СофияПловдивВарнаБургасРусе

Виктор Орбан затяга контрола върху медиите

Франс прес

Демонстрация в подкрепа на Централноевропейския университет в Будапеща. Снимка: франс24

Голям унгарски всекидневник е закрит, някога либерален седмичник вече публикува евроскептични приложения, бивш авторитетен новинарски сайт сега е правителствен официоз: в страната на Виктор Орбан независимите медии повече от всякога се мъчат да останат независими.

„Ако преди пет години някой ми беше казал какво ще се случи с Ориго, щях да кажа, че е луд“, въздиша Бенце Марта, бивш журналист от този информационен сайт. Доскоро Ориго бе смятан за един от най-надеждните информационни източници в страната. През март обаче той остро нападна Централноевропейския университет (ЦЕУ), създаден през 1991 г. в Будапеща от милиардера Джордж Сорос, който е трън в очите на Орбан, като го обвини в измама при издаването на дипломи.

Не са дадени доказателства, а ЦЕУ излезе с официално опровержение. Правителството обаче се възползва от това твърдение, за да прокара спешно закон, който може да доведе до закриването на тази институция, въпреки критиките на Вашингтон и ЕС и редица демонстрации в Будапеща. Последната бе в неделя вечерта и участвалите в нея десетки хиляди поддръжници на учебното заведение я превърнаха в една от най-масовите обществени прояви през последните години.

Според Марта историята на Ориго е завършекът на процес,
който започна със завръщането на Орбан във властта през 2010 г.,
който се е ускорил през последните месеци.

През 2014 г. Ориго бе купен от близка до властта компания в
обстановка на масови оставки след уволняването на главен
редактор, който публикува разследване за разточителните
министерски разходи. Отначало сайтът запази редакционната си политика.

След пристигането на нов главен редактор миналата година
обаче сайтът редува нападки срещу опозицията, мигрантите и
неправителствените организации, в синхрон със суверенисткия
лидер Орбан, който редовно е критикуван за своя авторитарен и
ксенофобски уклон.

Това далеч не е изолиран случай. Бившият авторитетен
финансов седмичник „Фидельо“, който през октомври осъждаше опит
да бъде сплашен след негова статия за банковата национализация,
бе купен през декември от друга близка до партията Фидес на
Орбан, Мария Шмит. Сега той препредава правителствената кампания
„Да спрем Брюксел!“

През октомври опозиционният всекидневник „Непсабадшаг“, един
от главните информационни вестници в страната, спря да излиза,
а след това бе купен, заедно с група регионални вестници, от
олигарха Лоринц Месарош, кмет на родния град на Орбан Фелчут и
близък до лидера.

„Наблюдава се ясна координация на армията от медии под
контрола на Фидес. От сайтове като Ориго до таблоиди през
телевизията, едни и същи послания се предават по един и същ
начин“, отбелязва Габор Поляк от независимия институт Мертек.
От 2010 г. правителството на Виктор Орбан съществено
промени правилата на медийната игра и си навлече много
предупреждения от ЕС.

Нови закони принудиха на теория всички медии да се
регистрират пред държавата и да предлагат „балансирани“ теми.
Медиен съвет, всички членове на който идват от Фидес, е по
принцип натоварен със санкционирането на нарушенията.

Обратно, Организацията за сигурност и сътрудничество в
Европа упрекна националната телевизия МТВ, че отразява
политически пристрастно организирания от властите и в крайна
сметка загубен референдум против мигрантите.

„Опонентите на правителството продължават да имат медии на
свое разположение“, уверява Агощон Мраз от проправителствения
институт Незопонт.

Липсата на рекламни приходи от държавата или близки до нея
фирми обаче застрашава икономическата им жизненост, смятат
наблюдатели.

„Няма да се учудя, ако правителството се захване с малкото
останали независими медии преди следващите избори“, на които
Орбан ще се състезава за трети пореден мандат след година, казва
Андраш Петхьо, бивш водещ журналист от Ориго.

Един медиен полюс обаче изглежда в състояние да устои
финансово: този на магната Лайош Шимичка, който през 2015 г.
стана заклет враг на Орбан, след като бе близък до него.
Неотдавна той публикува рекламна кампания на крайнодясната
партия Йоббик.

Правителството и сайтът Ориго не пожелаха да отговорят на
въпросите на Франс прес.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.