СофияПловдивВарнаБургасРусе

Влак, по-бърз от самолет

Дирк Алборн. Снимка: фирмен сайт

Дирк Алборн иска да превозва хора с 1223 километра в час през тръби, в които цари почти пълен вакуум. Учените гледат скептично на идеята му за „хипер скок“ (hyperloop), но първата експериментална капсула скоро ще бъде построена.

За мъжа, който иска да направи влаковете по-бързи от самолети, изглежда нищо в живота не става достатъчно бързо. седи в турски ресторант в берлинския квартал Пренцлауер Берг и се ядосва заради германската бюрокрация.

„С удоволствие бих направил повече неща в Германия, но тук има твърде много хора, които все знаят повече“, гневи се той.  В Китай, Индонезия и Близкия изток обаче интересът към неговия „влак на хипер скорост“ е голям, разказва Алборн. Много по-просто е големи идеи да се осъществяват в автократични държави, отколкото в т. нар страна на енергийния преход, възмущава се той.

Самият Дирк Алборн е роден в Германия – през 1976 година, макар сега вече почти да не му личи. Едва 19-годишен, малко след като завършва банков стаж, отегчен от живота се мести в Италия. Преди седем години заминава за САЩ, а това го е белязало силно не само като предприемач, но и на външен вид.

Алборн прилича на покойния американски музикант Джони Кеш на
млади години, независимо дали тази прилика е случайна или
нарочно търсена. Точно сега, докато хапва дюнер в Берлин,
най-големият копнеж на Алборн изглежда е най-накрая да бъде
напълно приет в родината си. Засега обаче германското
правителство реагира по-скоро сдържано.

От две години и половина компанията на Алборн H

Дирк Алборн. Снимка: фирмен сайт

работи по футуристична технология,
която ще даде възможност на хората да пътуват с до 1223
километра в час в бели капсули без прозорци през тръби, в които
цари почти пълен вакуум. Компанията вече официално е започнала
да изгражда първата тестова капсула. Тя ще е дълга 30 метра,
ширика 2,7 метра и ще може да превозва до 40 пътници. В
калифорнийския „град на бъдещето“ Куай Вали пък се строи първата
тестова отсечка.

Да пътуваш от дома си в предградията до офиса в града със
скорост, малко под тази на звука – това би имало много
предимства. Разстоянието от Сан Франциско до Лос Анджелис (около
560 километра – бел. ред.) би могло да се изминава само за
близо половин час. Това значително би повишило възможностите на
хората да си избират работа, а и самото възприятие за разстояние
ще се промени.
„Сега точно правим голяма крачка към това бъдеще“, убеден е
Алборн.

Дали обаче някой наистина би поверил живота си на неговите
пътуващи капсули, ако те изобщо някога се появят? Във всеки
случай учените имат големи съмнения около тази концепция.

Космическо съпротивление

За да се ускори близо 20-тонна капсула до скорост,
доближаваща звуковата, съпротивлението в тръбите трябва да е
почти като в космоса. Експертите се съмняват дали е рентабилно
да се поддържа почти пълен вакуум на разстояние стотици
километри. Поставя се и въпросът какво би се случило, ако
капсулата бъде разрушена при терористичен удар или земетресение?
Дали тогава пътниците няма да се задушат като космонавти в
орбита?

Алборн твърди, че пътуването в системата на Hyperloop е
десет пъти по-безопасно от самолетите. Според него колоните,
върху които са издигнати тръбите, могат да издържат силен земен
трус, както и повечето терористични удари.
„Разбира се, с достатъчно експлозив можеш да взривиш
всичко“, признава предприемачът. Въпреки това е направил планове
и за подобен сценарий.

Ако бомбен взрив разруши тръбите, системата веднага се
уплътнява, останалите капсули ще спрат за секунди. Пътниците,
оказали се изолирани при подобно аварийно спиране, ще могат да
оцелеят и (макар и ранени) да излязат през аварийните изходи.
Алборн е оптимист и от гледна точка на разходите. Той
планира сред източниците на приходи да бъде и продажбата на
електроенергия, която да се произвежда от слънчеви фотоволтаични
панели, монтирани по горната част на тръбите и не е била
използвана за собствените нужди на системата.

Друг източник на приходи биха могли да бъдат и дигитални
„прозорци“, които да се монтират отвътре по страните на
капсулите, за да се избегне чувството на клаустрофобия.
По тях компании ще могат да предлагат съдържание,
включително и виртуални светове. Така пътуването между Лос
Анжелис и Сан Франциско би могло да се превърне в пътуване сред,
например, пейзажи от света на „Game of Thrones“.

Като цяло концепцията на Hyperloop звучи доста утопично. Или
антиутопично, според възгледите на всеки. Алборн тепърва ще
трябва да докаже, че техниката и бизнес идеите му работят. Той
самият вярва, че скоро ще постигне тази цел и се надява до три
години да открие първата отсечка.

„Най-големият ни проблем не е техниката или парите, а
законовата регулация, особено в Германия“, обяснява визионерът.
След това взема телефона си и показва снимка, на която седи
редом до Владимир Путин на вечеря. По думите му руският
президент е бил силно заинтересован от идеята на Hyperloop. До
Алборн на снимката седи още един човек – бившият германски
канцлер и приятел на Путин Герхард Шрьодер. Все пак, ето един
германец, чрез който Hyperloop изглежда може да започне.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.