Ютюб – този неясен обект на желанието на Кремъл

Франс прес

Алексей Навални на своя канал в Ютюб

Кремъл обсажда интернет и се сближава с ютюбърите (популярните лица в Ютюб), за да противодейства на опозицията и призивите й за протести в блоговете и социалните мрежи, които съблазняват и мобилизират „интернет-поколението“.

В последните месеци руските власти най-сетне проумяха един неоспорим факт: тяхното послание не стига непременно до младежта. Докато родителите гледат програми на телевизии, които Кремъл от години стриктно контролира, децата са в стаята си, забили поглед в Ютюб и социалните мрежи.

Нещо по-лошо за Кремъл, в края на март и началото на юни именно това ново поколение, съблазнено главно от блогъра и опозиционер Алексей Навални, излезе на улицата да протестира срещу властта.

Отправяйки своите послания основно в Мрежата, Алексей Навални обхвана всичко в нишките на социалните мрежи, за да политизира гимназисти и колежани, родени през 2000 г. – годината, когато Владимир Путин стана президент.

Именно след тези демонстрации „Кремъл осъзна безсилието си по отношение на интернет“, обяснява блогърът Дмитрий Иванов, по образование юрист, известен в Ютюб с политическите си хроники, които публикува под псевдонима Камикадзе_д (Kamikadze_d).

„Политиката е нова мода сред младите“, казва 30-годишният ютюбър, който твърди, че има един милион абонати на възраст между 14 и 21 години. „Така властта иска да постави интернет под свой контрол, както направи с медиите“, обобщава той.

Социоложката Олга Крищановская, която е изследвала
възникването на путиновия елит и се интересува от отношенията
между властта и социалните мрежи, отбелязва, че „троловете на
Кремъл се вездесъщи и понякога представляват половината от
коментарите във влиятелните блогове“.

Според независимият политолог Дмитрий Орешкин обаче Кремъл
реагира „с 10 години закъснение“.

През март министърът на културата Владимир Медински реши да
се срещне с „лидери на общественото мнение“, за да им предложи
„да работят заедно“. „Вие сте нашите нови медии, вашата
аудитория е по-голяма от телевизионната“, каза той.

„Инструмент за пропаганда“

В края на май блогърката красавица Саша Спилберг, истинска
звезда сред 10- до 14-годишните, дори стигна до трибуната на
Руската дума (долната камара на парламента), за да призове
депутатите „да бъдат толкова прозрачни“ с избирателите си,
колкото е тя с абонатите си.

Веднага след това около тридесет други „лидери на
общественото мнение“ в Мрежата – специализирани в политическа
сатира, в хумора или автомобилната тематика – бяха поканени да
сформират Съвет на блогърите към Думата, за да й помогнат „да
сътрудничи с гражданското общество“.

Само десетина от тях обаче приеха поканата и участваха в
първото заседание на Съвета в понеделник, тъй като идеята за
сътрудничество с властите бе приета скептично от Мрежата.

Блогърите, които „не дойдоха, не желаят да се превръщат в
инструмент за политически пропаганда“, заяви един от малцината
участвали, Егор Яковлев, обяснявайки отсъствието им.

Публикуването на видео, в което ютюбърът Николай Соболев
предлагаше да се използва тази протегната от Кремъл ръка, „за да
се поставят въпроси за съдбата на интернет, вместо да се чака
това пространство просто да бъде затворено“, предизвика рекорден
брой отрицателни коментари.

Резултатът – обвинен, „че се продава на Кремъл“,
23-годишният Соболев, който има 3 милиона абонати, не участва в
Съвета.

„Нашите абонати ни имат повече доверие, отколкото на
националната телевизия, тъй като тук в Ютюб няма цензура“, казва
авторът на почти ежедневни новинарски хроники.

„Точно заради цензурата в печата и по телевизията
политическите дискусии се преместиха в интернет“, потвърждава
експертът Максим Артемиев.

Тази свобода обаче е застрашена: Кремъл въведе съдебен
арсенал, позволяващ да бъдат осъдени на строг затвор потребители
на интернет, споделяли съдържание, смятано за „екстремистко“ –
доста неясно дефинирано от закона понятие.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.