Възможно ли е полетите на дълги разстояния да бъдат и нискотарифни?

Самолетът каца на аерогара София от Варна. Пътуване до морето с него е лукс. Новият нискотарифен превозвач даде добри цени, но трябва резервация от рано. Снимка: Булфото

Нискотарифните авиокомпании преобразиха пътуванията със самолет през последните две десетилетия, правейки полетите евтини почти колкото междуградски автобус за стотици милиони пътници. Може ли обаче това да се случи и при по-дългите маршрути?

Любовната ни афера с нискотарифните авиокомпании продължава без да показва признаци на „охлаждане“. Ryanair, ирландският превозвач, когото пътниците отдавна обичат да мразят, миналата година изпревари Lufthansa и стана най-голямата европейска авиокомпания по брой превозени пътници.

Скандинавската Norwegian е превозила около 25 % от 117-те милиона пътници на Ryanair за същия период. За разлика от конкурентите си обаче, авиокомпанията с централа в Осло постигна значителен успех, летейки през Атлантическия океан от градове
като Лондон и Париж през последните четири години. Изглежда сега Norwegian създава тревоги на авиоконцерни като IAG.

Решението на IAG, която е собственик на British Airways, Iberia и Aer Lingus, да създаде нискотарифна компания за полети на далечни разстояния, се оценява като пряк отговор на заплахата от Norwegian. Анализаторите го определят като „ход на противодействие на принципа око за око“.

Новата компания с централа в Барселона първоначално ще предлага полети до четири дестинации, включително Лос Анджелис и Буенос Айрес, на „още по-достъпни цени“ от юни. IAG съобщи, че е продала 52 000 билета през първите 24 часа след пускането на сайта на новия авиопревозвач Level миналата седмица.

Включването на нискотарифни компании в обслужването на дълги
маршрути е добра новина за потребителите, тъй като те оказват
„много силна конкуренция на традиционните авиокомпании“, посочва
говорител на британската асоциация на туроператорите Abta.

Според организацията обаче пътниците може би ще проявят
по-малка готовност да пътуват в претъпкани самолетни салони при
полети, които отнемат много часове, както и да доплащат за храна
и регистриран багаж.

Авиокомпаниите трябва да начисляват пътническа такса от 75
британски лири във всяка посока, което е сред причините
включването на Level да не разпали ценова война в сектора. Освен
това компанията започва само с два самолета.

„Два самолета обаче едва ли ще покрият амбициите на IAG“,
отбелязва Джералд Ку, анализатор на авиационния сектор.

Заспал на волана

Level планира да добави повече маршрути, които да обслужва с
повече самолети, от лятото на 2018 година и „преговаря за други
потенциални европейски летища, където да работи“.
Според Ку сред летищата, желани от компанията, ще бъдат
британските и на първо място Манчестър.

Предимството да се използва нова марка като Level не само
дава възможност на IAG да поддържа цените възможно най-ниски,
но освен така означава и скъсване с миналото.
Ку отбелязва, че пътниците на British Airways имат
определени очаквания за нивото на обслужване, които може би вече
не са реалистични.

Norwegian няма такъв проблем и изглежда надминава
очакванията предвид рейтинга, сочещ задоволството на пътниците,
допълва експертът.

Norwegian започна да предлага първите нискотарифни полети до
САЩ от лондонския авиовъзел „Гетуик“ през юли 2014 година и
вече стана третата по големина авиокомпания, работеща на
летището. Сега тя лети от „Гетуик“ до седем дестинации в САЩ, с
два полета дневно до Ню Йорк и всекидневен полет до Лос
Анджелис.

Стюърт Бъс, говорител на Norwegian, посочва, че компанията
отдавна е искала да предлага трансатлантически полети, но
сметките не са излизали до появата на самолета 787 Dreamliner на
Boeing в края на 2011 година. Самолетът до голяма степен е
направен от композитни материали, благодарение на което е много
по-лек и с много по-ефективен разход на гориво.

Norwegian бе сред първите компании, които направиха поръчка
за самолета, както и сред първите, започнали да го използват.
Компанията работи с 13 машини Dreamliner, поръчала е и още 30.
„Това бе гръбнакът на растежа ни при полетите на дълги
разстояния“, посочва Бъс.

Скандинавската компания също ще започне да лети от
Барселона до САЩ през юни, приблизително по същото време ще
започне да предлага и услуги от Единбург, Белфаст, Корк, Шанън и
Дъблин, използвайки модела 737 на Boeing.
Тази година Norwegian започна да получава доставки на 737
Max – най-новата версия на самолета.

Според Бъс благодарение на подобрената ефективност при
разхода на гориво този модел ще донесе поредната „промяна в
правилата на играта“.
Авиокомпанията е поръчала 100 самолета, което подчертава
мащаба на амбициите й.

Сезонни колебания

Запълването на местата при полетите до САЩ едва ли ще бъде
трудно през летните месеци при цена от едва 135 британски лири.
За Norwegian обаче може да се окаже по-голямо предизвикателство
да запълва самолетите си от регионални летища през есента и
зимата, отбелязва анализатор на сектора.

Въпреки често повтаряните твърдения на Майкъл О’Лиъри,
експертът се съмнява дали Ryanair изобщо някога ще пусне
трансатлантически полети.

„Това не е обосновано икономически – Ryanair може и сега да
лети от Шанън до Бостън, използвайки самолети 737-800, но могат
да правят само един двупосочен полет дневно спрямо четири или
пет по европейските маршрути“, обяснява той.
Това препятствие изглежда не пречи на други авиокомпании да
копират плановете на IAG.
Eurowings, нискотарифното подразделение на Lufthansa, лети
от Германия до страни като Куба и Тайланд.

Междувременно Air France ще започне да предлага полети до
далечни дестинации чрез подразделението си Boost с целта „да
отвори нови маршрути, да възобнови маршрути, чието обслужване бе
спряно заради липсата на рентабилност, и да поддържа застрашени
маршрути“.

Идната година British Airways планира да натъпче още 36
места в икономичната класа на самолетите Boeing 777, които летят
от „Гетуик“ до ваканционни дестинации като Флорида и Карибите,
увеличавайки капацитета на тази класа до общо 252. Компанията
започна и да изисква при полети на кратки разстояния пътниците
да плащат за храната, размивайки още повече границата между
традиционните и нискотарифните авиокомпании.

Когато става дума за летене, изглежда до голяма степен
получаваме това, за което плащаме.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.