www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
вторник, 27 юни 2017
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Неравният път на Volkswagen от дизелгейт към "нова и по-добра" компания

29 Декември 2016

 

ДПА

Завод на “Фолксваген-Ауди”. Снимка: фирмен сайт

Носещ още следите от последиците на скандала с вредните дизелови емисии, VW премина през 2016 година, опитвайки се да гледа напред. Преобразуването на компанията ще бъде изпълнено със съдържание през 2017 година - с по-чисти коли и повече услуги. Дали това ще бъде достатъчно компанията да победи призрака на миналото?

Volkswagen се бори за бъдещето си. По същество най-големият автомобилопроизводител в Европа все още е в трудно положение. От една страна VW иска да се движи в посока към електромобили, дигитализация и услуги. От друга страна обаче все още трябва да се справя с последиците от скандала с манипулираните данни за отделяните дизелови емисии. Скандалът струва милиарди долари, разследвания и загуба на клиентското доверие.

Най-новото компромисно съдебно решение, представено от американския съдия Чарлс Брейър при поредното скъпо извънсъдебно
споразумение, отнасящо се до 3-литровите двигатели, не променя особено ситуацията.

Цялостната картина обаче изглежда показва, че някога изключително успешната - според много критици високомерна - автомобилна империя сега е схванала необходимостта от цялостна трансформация. През третата година на криза ръководството на VW ще движи напред кампанията под наслов “Стратегия заедно 2025″. Целта е: Нов и по-добър Volkswagen. Ще има по-малко йерархия и сляпо подчинение на висшето ръководство. А вместо това ще има повече самокритика и прозрачност.

След оставката на председателя Мартин Винтеркорн през
септември 2015 година впечатленията, не само на някои
наблюдатели, са, че “промяната на културата” в VW, прокламирана
от неговия наследник Матиас Мюлер, напредва доста несигурно
засега.

Странните изяви на новия шеф, като репликите от интервю пред
американско радио в началото на 2016 година, с които се опита
да представи скандала с вредните емисии като “технически
проблем”, не засилиха особено надеждите за промяна на
поведението в централата на VW във Волфсбург.

В сравнение с миналото обаче тази нова отвореност към
самокритиката може да накара хората да реагират на случващото
се. Сега Мюлер казва следното: Колкото кризата и да е тежка и да
продължи да бъде, тя ни събуди и насочи вниманието ни към
изискванията на бъдещето.”

Каквото и да налагат тези изисквания, то ще означава, че VW
трябва да се свие, ако иска да е в състояние да си позволи
милиардите евро инвестиции, които са необходими в области като
електромобили, разработка на нови батерии, безпилотни коли, нови
услуги. На много места структурата на компанията засега е
сложна, объркваща и скъпа. Сравнително слабите способности за
печалби на основната марка ще трябва да бъдат засилени.

Всичко това няма да стане безболезнено.

“Пакетът на бъдещето”, с който ръководителят на
работническия съвет на компанията Бернд Остерло се съгласи след
дълги препирни с Херберт Дис, шефа на леките автомобили на VW,
означава преди всичко едно нещо: съкращаване на разходите. До
2025 година работните места трябва да бъдат намалени с около 23
000 в Германия и 30 000 по света.

Точно тук дизелгейт играе своята роля. Дори без скандала, на
VW щеше да се наложи да промени раздутата си структура.
Огромните разходи - около 16,5 милиарда долара само по първото
извънсъдебно споразумение за обезщетения в САЩ наред с
рекордната загуба от 1,58 милиарда евро (1,65 милиарда долара)
през 2015 година - водят единствено до свиване на финансовото
пространство за маневри.

В резултат на това сенките, хвърляни от скандала с вредните
емисии, ще продължат да присъстват през 2017 година, а и след
това. Продължава изтеглянето на автомобили. Адвокатската кантора
Jones Day, която разследва VW и разпитва служители за скандала,
все още не е представила доклада си. Изключително важно ще бъде
как американските власти, особено под ръководството на
новоизбрания президент Доналд Тръмп, ще се отнасят към
Volkswagen в бъдеще.

Освен делата, заведени от инвеститори и от клиенти за
нанесени щети, се водят и разследвания и от двете страни на
Атлантика. В САЩ вниманието е насочено върху подозренията за
унищожаване на доказателства, в Германия - върху евентуални
измами и манипулации на пазара. Разследват се бившият главен
изпълнителен директор Мартин Винтеркорн и Ханс Дитер Пьоч -
бившият финансов директор, който в момента е шеф на надзорния
съвет.

Въпросът е това ли са условията за един успешен нов старт.
Остават съмненията дали може да бъде постигнат един “нов,
по-добър Фолксваген” под ръководството на Пьоч - човек, който
дълго е бил свързван с Винтеркорн.

Отгоре на всичко електромобилите остават една трудна област.
Въпреки бонусите, предложени от VW на клиентите през лято,
търсенето все още не е особено силно. VW иска да пусне много
модели електромобили на пазара, въпросът е кой за какво ще
отговаря в компанията. Амбициозните подразделения на VW - Audi и
Porsche - настояват за лидерска роля в бъдещите технологии.

С настъпването на 2017 година остава да се види дали VW
успява по новия си път или скоро ще се изгуби в дебрите на
дребнавата завист сред мениджърите и инженерите.
“Знаем, че част от обществеността е скептична,” признава
фирменото списание на VW.

“Така че ни предстои много работа, за да убедим колкото се
може повече хора, че ние във Volkswagen се отнасяме сериозно към
разчистването на нещата”, допълва изданието.

БТА





Етикет:

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2017® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com