Сканиране на лицето, роботи и градини: летищата на бъдещето

Франс прес

Летище Ченги в Сингапур. Снимка: фирмен сайт

Багажът на пътниците се събира от роботи, а пък самите пътници чакат в зала с вътрешна градина преди лицата им да бъдат сканирани и да преминат през напълно автоматизирания контрол: ето това би могло да прилича на летището на бъдещето, разказва.

Тези иновации биха могли да станат реалност, тъй като новите технологии се развиват бързо по летищата. И така дългото чакане на терминалите може да бъде изпълнено с много по-приятни моменти.

Страните от азиатско-тихоокеанския регион, които са напред в тази област, са в конкуренция с Близкия изток. Големи хъбове се стремят да привлекат все повече пасажери, когато правят избора си откъде да минат по време на пътуванията си.

Тези райони на света са „двата основни центъра на растеж в иновационните технологии, защото истински се конкурират, за да станат световни хъбове на въздушния транспорт“, каза пред АФП Сет Йънг, директор на Центъра за проучвания по аеронавтика в Университета в Охайо (САЩ).

„Ако се кача на полет Ню Йорк – Бангалор, дали да мина през Абу Даби, Дубай или пък Хонконг? Това е огромен пазар“, допълва той.

Промените обаче са в същото време и огромно предизвикателство, защото задължават големите летища да променят коренно начина си на функциониране, който са възприели от десетилетия, а това би могло да им излезе скъпо.

Летището „Ченги“ в Сингапур, например, което е сочено за едно от най-добрите в света, планира да въведе технология за лицево разпознаване на новия терминал, който се планира да бъде открит до края на годината.
Лицето на пътниците ще бъде дигитализирано при регистрацията, а това трябва да им позволи да минат бързо през целия процес (проверка от служителите по сигурността, паспортен контрол) без да имат работа и с един човек.

Европа и САЩ са на опашката

През юли Австралия обяви инвестиция от 22,5 милиона
австралийски долара (15,1 милиона евро) в технологията за лицево
разпознаване, която планира да въведе на всичките си летища.
Аеропортът в Дубай планира да направи същото.

Роботи се появяват в големи хъбове, сред които е летището
„Инчон“ в Сеул. Там те изпълняват различни задачи –
транспортиране на багажите, чистене, а пък новият терминал в
Сингапур ще бъде оборудван с роботи чистачи с униформи на икономи.

Самостоятелното регистриране и отпечатването на бордни карти
вече са широко разпространени, като много пътуващи принтира
билетите си у дома или пък на самите летища.

Летищата освен това се опитват да подобрят имиджа си, за да
привличат повече транзитни пътници. Новият терминал в Сингапур е
10-етажен комплекс, наречен Jewel (Бижу), има много магазини и
ресторанти, а главната му атракция ще бъде изкуствен 10-метров
водопад във вътрешна градина.

Някои хъбове въвеждат вече самостоятелно чекиране и на
багажите, което позволява на пътуващите да си отпечатат етикети
и да ги сложат на багажа си, след като е сканирана бордната им
карта. След това те поставят багажа си на въртяща се лента.
И ако летищата в азиатско-тихоокеанския район и в Близкия
изток са напреднали в тази област, то в САЩ и Европа – изоставатe.

„Европа и Съединените щати са лидерите на авиационния пазар
през последните 75 до 100 години, но е много трудно да направите
революция в инфструктурата си, чиито корени са на 75 години“,
обяснява Йънг.

Това е и въпрос на „политическа воля“ – страните с
нововъзникваща пазарна икономика се стремят да строят много
модерни летища, за да подобрят статута си на международно
равнище“, допълва той.

Някои летища в Европа и в САЩ са готови да инвестират много.
Основното летище на Ню Йорк „Джон Ф. Кенеди“, планира да вложи
10 милиарда долара (8,5 милиарда евро), за да обнови
инфраструктурата си с надеждата да повиши репутацията, която не
е много ласкателна.

„Схипол“ в Амстердам има амбицията да стане първото
цифровизирано летище в света до 2019 година. То изпробва скенери
за ръчния багаж, които ще позволят на пътуващите да оставят
преносимите си компютри и течностите в чантите и проучва
биометричната технология.

При все това промените биха могли да отнемат известно време,
имайки предвид трудностите, които срещат летищните компании при
въвеждането на нови технологии като и съпротивата срещу
нововъведенията и недостатъчните финансови средства,
предупреждава Ксавие Емоно, експерт по транспорта в Roland Berger.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.