в Сирия. И макар че голяма част от тази дезинформация идва от лагера, който подкрепя Башар Асад, поддръжниците на бунтовниците също прибягват до нея, пише в. “Монд”.

В статията се дават конкретни примери. Започва се с независимата журналистка Ева Бартлет, според която в Източно Алепо няма нито една надеждна организация и затова западните медии нямат заслужаваща доверие информация за ставащото там. Тя атакува по-специално Сирийския център за наблюдение на правата на човека и сирийската организация за гражданска защита “Белите
каски”, която бе сред номинираните за тазгодишната Нобелова награда за мир.

Бартлет отхвърля и твърдението, че сирийското правителство напада цивилните жители на Алепо, защото, по думите й, “всеки,
който идва от тези окупирани територии, казва обратното”. Този разговор на Бартлет с норвежки журналист е пуснат в сайта на финансираната от руските власти руска телевизия “Ръша тудей” на 13 ноември и е препредаден от радикални или конспиративни сайтове, отбелязва “Монд”.

Френският вестник посочва по този повод, че негови
журналисти в Бейрут са в контакт с хора, които са избягали от
Алепо и че някои от свидетелствата им описват случаи на цивилни,
станали жертви на сирийската армия. Журналистическите разкази
за смазването на бунта се опират и на сирийски държавни
източници, но и на свидетели на място.

Пример от другия лагер са кадри с тичащо момиченце, за които
се твърди, че бяга, за да си спаси живота, а семейството му е
било избито. Оказва се обаче, че това не са кадри, заснети в
Алепо през последните дни, а откъс от клип на ливанската певица
Хиба Тауаджи от 2014 г. Което доказва, че дезинформацията не е
запазена мярка само на единия или другия лагер, отбелязва
“Монд”.

Поддръжниците на Асад иронично коментират и множеството
информации за разрушаването на “последната болница в Източно
Алепо”, за което било съобщено 15 пъти за шест месеца по
сметките на френски блогър и конспиративен сайт. Компилацията
обаче е съставена от послания от цял свят, и то не непременно от
журналисти. Има съобщения от американски консултант, лондонски
научен работник, пакистанска телевизия и други източници. Брои
се и заглавие на френския седмичник “Обс”, в което обаче се
споменава “най-голямата болница в Източно Алепо”, а не
последната или единствената, или пък писмо от здравните власти
на града, в което се говори за “системни нападения по болниците
на Алепо”, а не по последната болница.

От двадесетината елемента под половината в крайна сметка
говорят за разрушаването на “последната болница в Алепо” преди
ноември и то само в три дати, така че не става дума чак за 15
повторения на лъжлива информация, отбелязва “Монд”.

Очевидно има преувеличения и пропаганда и от двете страни в
конфликта, но това е изопачено представяне на фактите, което
подминава нещо реално - повече от година болниците в Алепо
редовно стават мишена на бомби и това води до все по-драматична
хуманитарна ситуация, за която “Монд” редовно съобщава.
Целта на този тип коментари по повод “последната болница в
Алепо”, под предлог, че критикува неточностите или медиите,
всъщност е да омаловажи страданията на местното население,
заключава вестникът.

Друг пример е ползвана от постоянния представител на Сирия в
ООН Башар Джафари снимка, на която как войник помага на
възрастна жена като нагледно доказателство пред Съвета за
сигурност, че няма издевателства на сирийската армия в Алепо.

Както обаче отбелязва сайтът Бъзфийд, снимката е извадена от
контекста, защото не показва сирийски войник, а член на
иракските милиции Сили за народна мобилизация и е била поместена
в арабскоезични информационни сайтове след битката в иракския
град Фалуджа през лятото.

Статията на “Монд” завършва с няколко съвета как да не се
оставим да бъдем подлъгани от слухове:

- Изхождайте от принципа, че информация, пусната от непознат
в интернет, е по-скоро невярна, отколкото вярна.
- Доверявайте се по-скоро на признати медии и журналисти. Но
не смятайте, че това е достатъчно, за да са верни техните
информации. В кризисни ситуации като тази, информацията се движи
много бързо и често пъти може впоследствие да се окаже
погрешна. По-добре изчакайте няколко медии да съобщят един и
същи факт, преди да го приемете като установен.
- Една снимка никога не е доказателство сама по себе си,
особено когато идва от непознат акаунт. Може да е стара, или да
показва нещо различно от това, което се твърди, че показва, или
да е манипулирана.
- Един от основните принципи е този на потвърждаване на
информацията от друг източник. Ако няколко надеждни медии
съобщават една и съща информация, има висока вероятност тя да е
вярна.
- Пазете се и от всяващи страх информации от типа на “Не
ползвайте метрото, един приятел каза на друг приятел, че
полицията очаква още атентати”, които може да получите по есемес
или чрез послания от близки хора и които често пъти се оказват
слухове без реален източник.

БТА





Етикет:

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2017® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com