СофияПловдивВарнаБургасРусе

Китай: Интернет звезди превръщат модата в злато

Франс прес

В Китай младежи печелят добри пари от своята популярност в интернет

Китайска интернет звезда. Снимка: личен профил

Всичко започнало с няколко поста в социалните мрежи: съвети за обличане според модата и намиране на дрехи. Едва година по-късно младата китайка Ван Хоухоу има стотици хиляди последователи и големите марки са готови да платят скъпо, за да получат нейната благословия.

„Достатъчно бе да намеря нещо за интересно, да го облека и да си направя забавни снимки с него. Постнах снимката в моя блог и хората наистина отиваха да си купят същата дреха!“, все още се учудва Ван Хоухоу, която вече се готви да открие своя собствена платформа за търговия в интернет.

Младата жена е, както ги наричат в Китай, „ванхун“ (интернет знаменитост) – тези чисти интернет продукти, прочули се благодарение на няколко готини видеоматериала, обикалящи социалните мрежи. От спалнята те не спират да изливат своя хумор и словесни тиради в смартфоните на 700 милиона китайци.

Тази дейност се е превърнала в икономически сектор, оценен на 53 милиарда юана (6,9 милиарда евро) през 2016 г. от консултантската компания Analysys International, която предвижда той да се удвои до края на 2018 година.

„Никому непознат човек може да стане важна клечка с един-единствен удар и всеки да се превърне в знаменитост“, отбелязва Юан Гобао, автор на книгата „Икономиката на ванхун“.

23 милиона абонати

Най-известната сред тези интернет звезди безспорно е Папи
Цзян, чиито скечове, обрисуващи пороците на нейните
съвременници, привличат 23 милиона абонати. Младата 30-годишна
жена подписа големи рекламни договори с швейцарската компания за
часовници Jaeger-LeCoultre и с американската фирма за обувки New Balance.

Папи и други като нея оказват силно влияние на електронната
търговия – сектор, който е в пълен подем в Китай, отбелязва Чжан
И от консултантската агенция iiMedia Research Group.

Рекламодателите откриват в тях много видима алтернатива на
интернет гиганта Baidu, който доминира рекламния пазар в мрежата.

„Днес някой си слага дреха, пробва я, носи я и ви убеждава
да си я купите“, обобщава Чжан И, който смята, че интернет
звездите влияят на до една пета от онлайн покупките в Китай.

„Това е една търговия в пълен подем. Ванхун имат свои
абонати, които лесно може да станат потребители на препоръчаните
от тях марки“, подчертава той.

Бизнес инкубатори видели перспективата и се специализират в
издирването и обучението на интернет звезди. Един от тях, Ruhan
Holdings, е получил миналата година инвестиции в размер на 300
милиона юана (39 милиона евро) от гиганта за електронна търговия Alibaba.

„Ако не беше това, щях да съм във финансовия сектор“

В апартамент в Шанхай Ван Хоухоу и нейната съдружница Ван
Жухан, на 24 години, подготвят откриването на техен онлайн моден
бутик, заедно с група манекени аматьори, които карат да
дефилират под музикален съпровод.

„Ако не бяхме направили този блог, днес вероятно щях да съм
във финансовия сектор“, се смее Ван Жухан.

Идеята за блога хрумнала Ван Хоухоу миналата година, когато
се върнала в Китай, след като учила английска литература в
Съединените щати. Тогава тя установила колко е трудно да намери
човек в страната модни дрехи.

Съветите на двете госпожици Ван за откриване на блузи и
минижупи в Taobao, водещия портал за електронна търговия в
Китай, бързо направили фурор сред младите жени, подбуждайки
марките за прет-а-порте да им предложат пари, за да препоръчват
техните продукти.

Изкуството да станеш интернет звезда вече се преподава в университета

Като свидетелство за това, Колежът по индустрия и търговия в
Иу, близо до Шанхай, разкри специалност „ванхун“, с 34
студенти, предимно момичета. Те се учат на танци и гримиране, но
и да говорят пред камера и да разпознават луксозните марки.

„Винаги съм мечтала да бъда на сцена, под прожекторите, с
тълпа, която ми се възхищава“, показва ентусиазъм Ван Син –
20-годишна студентка, която се е отказала от счетоводството, за
да учи новата специалност.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.