www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
вторник, 27 юни 2017
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Как американските концерни се огъват пред Тръмп

6 Януари 2017

 

“Форд Т”, 1912 г. Снимка: Иван Бакалов

След обвинения, отправени от Доналд Тръмп, автомобилостроителният концерн Ford погреба плановете си да построи нов завод в Мексико. Нима американските концерни прекланят глава пред бъдещия президент на САЩ?

Когато Доналд Тръмп оказва натиск, се огъват дори големи американски концерни като Ford, General Motors и Boeing. Този натиск стана особено натрапчив, откакто магнатът бе избран за следващия президент на САЩ. Тръмп ще встъпи в длъжност чак на 20 януари, но отсега не минава и ден, без да се намеси агресивно в корпоративната политика. Доколко свободно ще могат да работят в бъдеще компаниите на традиционно либералния пазар, характерен за американската икономика?

Най-новата офанзива на новоизбрания президент е срещу големия автомобилостроител General Motors. “Произвеждайте в САЩ!”, призова Тръмп компанията в Туитър и я заплаши с високи вносни мита за автомобили, произведени в съседно Мексико, където трудът е евтин. Малко по-късно Ford, конкурент на General Motors, неочаквано обяви, че се отказва от плановете си да построи завод за 1,6 милиарда долара в Мексико, както поиска Тръмп, и вместо това планира мащабни инвестиции в САЩ.

Големият печеливш е един малък град в щата Мичиган - Флат
Рок, чието население няма и 10 000 души. Там всичко се върти
около завод на Ford. Във вторник (3 януари) градът внезапно се
оказа в “извънредно положение” - Ford обяви, че ще преоборудва
завода за 700 милиона долара във високотехнологична
производствена база за иновативни автомобилни технологии.

Производството на класики като Mustang ще бъде допълнено от
технологии на бъдещето като роботизирани автомобили и
електрически двигатели. Планира се да бъдат създадени 700
работни места. Флат Рок направо удари джакпота, а шефът на Ford
Марк Фийлдс бе шумно приветстван от работниците в завода.

Джими Сетлъс, вицепрезидент на синдиката на работниците в
автомобилостроенето UAW, разказа, че плакал от радост, когато
научил новината.

Тръмп също има повод за радост. В предизборната си кампания
той обеща да създаде нови работни за изтормозената американска
автомобилостроителна промишленост. Очевидно той изпълнява
обещанието си още преди да влезе в длъжност.

Дали будещият силни противоречия “булдозерен” стил на Тръмп
отново се отплаща?

След изборите той заплаши, че изнасянето на американски
работни места в чужбина в бъдеще “няма да остава без последици”
и заплаши с наказателни мита от 35 %.

За да държи концерните под строй, републиканецът размахва
моркова и тоягата. След яростни атаки в Туитър идват помирителни
разговори с изпълнителни директори, на които се намеква да не
губят приятелството на бъдещия президент.

Шефът на Boeing Денис Мюленбърг, например, бързо обеща
по-ниска цена, след като Тръмп вдигна шум, че разходите за новия
президентски самолет Air Force One са “излезли от контрол”.
Производителят на климатици Carrier с помощта на субсидии бе
накаран да се откаже от прехвърлянето в Мексико на 800 от
първоначално планираните 1400 работни места.

Необичайните методи, които Тръмп използва, за да убеди
компаниите да следват мотото му “Америка преди всичко”, от
мнозина наблюдатели се оценяват най-вече критично.

“Няма да видим Америка да процъфтява, ако компаниите биват
принуждавани да правят неикономически инвестиции”, писа в
редакционна статия вестник “Уолстрийт джърнъл”, който обикновено
е близък до републиканците.

Свръхконсервативната републиканка Сара Пейлин, чието име
първоначално се спрягаше за пост в кабинета на Тръмп, също остро
критикува сделката с Carrier и предупреди за опасността от
създаване на “капиталистическа шуробаджанащина”.
Във Флат Рок ръководителят на Ford Марк Фийлдс смело се
опита да разсее впечатлението, че се е огънал под натиска на
Тръмп.

“Това е вот на доверие към избрания президент на САЩ”, заяви
Фийлдс на пресконференция и отрече да е сключвал “сделка” с
Тръмп.

Решението производството на компактните автомобили Ford
Focus да не се прехвърля от Мичиган в нов завод в мексиканския
щат Сан Луис Потоси се основава най-вече на пазарни фактори,
категоричен бе той. По думите му компанията е стигнала до
извода, че търсенето е твърде слабо, за да оправдае инвестицията
за милиарди долари.

Мексико обаче се съмнява в оправданието на Ford и запазва
борбения си дух. Правителството заяви, че конкурентоспособността
на страната остава висока и не се притеснява за чуждестранните
инвестиции.

Всъщност плановете на Ford да произвежда модела Focus в
Мексико също не се променят. Компактните автомобили просто ще се
правят във вече съществуващ завод в град Ермосильо. Заради
ниските възнаграждения южната съседка продължава да привлича
американския автомобилостроител.

Ако обаче Тръмп прекрати Северноамериканското споразумение
за свободна търговия (NAFTA), това може бързо да се промени.

БТА





Етикет:

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2017® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com