Какво се пие в Русия – водка, антифриз и препарат за вана

Франс прес

Почерпка с тинктура от глог в Русия. Снимка: от тв екрана

Отвън изглежда като изоставен обор, заобиколен от заснежени полета. Вътре обаче руската полиция намери мини завод за водка, който можел да пласира хиляди литри на черно. Почти индустриалното оборудване, открито в сградата на входа на село Кучки, на стотина километра северно от Москва, е само едно от лицата на трафик, който обхваща от дестилирана в семейната кухня водка до парфюмиран препарат за вана, който доведе до смъртта на повече от 70 души тази седмица в Сибир.

Няколко часа след намесата на силите на реда пластмасовите варели, електронните дисплеи и дългата няколко метра поточна линия за бутилиране остават непокътнати. В натрупаните кашони полицията и служителите на държавния орган за регулация на пазара на алкохолни напитки (РАР) са преброили над 100 000 половинлитрови бутилки, с отлично подправени етикети и бандероли.

Всяка бутилка, за по-малко от две евро, излиза до три пъти по-евтино от законната водка. И е опасна за здравето. „Не знаем от какво са правели тази водка“, подчертава говорителят на РАР Александър Куликов. Поне инсталациите изглеждат относително чисти. При предишна проверка в друг обор „работеха в кал до колене“, спомня си той.

След като забраниха продажбата на алкохол нощно време и в будките и увеличиха акцизите, властите сега се съсредоточават върху тези незаконни производители в борбата си срещу нарушения с пагубни за здравето на руснаците последствия. Благодарение на засилено междуведомствено сътрудничество са разбити над 170 незаконни цеха и са конфискувани над 37 милиона литра от октомври 2015 г., когато влезе в сила наредбата, която възлага тази задача на РАР.

Както признава Куликов, целта не е само санитарна, а и бюджетна, тъй като РАР е подчинен на министерството на финансите. „Незаконните производители не плащат данъци“, напомня той.

Освен това законът вече задължава законните търговци да са
свързани с електронен регистър, който проследява всяка бутилка
от производството до продажбата. Това прави почти невъзможна
всякаква продажба на незаконно произведен алкохол.

В резултат на това, след няколко години упадък, официалната
статистика показва скок в продажбите на водка тази година, което
е знак, че черният пазар е в отстъпление.

Специалистът по въпросите на алкохола Вадим Дробиз смята, че
делът на черния пазар в твърдите алкохоли е спаднал от 65
процента миналата година на 50 процента през настоящата. Според
него трудно може да се постигне нещо по-добро, защото около 25
милиона руснаци нямат достатъчно пари да пазаруват алкохол по
законен път.

По липса на средства най-бедните стигат дотам да прибягнат
до козметични продукти, продукти за почистване или антифриз за
коли, които вземат хиляди жертви в бившия Съветски съюз.
Миналия уикенд в Иркутск (Сибир) над 70 души починаха от
пиене на препарат за вана, съдържащ метанол – отровна форма на
алкохол.

В края на 2014 г., когато инфлацията растеше главоломно, а
покупателната способност на руснаците рязко спадаше, Владимир
Путин изрази безпокойство от механичното увеличение на цените на
водката върху консумацията на алкохол менте. Минималната
законова цена бе понижена и оттогава се е покачила съвсем леко
до 190 рубли за половин литър, което е около три евро.

Действително, историята показва на руснаците, че борбата с
алкохолизма трябва да се води внимателно. В началото на Първата
световна война наложеният от император Николай Втори сух режим
насърчава дестилирането на алкохол менте и обезсърчава войската.
В края на 80-те години водената от Михаил Горбачов кампания
срещу алкохолизма усили непопулярността на бащата на
Перестройката.

В санитарно отношение обаче мерките от последните години
дават плод. За десет години смъртността от алкохол е спаднала
наполовина, а продължителността на живот, която през 90-те
години бе спаднала до тревожно ниски равнища, отново се покачва.
„Злоупотребите намаляват“, потвърждава Евгений Брюн,
директор на Центъра по токсикология в Москва. Той отбелязва, че
регистрираните отравяния са намалели с 30 процента за три
години.

„Трябва обаче да се отиде по-далеч“ казва лекарят и изразява
безпокойство от появилото се неотдавна явление „аптечно
алкохолизиране“.

На растящ успех се радва ликьорът от глог. Той е
предназначен за борба с високото кръвно или безсънието и се
продава по няколко десетки евроцента флакона. С него човек може
да се напие евтино. Същото важи за някои козметични лосиони,
чиито продажби нарастват.

Засега ликьорът от глог се толерира от властите, които искат
по-добре да контролират разпространението му. Министерството на
здравеопазването предвижда да ограничи продаваните флакони до
25 мл. Министерството на финансите пък иска да го таксува като
алкохол.

След драмата в Иркутск Владимир Путин нареди на
правителството да затегне регламента за продажба на съдържащи
алкохол хранителни, козметични и фармацевтични течности, за да
се понижи потреблението им, без обаче да говори за забрана, за
каквато призовават някои хора.

Според експерта Вадим Дробиз разликата всъщност е в
производството: законно продаваните фармацевтични продукти и
лосиони са относително безопасни, за разлика от домашно
произведените ментета.

Така например жертвите в Иркутск са пили препарат за вана,
който имитирал известна марка есенция от глог, но в него
обичайният етанол бил заменен с метанол.

Затова експертът предупреждава да не се въвежда твърди
строго законодателство над продукти, които за милиони руснаци са
единственият начин да се напият.

„Дано не увеличат цените им до тази на законната водка!
По-добре пенсионерът да пие продаван в аптеките ликьор от глог
вместо някое менте“, казва той.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.