СофияПловдивВарнаБургасРусе

Как „Ал Джазира“ отрази разрива на арабските страни с нейния спонсор

Мостафа Хашем
Ройтерс

Докато една след друга арабски страни обявяваха, че късат отношенията с Катар, „Ал Джазира“ – главният телевизионен канал на миниатюрната монархия от Залива, не реагира като останалите телевизии – той обновяваше кратките съобщения в информационната си лента, но водещите на емисиите мълчаха по въпроса.

Едва когато катарският външен министър направи изявление, че страната се изправя пред кампания от лъжи и измислици, имащи за цел да я поставят в подчинение, каналът започна да говори на живо по темата.

„Това е било планирано още през 2014 г., но излезе наяве след срещата на върха в Рияд“, каза Мохамед ал Мосфер – един от многото катарски анализатори, които „Ал Джазира“ покани за коментар. Той имаше предвид срещата (на арабски лидери в Рияд) миналия месец, на която присъства и президентът на САЩ Доналд Тръмп.

Най-мощните страни от арабския свят в понеделник скъсаха отношенията с Катар, обвинявайки го, че подкрепя ислямистите и Иран. Саудитска Арабия, Египет, ОАЕ и Бахрейн координираха този свой ход, а Йемен, либийското „източно“ правителство и Малдивите се присъединиха към тях по-късно.

„Ал Джазира“ не постави ударението върху изявленията и
коментарите, направени в тези страни, а вместо това предостави
ефирно време на външните министри на САЩ и Турция и на съветник
на иранския президент Хасан Рохани, всички те призоваващи за диалог.

Самият канал е в центъра на спора. Арабските управници
обвиняват Катар, че използва своята щедро финансирана с милиони
долари медия като трибуна за атаки срещу тях. Местни медии в
страните, прекъснали отношенията, изказват предположения, че „Ал
Джазира“ ще бъде затворена в рамките на усилията на Катар да се
помири със сърдитите си съседи. Наистина, журналистите,
работещи там, са объркани от тази криза, но смятат, че
телевизионният канал ще оцелее.

„Всички са шокирани от ескалацията, но никой не допуска, че
каналът ще бъде закрит – каза журналист от англоезичната емисия
на „Ал Джазира“. – Това е нещо, от което катарците няма да се откажат.“

По-късно същата нощ „Ал Джазира“ постави ударение върху
новините, идващи от Вашингтон и показващи, че Тръмп иска този
конфликт в Залива да бъде преодолян, както и върху изявленията
от Кремъл, призоваващи за единство в борбата срещу екстремизма.

Повече от час по екраните на „Ал Джазира“ вървяха
изявленията от Белия дом, че Тръмп ще работи за изглаждане на
нещата между арабските страни от Залива. Тв каналите на
Саудитска Арабия и ОАЕ игнорираха тази новина. Когато
високопоставен представител на администрацията на Тръмп каза
пред Ройтерс, че някои действия на Катар безпокоят неговите
съседи от Залива, „Ал Джазира“ премълча тази информация. Други
телевизии от Залива подобаващо я изтъкнаха.

ВЛИЯНИЕ И ВРАГОВЕ

Каналът радушно посрещна въстанията от Арабската пролет през
2011 г., особено в Египет, но сега е изправен пред агресивна
конкуренция в своя регион, а много правителства го гледат с
подозрение заради ефирното време, което той предоставя на
ислямистки групи в Сирия, Либия и други страни.

„Ал Джазира“ преживя зрелищен възход по времето на бившия
катарски емир шейх Хамад бин Халифа Ал Тани, който, за разлика
от други арабски лидери от Залива, подкрепяше протестните
движения в Близкия изток и играеше роля на посредник в поредица
от войни. При неговия син и сегашен управник Тамим бин Хамад Ал
Тани тази външнополитическа активност на Катар позатихна.

Основана през 1996 г. като част от усилията на Катар да
превърне икономическата мощ в политическо влияние, „Ал Джазира“
предложи разкрепостен, нецензуриран дебат, какъвто рядко се
вижда по арабските телевизии. В нейните дискусионни предавания
се канят гости, които поставят под въпрос мисленето на арабските
управници и възприемат ролята на защитници на бедните.

Репортерите й скъсаха с повсеместното табу в арабските
новинарски медии върху интервюта с официални израелски
представители.

Телевизията бе основана от катарското кралско семейство, а
пръв генерален директор на мрежата бе палестинският журналист
Уадах Ханфар, който помогна арабската сателитна телевизия да се
превърне в световна мрежа с милиони зрители и над 20 канала,
предаващи на няколко езика, включително арабски, английски и
суахили. С експанзията си „Ал Джазира“ си спечели безпрецедентно
влияние в арабския свят, но и нови врагове.

Египет смята „Ал Джазира“ за критична спрямо неговото
правителство и там каналът е забранен от 2013 г. „Ал Джазира“
твърди, че е независима новинарска медия, която дава трибуна на
всеки в региона. Египетските сили за сигурност арестуваха
няколко нейни репортери и м.г. съд в Кайро препоръча смъртни
присъди за двама от тях, обвинявайки ги в задочен процес, че
застрашават националната сигурност, като предават на Катар
египетски държавни тайни. Други трима преди това бяха осъдени на
между 7 и 10 г. затвор по обвинения, включващи разпространяване
на лъжи с цел подпомагане на „терористична организация“ – намек
за забранената „Мюсюлмански братя“. По-късно обаче те бяха
освободени.

В понеделник Саудитска Арабия спря канала.
„Ал Джазира“ осъжда мерките, предприети от саудитското
министерство на културата и информацията за затваряне на бюрото
на медийната мрежа „Ал Джазира“ и за отнемане на лиценза й“,
заяви говорител в Катар.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.