СофияПловдивВарнаБургасРусе

Компютрите в салоните на самолетите са потенциални оръжия за терористите

Франс прес

Забраната за внасяне на всякакви електронни устройства по-големи от мобилен телефон в салоните на някои полети показва, че групировките Ислямска държава и особено Ал Каида са постоянна заплаха за въздушния транспорт въпреки засилването на мерките за сигурност на летищата, смятат експерти.

САЩ обявиха във вторник забрана, влизаща в сила от събота, за внасяне на преносими компютри, таблети и други електронни устройства в салоните на самолети, изпълняващи директни полети от седем арабски страни (Йордания, Египет, Саудитска Арабия, Кувейт, Катар, Обединените арабски емирства и Мароко) и Турция, аргументирайки се с опасност от „терористични атентати“.

Великобритания взе подобно решение, засягащо шест страни. Франция и Канада обявиха, че обмислят аналогични мерки. Според експертите в контратероризма, решението е било взето след получаването на информация, предоставена от разузнавателните служби.

Според в. „Ню Йорк таймс“ и телевизия Ей Би Си, американските агенти са научили, че джихадистите от групировката Ислямска държава са на път да разработят бомба, която може да се побере в мястото, предвидено за батерията на преносим компютър.

Ако тази организация постигне целта си, ще съперничи с
мрежата Ал Каида на Арабския полуостров (АКАП), за която
експертът по експлозивите Ибрахим ал Асири от години разработва
тези оръжия.

Постоянна иновация

Сигурността на летищата се подобри значително от няколко
години, отбелязва Джей Ахърн, бивш директор на американската
служба за митнически контрол и защита на границите.
„Но очевидно терористичните организации продължават да се
опитват да нападнат самолетите и показаха истинска способност за
иновации“, подчерта той пред АФП.

Неотдавнашните нападения срещу самолети в Сомалия и в Египет
показват, че джихадистките групи се опитват да разработят все
по-трудни за откриване бомби.

На 2 февруари 2016 г. бомба избухна на борда на самолет
Еърбъс А 321 на сомалийската компания Даало еърлайнс, отваряйки
дупка във фюзелажа с диаметър от един метър: тя е била
произведена и поставена в преносим компютър, който след това бил
внесен в пътническия салон.

Отговорност за нападението пое сомалийската ислямистка
групировка Аш Шабаб, която е свързана с Ал Каида.
Руските власти също изказаха предположение, че бомба,
вкарана в салона на самолета, може да е в основата на
извършеното през 2015 г. нападение срещу руски самолет, излетял
от град Шарм ел Шейх, при което загинаха 215 души. Групировката
Ислямска държава пое отговорността за атентата, обяснявайки, че
бомбата била поставена в кен с безалкохолна напитка.

Ал Асири на мушката

Службите за сигурност се интересуват преди всичко от Ал
Асири, мозъкът на АКАП в областта на експлозивите.
Той е заподозрян, че е скривал бомби в принтерите, които
АКАП изпрати към САЩ с товарен самолет. Саудитските служби за
сигурност ги прехванаха през октомври 2010 година.

Смята се, че той е участвал и в проектирането на бомба,
скрита в бельото на нападател, с цел да свали американски
самолет през 2009 година.

Ал Асири „беше много иновативен“, заявява Франк Силуфо,
директор на Центъра за вътрешна сигурност и киберсигурност на
университета Джордж Вашингтон.

„Въпросът очевидно е на колко ученици е предал познанията си
и дали АКАП е протегнала пипалата си до Сирия“, където е
базирана Ислямска държава.

Сканиране

Съдържанието на чекирания багаж се контролира от апарати,
използващи техника за сканиране, наречена Компютърна томография,
обяснява Ник Карник, директор на Морфо детекшън, предприятие,
което произвежда подобни устройства за летищата.

Тази технология дава по-добри резултати от традиционните
рентген и метал-детекторните рамки на летищата, според Карник.
Вместо да сканира багажа само под един ъгъл, компютърните
томографи могат да направят снимка от 360 градуса. Те оценяват
едновременно масата и плътността на предметите, за да преценят
дали те отговарят на предвижданите заплахи. Все още предстои
подобни устройства да бъдат инсталирани на летищата, за да се
проверява ръчният багаж.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.