СофияПловдивВарнаБургасРусе

Вносът на газ от САЩ в Александруполис променя балансите

Подводен газопровод край Александропулис. Снимка: фирмен сайт

В пълен ход е проектът за внос на американски втечнен природен газ (LNG) в Гърция и след това на пазара на Балканите чрез плаващия терминал на Газтрейд (Gaztrade) в Александруполис. Проектът, който се радва на подкрепата на Вашингтон, тъй като допринася за извеждане на целия регион от зависимостта на руския газ и отваря още един пазар за американския износ, ще се захранва с газ, според всички индикации, от компанията „Чениър“ (Cheniere).

Както показват данните на американското енергийно министерство, компанията вече поддържа много тясно сътрудничество с един от големите акционери на газовия проект в Александруполис – „Газлог“ (Gazlog). Американската „Чениър“ е заявила пред гръцкото правителство своя интерес да бъде активна в Гърция и да инвестира в плаващия терминал за втечнен газ в Александруполис.

Интересът е в посока на целта, която вече доведе до засилване на сътрудничеството й с листваната на Уолстрийт корабна компания Gazlog, с гръцки интереси на Панайотис (Peter) Г. Ливанос, придобила 20 на сто от газовия „проект Александруполис“, принадлежащ на Газтрейд (Gaztrade) на консорциума Копелузос. От този проект официално се заинтересоваха още гръцката газова компания ДЕПА и Българският енергиен холдинг.

Ето и предисторията.

Според изнесените данни през 2016 г., когато стартира
американския експорт на втечнен газ LNG, Gazlog пренесе с
танкерите си повечето товари, всички те от терминал на „Чениър“
в Мексиканския залив до европейски, азиатски и най-вече
централноамерикански и южноамерикански дестинации.

В листата на корабните компании, експортирали LNG от този
терминал, освен Gazlog, фигурират други четири корабни компании
с гръцки интереси и по-специално „Maran“ на Г. Ангелакусис,
„Dynagaz LNG“ на Г. Прокопиу, „Tsakos Invest“ на консорциума
Цакос и „Kanellakis Group“ на Анна Ангеликусис. Освен значимия
капацитет на гръцките танкери, данните и доминирането на
„Газлог“ в този проект показват на останалите участници в него,
че на пазара са налице отношения в напреднал стадий с
американската „Чениър“. По този начин се очертава и вероятната
нова цел, която се поставя пред Газтрейд (Gaztrade).

В същото време Gazlog, която преди дни вече придоби 20 на
сто от Газтрейд, се е договорила с корабостроителницата Keppel
Shipyard Limited в Сингапур за модернизиране на един от нейните
19 танкера за пренос на газ LNG.

Поръчката трябва да бъде изпълнена до осем месеца. „Газлог“
похарчи 16 милиона долара за оборудване и очаква да получи
танкера до няколко месеца. Това означава, че корабната компания
ще може да пусне в експлоатация плаващия терминал вероятно в
края на 2018 г.
Съгласно предварителните разчети пусковият срок трябва да е
през 2019 г.

Газтрейд обаче планира да пусне в експлоатация газовия
проект Александруполис до 2019 г. и се очаква да вземе
окончателните инвестиционни решения до края на 2017 г., но както
изглежда графикът се ускорява.

От друга страна, трябва да бъде даден тласък на отчасти
финансираното от ЕС проучване. От март миналата година „Газлог“
е отбелязала напредък по отношение на собствените й проучвания
за модернизация на танкерите и по-специално на единия от тях,
която е в ход.

В рамките на проекта обаче са необходими и съоръжения за
свързване на плаващия терминал с националната газова мрежа, тъй
като той ще бъде инсталиран на 17,6 километра югозападно от
пристанището в Александруполис.

Въпросният проект бе окачествен като европейски от общ
интерес и се разглежда в контекста на интерконектора между
Гърция и България и газопровода ТАР.

В пълно съзвучие с американския и европейски дневен ред
„Газлог“ заявява, че газовият проект Александруполис „ще
предложи една нова дестинация“. Той представлява още един значим
източник за диверсификация на газовите доставки до някои
европейски страни, които сега са зависими от тръбите в
Югоизточна и Централна Европа. Същият проект ще направи и
по-сигурно захранването на района с газ, а наред с това ще се
даде също тласък на конкурентността и гъвкавостта на цените“.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.