СофияПловдивВарнаБургасРусе

Защо някои в Мексико се радват на Тръмп?

Автомобилни заводи в Мексико. Илюстрация: Детройт фрий прес

Ако Тръмп изпълни заплахите си, хиляди работни места ще бъдат поставени на карта. Според някои обаче това е голяма възможност.

„Наемаме персонал“, може да се прочете на табела на вратата на кафене Corazon Santo в северномексиканския град Сан Луис Потоси, столица на едноименния щат. От откриването на стилното кафене в шикозната южна част на някогашния миньорски и търговски град не е минала и година, но бизнесът процъфтява. Домакини сутрин, бизнесмени по обед, младежи вечер.

Келнерът Пастор Ортис не допуска да си разваля настроението от това, че президентът на САЩ Доналд Тръмп отне на местните жители планираната голяма инвестиция в автомобилостроителен завод на Ford. „Ние, мексиканците, сме свикнали с кризи и лоши президенти, ще се справим и с Тръмп“, казва Ортис самоуверено пред австрийския вестник Der Standard.

На разстояние около половин километър, в новата централа на Съюза на промишлеността, настроението е мрачно въпреки изумителната гледка към града. 80% от външната търговия на Мексико е насочена към САЩ. Президентът на организацията Раул Мартинес има усещането, подобно на изпитването от играч, който малко преди да победи на играта „Монополи“, се е оказал на квадратчето „върнете се в началото“. „Не минава и ден, без Тръмп да ни се нахвърли“, недоволства Мартинес.

Към нови пазари

„На политиците не може да се разчита, сега по-скоро трябва сами да потърсим решения“, допълва Салвадор Еспарса, чиято компания Espartec произвежда контролни системи за автомобилостроителния сектор. На челно място в списъка е търсенето на алтернативни пазари. За щата, който разчита на автомобилостроенето и през последните години отчете икономически растеж от средно 5%, Тръмп е катастрофа.

От подписването на Северноамериканското споразумение за свободна търговия (НАФТА – NAFTA) изминаха 23 години и почти толкова отне на Сан Луис Потоси да се превърне от прашно място в пустинята в един от петте най-бързо растящи щати. И това се дължи най-вече на факта, че автомобилостроенето откри Мексико като идеалната производствена база – с евтин труд, ниски данъци и сключени споразумения за свободна търговия.

Десетки хиляди работни места

Ако Тръмп изпълни заканите си да въведе наказателни мита за коли, произведени в Мексико, в Сан Луис Потоси на карта са поставени инвестиции за милиарди и 50 хил. работни места. Само отказът на Ford да построи завод според Мартинес означава, че няма да бъдат създадени 10 хил. работни места.

И това не е всичко. Освен протекционистичните си заплахи, Тръмп иска да отпрати обратно в родината им и огромен брой мексикански имигранти. За препитанието си се страхуват най-вече нелегалните имигранти, които според оценки са 6 милиона. В Охо де Агуа, село с 1500 жители, отдалечено на 45 минути от столицата на щата, една трета от жителите имат близки в САЩ.

Братът на Мануела Мелендес например работи в ресторант в Далас и редовно я подкрепя, изпращайки долари. Той няма документи. „Всички много се безпокоим за него“, казва жената. Досега американските компании с удоволствие наемаха нелегални имигранти, тъй като те са по-евтини. Хуан Марио Керино от обединението на имигрантите от Потоси в Илинойс (Acopil) обаче е дочул, че Тръмп ще следи дали компаниите наемат нелегални и ще им налага тежки глоби. По този начин трудовият пазар за мексиканци без документи ще бъде унищожен с един удар. „Те доброволно ще си отидат, без да има нужда от депортациите, които Тръмп обещава“, опасява се Керино.

Няма да настъпи краят на света

„По този начин Тръмп сам ще се осакати“, убеден е Густаво Пуенте, икономическият министър на Сан Луис Потоси.“Ако Тръмп застане пред мен, бих му изяснил, че благодарение на изгодното производство в Мексико американските автомобилостроители са конкурентоспособни в целия свят“, допълва той.

Отказът на Ford от планирания завод е лоша новина са Сан Луис Потоси, но не е краят на света. За парцела на Ford вече са заявили интерес петима инвеститори, макар все още да не е окончателно сигурно дали концернът ще се откаже от него. Други автомобилостроители като BMW, чиито завод в Сан Луис Потоси ще започне да произвежда от 2019 година нов луксозен модел, или Nissan, VW и Mercedes се придържат към инвестиционните си решения.

Според Пуенте това е достатъчно, за да продължи да примамва доставчиците към Мексико. „Засега годишно получаваме инвестиции от 800 милиона долара. Мисля, че за 2017 година ще бъдат дори по-високи“, казва политикът, който през октомври ще открие 17 нови предприятия. „Ще продължим да растем, но по-бавно“, отбеляза той. Китайците също са на опашката. Според експерти точно Пекин може да се окаже големият печеливш, ако САЩ се окопаят зад протекционизма.

Тръмп като добра възможност

От идеите на Тръмп за предоговаряне на НАФТА Мексико може да спечели не само с нови съюзи, посочва политоложката Сесилия Костеро от университета Colegio de San Luis, специализирала в международните отношения. „В договора липсват клаузи за трансфера на технологии, защита на околната среда и труда. Решаването на спорове пред международен арбитраж пък бе много неблагоприятно за Мексико“, посочва тя.

Ако мексиканските преговарящи договорят цялостен пакет и решат благоприятно въпросите, свързани с миграцията и сигурността, както и за процъфтяващия американски износ на оръжия към Мексико, то отношенията биха могли да се изравнят. И дори ако само малка част от живеещите в САЩ 1,5 милиона мексиканци от Потоси се върнат в родината си, то правителството ще трябва да си даде труд да разработи стратегия за развитие, излизаща извън рамката „гето на автомобилостроенето“ и може би – да съживи изостаналото земеделие, казва Костеро. „Според мен Тръмп е един голям шанс“, допълва тя.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.