Как ще ни бръкнат в джоба с ТОЛ система. Защо това е дългосрочна далавера?

Обявеният в последните дни на правителството спешен търг за изграждане на ТОЛ система по магистралите, за коли над 3,5 тона е опит за дългосрочна печалба от нашия джоб, в полза на „наши” фирми. Защо?

Първо, няма да е само за автомобили от 3,5 тона. Това е заблуда за наивници. Веднъж поставени, пропускателните пунктове ще се използват и за леки автомобили. Таксата за леките коли ще бъде въведена година-две по-късно, каквото и да приказват днес Лили, Бойко и другите герои на обществените поръчки. И с тези такси един шофьор ще плаща много повече от сегашните винетки.

Така тихомълком, без обществено допитване, лишиха България от възможността да поддържа системата с винетки, каквато има в Австрия и Швейцария, или безплатни магистрали за германците, каквито са в Германия (всъщност те са платени от данъците, а от тази година там се канят да въведат винетки за чужденците).

Какво не е наред със системата от ТОЛ такси?

Тази система е логична там, където частни консорциуми са изградили магистралите за своя сметка, а не с държавни средства. На държавни пътища да сложиш пропусквателни пунктове със заплащане, като срещу това фирмата ще поддържа пътя, е много сладка далавера. Договорите ще са дългосрочни. Пак бизнес от държавата, с доене на гражданина. Тази система е за помпане на пари към облагодетелствани от властта фирми.

Таксите ще покриват разходи за поддръжка и почистване зимно време, но ще носят и печалба за фирмите. И комисиона за когото трябва. Дългосрочна. Това няма как да излезе на бял свят, но бързането в последен момент.

Офертите за ТОЛ системата се подават в кратък срок от няколко работни дни – между 29 декември и 5 януари, отварят се на 6 януари.
Премиерът в оставка Борисов обяви на заседание на министерския съвет на 21 декември да се спрат всякакви обществени поръчки или ако има неотложни, да се консултират с екипа на новоизбрания президент Радев.

Румен Радев обяви в профила си във Фейсбук, за да се знае, че тази поръчка нито е консултирана с него, нито е неотложна, но не оспорва нейната законност.

Така законно ще ни доят, с много повече пари от винетките.
Всяка година концесионерът ще доказва увеличени разходи и ще иска вдигане на таксите. ТОЛ таксата е като да пуснеш вълка в кошарата. Тук няма конкуренция като при мобилните оператори.

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.