www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
неделя, 17 декември 2017
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Бирата като средство за потискане на социалното недоволство. И хазартът

11 Август 2017

 

Ще се осмели ли някой да ограничи рекламата им по телевизията?

Тинейджърите в България не смятат бирата за алкохолна напитка, рекламите злоупотребяват. Снимка: e-vestnik

„Дайте на народа ми достатъчно добра и евтина бира и той няма да се
бунтува” – това са думи на кралица Виктория отпреди повече от век.
Те са актуални и днес.

„Правителство, което повиши цената на бирата, неминуемо пада от власт“ – това пък го казва Ярослав Хашек в началото на миналия век. То също е актуално. Дори в свободен пазар цените на бирата зависят от правителството. То определя акциза. През 1516 г. баварският херцог в своята Заповед за чистотата е определил не само от какво се прави бирата, но и цената й.

Бирата е най-евтиният алкохол, а в България тя е с най-ниския акциз в ЕС. Според доклад на СЗО от миналата година, в резултата на проучване в 41 страни, българските тинейджъри са най-големите консуматори на алкохол, конкретно на бира. Те почти не я смятат за алкохолна напитка, пият я като разредител. Още в 5-и и 6-и клас учениците започват да пият бира. По този показател българчетата водят пред учениците в останалите 40 страни в проучването, сред които са и страните членки на ЕС.

България с най-нисък акциз на бирата в ЕС.

Алкохолът е официално разрешеният наркотик, най-масовият антидепресант. Реклами на бира текат непрекъснато от телевизионния екран, десетки пъти на ден. Само бирата от алкохолните напитки може да се рекламира така – да се налива в чаши, от бутилки и т. н. За концентратите, естествено, е забранено показването на течност и на бутилки. Вината могат да се показват в бутилки, но винарските изби са малки, не рекламират, както могат това международните бирени компании.

Бирата предизвиква отпускане и притъпява чувствата. Човек, който изпие от обяд до вечерта 3-4 бири – от него не може да се очаква работа, той се отпуска, отдава на доволство и загубва интерес и активност към каквото и да е. Има си и съвсем конкретно обяснение, не е само до действието на алкохола. В хмела се съдържат еднорфиноподобни вещества, каквито се отделят в организма след секс. В съвременните бири се използват екстракти от хмел, масла, а не цветове от хмел. Действието е по-силно.

„Всеки, който пие бира, бързо му се доспива. Всеки, който спи дълго – не
греши. Всеки, който не греши влиза в Рая. Затова – да живее бирата!“ – това пък са думи на Мартин Лутър, които описват този ефект.

Така бирата се явява като регулатор на социалното недоволство. Без да си измисляме излишни теории на конспирацията, но все пак всяка власт има полза от по-голямата консумация на бира. И рекламите по телевизията показват бирата, сякаш е безалкохолна напитка. И омайват от учениците до възрастните.
Може да се предположи със сигурност, че има две стъпки, които българският законодател никога няма да направи – да ограничи рекламите на бира по телевизията, подобно на другите алкохолни напитки. И да вдигне акциза поне до средноевропейския.
Това може пряко да повлияе на социалната активност и критичност на населението. Не е шега. И затова няма да стане.

Другият наркотик, който притъпява социалната активност е

евтиният хазарт

В последната година в България той е изведен като национална политика. Тотална, масова лудост. Както казват за щатските пари, че по над 90% от щатските банкноти от 100 долара могат да се открия следи от кокаин, у нас пък по над 90% от монетите могат да се открият следи от търкане на лотарийни билети.

Лотарията е хазарт. Рекламата на хазарт е забранена от закона, но у нас никой не реагира, че всеки ден текат десетки реклами на лотаритя по телевизиите. Снимка: от тв екрана

Масовата реклама по телевизията на хазарт, което е забранено и в момента от закона, очевидно никого не притеснява. Под някаква форма тези реклами на лотарии не се смятат за хазарт. А те реално са. И са най-опасният, който зарибява и пенсионерите. Дори някои реклами съвсем откровено се целят в тази таргет група – пенсионерите.
Отделно, всеки ден по телевизията някоя пенсионерка обяснява как спечелила 20 хил. или 250 хил. лева. Телевизиите правят откровено рекламни репортажи за милионери от лотарии в новините.

Ще се намери ли политическа сила, депутат, институция, която да поиска ограничаване на рекламите на бира по телевизията (подобно на другите видове алкохол), и забрана на рекламите на хазарт, защото нарушават закона?
Няма да се намери, партии и депутати лесно се купуват,телевизиите имат нужда от тази реклама.

Ограничаването й може да помогне и на печатните издания, като реклама се е прелее в тях. Но и те не се сещат да защитават такава кауза. Всъщност те са част от цялата камарила, монополно притежавани, обслужващи.




Етикет: , , ,

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2017® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com