www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
четвъртък, 23 ноември 2017
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Защо мароканци? Въпроси след нападението в Барселона

24 Август 2017

 

Асошиейтед прес

Кралят на Мароко Мохамед VI: Терористите, които действат в името на исляма, не са мюсюлмани. Снимка: от тв екрана

Мароко отдавна смята себе си за оазис на стабилността в един размирен регион и за ключов съюзник в борбата с ислямския екстремизъм, но в последните месеци се оказва разтърсен от касапниците в Европа, за които са обвинявани заминали за чужбина мароканци.

Млади мъже от северноафриканската държава бяха замесени в смъртоносните нападения в Париж и Брюксел, а миналата седмица се оказаха заподозрени за насилието в Испания и Финландия. Групировката “Ислямска държава” пое отговорност.

В дните след нападенията на прочутата улица “Ла Рамбла” в Барселона и в морски курорт, при които бяха убити 15 човека, потресени и ужасени роднини и приятели на заподозрените се събраха с представители на мюсюлманската общност в своя град Рипол в Испания, за да осъдят тероризма.

Техните семейства в Мароко направиха подобни изявления и също казаха, че каквото и да са научили младите мъже за екстремизма, то е станало далеч от дома.

Дванайсетчленната група, обвинена за извършването на нападенията в Испания, се е състояла от братя и приятели от детинство от Рипол - млади мъже, описвани като интегрирани, харесвани от много хора и отговорни членове на своята сплотена общност.

“Летец, учител, лекар… Как може това да изчезне? Какво се е случило с вас?”, написа тяхната училищна възпитателка Ракел Рул в отчаяна статия, публикувана във вторник във в. “Вангуардия”. “Какво правим, за да се случват тези неща! Вие бяхте толкова млади, толкова пълни с живот, който беше пред вас… и имахте да осъществите хиляда мечти.”

В понеделник испанската полиция застреля 22-годишния мароканец Юнес Абуякуб, за когото се предполага, че е шофирал микробуса, с който беше извършено нападението на “Ла Рамбла”, отнело живота на 13 човека. Той също така беше идентифициран като заподозрян за убийството на собственика на похитена кола.

Дядо му Акбуш Абуякуб каза пред испанския в. “Паис”, че Юнес е напуснал Мароко като малко момче. “Но едно нещо е сигурно: моят внук не завърши обучението си тук. Той учеше в Испания”, каза дядото.

Изтъкнатият марокански специалист по исляма Билал Талиди посочи множество причини за радикализацията сред мароканците след преместването им в Европа: “разкъсването между две идентичности и две образователни култури, социалната маргинализация, несигурната икономическа ситуация и криминалните досиета”.

Експерти казват, че откакто е навлязла във възход, групировката “Ислямска държава” не обръща толкова внимание на религиозната мотивация при набирането на бойци. Вместо това тя успешно издирва сравнително светски млади мъже с връзки и в двете страни. През последните години към нея са се присъединили близо 1600 мароканци.

Политици и експерти порицават правителството за това, че не схваща мащаба на проблемите на младите мароканци у дома и в имигрантските общности в чужбина, и търсят начини да предадат на своите сънародници навсякъде това послание за религиозна умереност.

Мароканците не са единствените, които извършват нападения в Европа; насилие упражняват емигранти от Тунис, Алжир, Пакистан и Либия, както и такива, които са родени в Европа. Мароканците също стават жертви: десетки загинаха при нападения в Казабланка и Маракеш.

Испания е основното местоназначение за мароканците от десетилетия. Двете страни почти се докосват при Гибралтарския проток, а Испания има два анклава в Северна Африка, отделени от Мароко с множество огради с бодлива тел, предназначени да възпрепятстват незаконните преминавания.

Мароканските служители по сигурността превръщат борбата с екстремизма в приоритет, а правителството казва, че от 2002 г. е разбило 167 терористични групи и е осуетило 341 нападения.

Крал Мохамед Шести редовно критикува джихадизма и реториката на радикалния ислям. “Изправени пред разпространението на нетолерантни идеи в името на религията, всички - мюсюлмани, християни, евреи - би трябвало да образуват общ фронт за борба с фанатизма, омразата и изолационизма във всичките му форми”, каза той в реч миналата година. Той призова мароканците в чужбина да “останат привързани към ценностите на своята религия и светските си традиции, изправени пред това явление, което е чуждо за тях.”

От 1970-те години Мароко полага усилия да надзирава религиозното обучение на своите общности в чужбина чрез множество държавни агенции, каза делегираният министър за мароканците в чужбина и миграционните въпроси Абделкрим Бенутик. Попитан от Асошиейтед прес за тези усилия, Бенутик отпрати за въпроси към министерството на ислямските въпроси, което не отговори на запитванията за коментар.

Правителството определи 24,5 милиона долара за тези усилия само тази година в допълнение към програмите за обучение на имами на Института “Мохамед Шести”. Талиди обаче предупреди, че “религиозната рамка не може да окаже особена помощ на младежи с криминални досиета, които не посещават места за богопоклонение или религиозно обучение”.

Той добави, че “Мароко поставя на религиозни длъжности хора, които не са подкрепяни от общността в чужбина, а това създава атмосфера на напрежение и разделение, вместо да работи в дух на партньорство с хора, които са по-представителни” за местното население.

Главна роля в групата е имал пътуващ имам, който, както каза неговото семейство пред в. “Мундо”, не е живял в Мароко от 15 години.

Председателят на комисията по външни работи, ислямските въпроси и мароканците в чужбина към долната камара на парламента Юсеф Гарби каза, че едно от главните предизвикателства е как да се предаде основаното на толерантност мароканско културно наследство и идентичност на по-младо поколение емигранти.

“Техните възгледи за идентичността им и за исляма са изкривени и се основават на радикално тълкуване на религията”, каза Гарби. Той иска парламентът да превърне този въпрос в приоритет.

“Много от младежите трето и четвърто поколение от мароканците в чужбина не познават нашата страна”, добави Гарби. “Тяхното желание да възстановят връзката си с религията понякога се проявява по насилствен начин.”

Той предлага културни програми за мароканците, родени в чужбина, които не включват само религия, със съгласувани усилия между държавни агенции, неправителствени организации и общностни групи.

Училищната възпитателка Рул, която е познавала всички нападатели, намекна в своята статия, че отговорът трябва да се търси по-надълбоко и да стигне до другата страна на Средиземно море. В деня след застрелването на Абуякуб тя имаше повече въпроси, отколкото отговори. “Как можа да стане това, Юнес? Пръстите ми треперят. Никога не съм виждала някой толкова отговорен като теб”, написа тя.

БТА





Етикет: , ,

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2017® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com