www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
петък, 24 ноември 2017
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Автомобилните гиганти от Детройт и предизвикателствата на Силициевата долина

24 Май 2017

 

Франс прес

Колата без шофьор на Waymo. Снимка: фирмен сайт

Уволнението на президента и главен изпълнителен директор на Ford Марк Фийлдс разкрива нестабилните позиции на гигантите от Детройт, люлката на автомобилната промишленост на САЩ. Днес те са изправени пред предизвикателствата на технологичните постижения на компаниите от Силициевата долина, коментират експерти.

Фийлдс, който е на 56 години, бе отстранен в понеделник, след като само три години бе начело на компания, плащайки за спада на акциите и печалбите, но най-вече за изоставането на марката с овалната синя емблема в развитието на безпилотните автомобили, които предвиждаше да пусне на пазара през 2021 година. Повечето конкуренти посочват 2020 година.

Изправен пред това, което Джесика Колдуел, анализатор от специализираната група Edmunds.com, описва като “следващия етап за транспорта”, Ford не може да си позволи да изостава.

Пълнокръвни производители на коли без шофьори или просто клиенти на технологиите, разработвани от Силициевата долина? Тройката детройтски гиганти - General Motors, Ford и Fiat Chrysler - изглежда все още не са избрали коя роля да играят, докато Alphabet (Waymo), Apple, Uber и Tesla напредват с висока скорост, съсредоточавайки се основно върху технологията.

Способни да се движат самостоятелно, колите без шофьори, би трябвало, според техните привърженици, да намалят броя на катастрофите по пътищата и задръстванията. Те биха разширили освен това икономическия модел на споделената кола, защото цената им вероятно ще бъде прекалено висока.

“Отстраняването на Фийлдс стана през период, когато трите
автомобилни концерна от Детройт все още не са съумели да
споделят усилията си в областта на автономните коли”, коментира
Джак Нерад от Kelley Blue Book.

И макар “Голямата тройка” да осъзнава какви са залозите и да
подема все повече инициативи, тя няма ясен курс.

От една страна Ford и GM искат да разработват собствени
автономни коли и направиха редица сделки за придобиване за
милиарди долара на млади компании, специализирани в сектора на
изкуствения интелект и съвременните датчици, които могат да
доловят присъствието на предмети или да преценяват разстоянията.

Освен това те откриха изследователски центрове в сърцето на
Силициевата долина, наеха стотици инженери и вече се представят
като специалисти по мобилността.

“Врагът”

От друга страна Fiat Chrysler си сътрудничи с “врага”: той
предостави миниваните Pacifica на разположение на Waymo, която
неотдавна сключи партньорство с резервационната система за коли
Lyft, в която GM е един от основните акционери.

“Те (GM, Ford и Fiat Chrysler) се опитват да не остават на
опашката”, коментира Мишел Кребс от Autotrader, допълвайки, че
“никой не знае кой е правилният път, който трябва да се следва”.

Според Нерад “Голямата тройка” има предимствата и
недостатъците, типични за всеки традиционен автомобилостроител:
“Има значителни производствени ресурси, маркетинг и развойна
дейност”, които изискват значително финансиране, и “в същото
време се опитва да си изясни какъв е интересът на потребителите
към антономните коли”.

И обратното, “на технологичните компании не им се налага да
се тревожат за техните инвестиции, защото те нямат заводи, чиито
разходи да поддържат”.

Трите автомобилни концерна, които са изправени между другото
и пред проблема за достигането на крайния предел на продажбите
на коли в САЩ, не искат да повторят грешките, довели до фалита
през 2009 година на GM и Chrysler, изкупен от италианския Fiat,
подчертава Джесика Колдуел. Ford отказа да обяви фалит и
предпочете да направи тежко преструктуриране, включващо
закриването на хиляди работни места и затваряния на заводи.

Тогава компанията бе обвинена, че е закъсняла да се
приспособи към високите цени на петрола, които накараха
американските потребители да изоставят големите коли и да ги
заменят с малки. “Те продължиха да произвеждат SUV и пикапи,
които вече никой не искаше”, припомня експертката.

Въпреки тези усилия финансовите пазари предпочитат да
залагат на Tesla, макар че тя има слабо производство.
Специалистът по електрическите коли изпревари Ford, а след това
и GM, и стана първият автомобилостроител в САЩ по пазарна
капитализация.

Двете коли на Tesla, които са пуснати на пазара, Model S и
Model X, имат помощна система за шофиране Autopilot, която
позволява на колата сама да прави почти всички маневри.
Waymo и Uber пък правят изпитания на коли без шофьор по
улиците на големи американски градове от месеци наред, а Apple
получи неотдавна разрешение да тества автономни коли в
Калифорния.

Ако тази офанзива навежда на мисълта, че сърцето на
американската автомобилна промишленост се е насочило все повече
към Силициевата долина, то гигантите от Детройт все още не са си
казали думата, посочва Джак Нерад.

Според него не е изключено “технологичните компании да
оценят като по-рентабилно предоставянето на техните иновации за
колите без шофьор на класическите автомобилни групи, отколкото
самите те да ги правят”.

БТА





Етикет:

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2017® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com