Часовниците и велосипедите Shinola – флагът на „Made in America“

Детройт. Отвън сградата изглежда банално строга: в този бивш завод на General Motors, в люлката на американската автомобилостроителна промишленост, Shinola произвежда своите часовници и велосипеди от луксозния сегмент, които я превърнаха във флага на проповядваното от новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп „Made in America“.

В постройката, в която се намира и училище по дизайн, петият етаж е оформен като цех на открито с дървени бюра, които напомнят филмов декор от 50-те години, с ателиета за сглобяване, оборудвани с ултрасъвременни машини. Часовниците, ръчните чанти, тефтерите и други аксесоари с марката „Произведено в Детройт“, се правят тук. Велосипедите, чиито части се произвеждат в съседния щат Уисконсин, и грамофоните, които са нов продукт, се сглобяват в помещение, разположено на няколко крачки от това място.

Наемат се на работа десетки работници, повечето чернокожи, които са основната част на населението на този работнически град, обявил фалит през 2013 година заради бремето на колосален дълг.

Детройт пострада много от упадъка на американската промишленост и най-вече заради трудностите на гиганти в автомобилостроенето като General Motors (GM), Ford и Fiat Chrysler. Равнището на безработицата бе 10,4% през ноември спрямо 4,6% на национално равнище, сочат официалните статистически данни.

Историята на успеха

От тези местни битки Shinola извлече маркетингово
предимство, което я отличава в най-изисканите магазини по света
от Сакс в Ню Йорк до Колет в Париж.

„Детройт е известен като врата на американската
промишленост“, разказва пред АФП президентът и главен
изпълнителен директор Том Люенд. „Когато хората се запознаят с
историята на Shinola и разбират, че се създават нови работни
места, за да се произвеждат тези часовници и чанти, те го
оценяват това“, казва този адвокат, който е бивш президент на
местния отбор по американски футбол Детройт лайънс (Detroit
Lions), оглавил групата през юни.

Президентът Бил Клинтън, който притежава десетина часовници
Shinola, с цена от 500 до 1500 долара, има участие в този
резултат. „Нуждаем се от много „успешни истории“ като Shinola в
Детройт“, заяви той през октомври 2014 година.

Shinola бе създадена през 2011 година от тексаския милиардер
от гръцки произход Том Карцотис, който е и съосновател на
фирмата за производство на популярните часовници Fossil.
Вземайки името на бивш производител на вакси за обувки от
60-те години, компанията започва да продава първи си часовник
през 2013-а и това е Runwell.

Днес тя дава работа на 600 души, след като в началото тръгва
с персонал от 9 души, има 18 бутика, от които два извън САЩ (в
Лондон и Торонто) и отчита оборот от 100 милиона долара.

„Произведено в Швейцария“?

Групата, която засега не е отчитала печалба, но не изключва
да излезе на борсата, претърпя сериозен удар миналата година,
когато федералните власти за спазване на конкуренцията поискаха
от нея повече да не се хвали, че произвежда в САЩ, защото внася
повечето части за часовниците си.

Швейцарска фирма специализирана в кварцовите часовникови
механизми, Ronda AG, която е акционер, доставя 70% от движещите
се части, а стъклото, циферблатът и стрелките идват от Азия.

Според работниците, много от които преди са били заети в
автомобилостроителната промишленост, това са ненужни разправии.
Shinola „върна към живота Детройт, създаде работни места и
ни дава повод да мислим донякъде положително за бъдещето“, казва
Дейман Лав, който е нает без необходимата професионална
подготовка в кожарския отдел преди 3 години, след като бил
уволнен от местен доставчик на автомобилни части.

„Можем да правим същите неща като швейцарците, дори
по-добре“, коментира Коко Мари, застанал пред работното си място
в завода за сглобяване на часовници. Той е бивш служител в
компания на доставчик на радиа за Cadillac и твърди, че ползва
здравна осигуровка, както и спестовен пенсионен план, каквито е
нямало при предишния му работодател.

Минималното почасова заплащане е над 15 долара, твърди Том
Люенд, в сравнение с 8,90 долара в останалата част на щата
Мичиган.

През есента компанията ще пусне на пазара първите си радио
слушалки, за да се конкурира с Beats, и в перспектива ще се
насочи към доходоносния пазар на очилата.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.