СофияПловдивВарнаБургасРусе

Тръмп обещава големи промени, но предпочита малки битки

Асошиейтед прес

Доналд Тръмп. Снимка: от тв екрана

Президентът на САЩ Доналд Тръмп спечели Белия дом, обещавайки големи промени в икономиката, системата на здравеопазване и външната политика. Първия си пълен ден на поста обаче той прекара във водене на малки битки.

Тръмп превърна срещата със служителите на ЦРУ в събота, чийто първоначален замисъл беше да хвърли мост към тях, в конфронтация с медиите, които според него съобщили за нисък брой на присъствалите на церемонията по встъпването му в длъжност на 20 януари.

Той се обърна поименно към журналист от списание, скастряйки го за това, че е предал неточна информация за украсата на Овалния кабинет, въпреки че съобщението е било коригирано още на момента. След това изпрати прессекретаря си Шон Спайсър в залата за пресконференции на Белия дом, за да засили посланието чрез гневна тирада, която включваше неверни – и лесни за проверка – твърдения.

Този първи ден на поста не остави у никого съмнение, че Тръмп ще управлява – поне засега – така, както водеше предизборната си кампания – фиксирайки се върху видимо маловажни въпроси, отправяйки възражения срещу всяко недоглеждане и, на моменти, съчинявайки си факти.

Някои от изказванията на Тръмп в щабквартирата на ЦРУ, пред
погледите на висшия ръководен състав на разузнавателната служба,
определено бяха в духа на шумните му предизборни митинги. Но
този път това стана пред мемориала на загиналите агенти на ЦРУ,
който послужи като фон за изявлението на Тръмп по адрес на
журналистите, че са „най-нечестните човешки същества на Земята“.

„В момента водя война с медиите“, каза той пред аудитория от
мъже и жени, участвали пряко във войните на САЩ срещу
тероризма.

Дори на фона на предишните прояви на Тръмп това беше
удивителна сцена. Висшето ръководство на ЦРУ стоеше мълчаливо,
докато върховният главнокомандващ отправяше своите нападки извън
темата, макар че други служители на управлението, които бяха
дошли там по свое желание, не спираха да аплодират президента.

Тръмп отдавна показва склонност да се отклонява от темата
със сравнително маловажни въпроси, особено такива, криещи риска
да накърнят внимателно култивирания му имидж на краен победител.

Той нееднократно преувеличаваше броя на присъствалите на
предизборните му митинги, въпреки че с лекота привличаше повече
публика от съперниците си. Когато по време на предизборен диспут
Хилари Клинтън спомена стари изказвания на Тръмп за теглото на
победителка в конкурс за красота, той се хвана на въдицата и в
продължение на няколко дни защитаваше думите си, изречени преди
20 години.

Явно нямаше нищо случайно в това, че фиксацията на Тръмп
върху броя на присъствалите на церемонията по встъпване в
длъжност се прояви в ден, в който тълпи от жени се стекоха във
Вашингтон, за да протестират срещу идването му на власт.

Шествието изглежда привлече по-големи тълпи от тази, която се
събра на Националната алея в деня на клетвата му като 45-ия
президент на САЩ.

Маршът на жените беше широко отразен по кабелните телевизии,
които Тръмп гледа редовно. Маршрутите, по които минаваше
неговият кортеж в събота, също му разкриха добра гледка към
протестиращите, включително към тези от тях, които се бяха
наредили по улицата и скандираха срещу президента, докато той се
прибираше в Белия дом.

На теория темпото и натискът в президентската институция би
трябвало да не оставят никакво време на Тръмп да отговаря на
всяко нещо, което го подразни. Сега той е начело на най-голямата
икономика в света, както и на най-могъщите въоръжени сили.

Лоялните му привърженици възлагат именно на него надеждите си за
промяна във Вашингтон, вярвайки, че нетрадиционното му минало и
стил ще му позволят да успее там, където другите политици са се
провалили.

Но той явно е решил, че изпълнението на тази задача ще
зависи донякъде от разбиването на националните медии,
институция, от чието внимание той същевременно силно се нуждае.

Макар повечето президенти да не приемат водещите новини от деня
за нещо кой знае колко важно, Тръмп ги смята за ежедневен
барометър за позициите си.

Той се облагодетелства от дълбокото недоверие на своите
привърженици към журналистите и факта, че повечето медийни
експерти предричаха поражението му по време на предизборната
кампания – нищо че същото направиха и много републиканци,
включително някои, които вече са на високи постове в Белия дом.

Активното му присъствие в Туитър и други социални мрежи
предостави на новия президент възможността да насочва вниманието
към своята версия за нещата, която често пъти се повтаря и от
подкрепящите го медии.

Сега Тръмп разполага с всички атрибути на президентската
власт, които да му послужат за тази цел. Когато Спайсър влезе в
залата за пресконференции на Белия дом в събота вечер,
върволицата от винаги чакащи журналисти в Западното крило се
беше строила с готовност да отрази изявлението му.

Спайсър, който има дълъг стаж във властовите институции във
Вашингтон и е работил за правителството на президента Джордж
Буш-син, почти крещеше, докато четеше писменото комюнике.

Подобно на шефа си той боравеше доста свободно с фактите,
включително, когато заяви, че по време на церемонията по
встъпване в длъжност за пръв път са били използвани „бели
покривала“, за да бъде предпазена тревата на Националната алея,
и изтъкна, че цялото пространство е било запълнено от хора.

Същите покривала бяха използвани и преди четири години.
Ари Флайшър, който някога стоеше на същия подиум, на който
сега беше застанал Спайсър, но като първи прессекретар на Буш,
написа в Туитър: „На това му се вика изявление, което ти е казал
да направиш лично президентът. И знаеш, че президентът гледа.“

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.