Замърсяването на въздуха в градовете: какви мерки трябва да вземем?

Фините прахови частици във въздуха ще бъдат намалени най-вече чрез промяна на горивата, използвани от транспорта

Смог в София. Снимка: от тв екрана

По данни на Световната здравна организация (СЗО) от септември миналата година 92 % от населението на планетата живее на места, където замърсяването на въздуха с фини прахови частици надхвърля 10 милиграма на кубичен метър – максималното безопасно за човешкото здраве равнище според СЗО. Замърсяването на атмосферата, със сигурност канцерогенно според Международната агенция за изследване на рака (МАИР), причинява всяка година 3 милиона смъртни случая, две трети от които в страните от Югоизточна и Източна Азия.

Разбира се, с концентрация на фини прахови частици от 17 mg/m3, Париж е далеч от Забол (Иран), с 217 mg/m3, Гвалор (Индия), със
176 mg/m3, и Синтай (Китай), със 128 mg/m3. Въпреки това, според френската агенция за обществено здравеопазване, замърсяването причинява всяка година преждевременната смърт на 48 000 души – трета причина за смъртността в страната след цигарите (78 000 смъртни случая) и алкохола (49 000).

Градовете вече взимат замърсяването с фини прахови частици на сериозно

Въпреки своето важно значение този въпрос дълго време оставаше извън обсега на властите или те се заемаха с него само при прекомерно замърсяване, например, като разрешават движението само на автомобили с четни или нечетни номера в определени дни. Една крачка напред бе направена на 16 януари със задължителното показване в Париж на сертификатите за качеството на въздуха на
всички автомобили (лични, служебни и камиони) и двуколесни моторни превозни средства (МПС). Всеки автомобил, който влиза
във френската столица, трябва да има вече прочутата винетка Crit’Air, съдържаща данни за датата на въвеждането му в експлоатация, равнището на замърсяване и двигателя.

Поглеждайки напред към 2020 година, само електрическите
автомобил, задвижваните с водород и газ, презаредимите хибриди,
както и с бензинови двигатели от последно поколение могат да
имат право да се движат в Париж. Други френски градове следват
примера на столицата. Сред тях е Гренобъл, който бе обявен на 1
януари за зона с ограничено движение. Това ще направят още Лион,
Страсбург, Бордо и други.

В същото време конструкторите ще трябва да намалят емисиите на
парникови газове, като цяло по-малко вредни от фините прахови
частици, заради техния принос за глобалното затопляне. За жалост
краят на дизела няма да им помогне: въпреки че той отделя
повече частици и азотен диоксид в сравнение с бензина, неговата
емисия на въглероден диоксид е с около 20 % по-малка. Без
дизела, автомобилните конструктори ще трябва да променят своите
планове.

Електричество и газ – все по-достъпна алтернатива на петрола в транспорта

Напълно възможно е възобновяването на интереса към бензина,
съпътствано от решението на властите за данъчното облагане на
дизела, да бъде само преходно. На първо място защото при
рафинирането на петрола се произвежда ограничено количество
бензин, редом със странични продукти като дизела. Ако световната
кампания срещу дизела, ускорена заради аферата във Volkswagen,
продължи, тя ще предизвика глобално намаление на търсенето на
дизел, което ще доведе до повишаване на цената на бензина.
Нарастващата цена на екологичните норми за автомобилите ще се
добави към него, за да стимулира конструкторите да разработят
алтернативни горива и на бензина, и на дизела.

Що се отнася до транспорта, електрическите автомобили се
развиват, било то тези, които са изцяло на ток, било то
хибридите. Франция е на едно от първите места в света по
производство на електроенергия без отделяне на въглероден
диоксид, равносметката е безспорна от гледна точка на
замърсяването на атмосферата. Цената обаче е висока, както за
собствениците (въпреки помощите тя често надвишава тази на
петрола), така и за данъкоплатците (помощите струват скъпо и
понякога са за неотделени количества въглероден диоксид).

Производството на електромобили следователно трябва да нарасне
още повече, за да станат те по-достъпни. Има и несигурност за
цените на батериите (които могат да достигнат до 50 %от цената
на самата кола). На практика те използват редки метали като
литий или кобалт, чиято цена е възможно да нарасне чувствително
през следващите години. Газът предлага решения при някои случаи,
по-конкретно в крайградските и селските райони, където
необходимостта от независимост от зарядните е по-ключова.

За тежките автомобили…

За тежките автомобили и големите служебни коли газът е
основната алтернатива на дизела, което и обяснява неговото
разпространение. Той всъщност отделя много малко фини прахови
частици и до 70 % по-малко азотен диоксид без филтрираща
система. Съвкупната цена при използване на газ е много близка до
тази на дизела. Има освен това „възобновяем газ“ – биометанът,
отделян при ферментирането на отпадъци, и метанът, синтезиран от
водород и въглероден диоксид. Оставащо по-встрани,
електричеството предлага определени целеви решения, например за
автобусите или леките снабдителни коли, използвани в центровете
на градовете.

Двуколесните електрически моторни превозни средства се развиват
бързо в Азия: на тях вече се пада дял от 10 процента от този
вид МПС в Китай. За сметка на това тяхното развитие е много
слабо в Европа и особено във Франция. Да се надяваме, че бонусът
от 1000 евро, даван от 1 януари, ще привлече многобройни
последователи сред потребителите на двуколесни МПС във Франция,
които са над 3 милиона. Нека също отбележим, че мащабът на
производството на двуколесните МПС, много по-малки от леките
коли, може да даде повод за по-полезни индустриални проекти,
отколкото изцяло дизеловите. BMW е на път да изпълни с успех
своя план за производство на луксозен електрически скутер.

Управление на данните в служба на транспортните услуги

Намаляването на емисиите, отделяни от транспорта, минава също
през оптимизиране на движението. Геолокализацията в реално време
на почти всички автомобили с помощта на смартфоните вече
позволява на милиони шофьори да оптимизират маршрутите си и да
намаляват емисиите на автомобилите си. При камионите груповото
придвижване, с напълно синхронизирано ускоряване и спиране, или
при отчитане на денивелацията на пътя или скоростта на вятъра,
би могло да претърпи по-голямо развитие. При равни други условия
то позволява емисиите да бъдат намалени без усилия с няколко
процента.

Приложения като CityMapper или Moovit дават всеобхватни
отговори на гражданите, които търсят по-добър маршрут, като им
позволяват да комбинират няколко превозни средства (ходене пеша,
велосипед, обществен транспорт, такси…) Те „качват“ на
обществения транспорт онези, които не са свикнали да го
използват, било то защото не могат да се оправят с неговите
маршрути, било то поради недостатъчния брой превозни средства,
било то тъй като не са сигурни, че иначе ще достигнат своята
дестинация. По този повод можем само да поздравим френската
държавна компания за управление на обществения транспорт в Париж
и региона RATP за нейното решение да осигури достъп в реално
време до своите данни на разработчиците на интернет услуги.

Революцията на пътния транспорт е в ход

Технологията осигурява многобройни решения за проблемите със
замърсяването на градовете. Ако развиването на иновациите досега
се бавеше, то основна причина за това бе непригодната
регулаторна рамка: режимът бе по-благоприятен за дизеловите
автомобили, отколкото за газовите; съсредоточаването върху
автомобилите направи така, че да бъде пренебрегнато развитието в
Азия на двуколесните електрически МПС; а въпросът за
комбинирането на различните видове транспорт бе разглеждан
повече централизирано (гласуване на нови транспортни планове и
инфраструктурни проекти), отколкото децентрализирано
(осигуряването на достъп до данните би позволило комбинирането
на различните видове транспорт да бъде по-ефективно от
използването само на едно превозно средство).

За щастие политическото осъзнаване на необходимостта от
подобряване на качеството на въздуха се увеличи чувствително
през последните години. Остава да направим така, че да бъде
заложено повече на иновациите: това ще ни осигури реалистични и
достъпни средства за борба със замърсяването до 2020 година,
вместо да обявяваме по чудодеен начин края на дизела през тази
година и дори на автомобилите с двигатели с вътрешно горене**.

БТА

* б. изд.: Венсан Русо е експерт по „зеления“ транспорт във
френския институт Observatoire du Long Terme.

**б. изд.: Законопроект на холандската Партия на труда, която е
част от управляващата в тази страна коалиция, предвижда всички
автомобили с двигатели с вътрешно горене да бъдат забранени до
2025 г. с цел да се наложат електромобилите.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.