Дизеловата криза застига Меркел сред предизборната кампания

Франс прес

Ангела Меркел

Германската канцлерка Ангела Меркел приема в понеделник кметовете на най-замърсените германски градове, в които дизеловите коли са изправени пред риска да бъдат забранени. В същото време автомобилната криза създава усложнения за политиците в разгара на кампанията.

Консервативната лидерка, разкъсвана между картелните разкрития, засягащи Volkswagen, Daimler и BMW, 800 000-те работни места в сектора и залозите за общественото здраве, вече е започнала надпревара с времето, посочва всекидневникът „Ханделсблат“.

Дали става дума за гарантиране в най-скоро време на по-чист въздух в метрополиите? Три седмици преди парламентарните избори приоритетът е по-скоро да „се обезвреди“ тази взривоопасна тема, като „се избегнат забрани за движение, от които са застрашени шофьорите в големите градове“, отсича канцлерът.

Сезирани от асоциацията Umwelthilfe, която твърди, че „над 10 000 случая на преждевременна смърт годишно в Германия се дължат на емисиите на азотен окис (NOx), правосъдните институции биха могли да принудят близо 70-те общини, които превишават европейските норми за NOx, да забранят движението по техните улици на най-замърсяващите двигатели.

И този сценарий придобива практическо измерение: редица съдилища, по-специално в Мюнхен и Щутгарт, решиха, че това е единствената мярка, която може да сведе замърсяването до приемливи равнища, а Федералният административен съд трябва да се произнесе в началото на 2018 година по тази тема.

Номерът на еквилибриста

Автовобилостроителните компании предложиха в началото на август, на „среща на високо равнище“, свикана в Берлин, да оборудват със софтуер над 5 милиона дизелови коли – една трета от автомобилите в Германия са на дизел – и да облекчат ремонтирането на най-старите автомобили. Тези мерки обаче ще бъдат недостатъчни, за да се влезе в определените рамки, потвърди на 26 август Федералната служба по околната среда.

В тази тройна криза, която смесва промишлени интереси, защита на потребителя и на околната среда, канцлерът заложи на любимия си метод: да изпраща двусмислено послание и да се предпазва от действия.

От една страна тя заклейми „силната загуба на доверие“ заради „истински катастрофи за автомобилната промишленост“ след скандала с дизеловите двигатели със софтуер за манипулиране на данни за отделяните емисии на Volkswagen и след скандала за картела.

От друга страната обаче тя посочи, че трябва да се върне „доверието в дизела“, отхвърляйки вероятността за планове за отказ от тези двигатели.

Днешната среща би трябвало да се изрази в ангажименти на общините да разработят мрежи от станции за зареждане на електрическите автомобили и по-добър обществен транспорт, с помощта на държавата.

„Автобилостроителите трябва да допринесат най-много“ за изчистването на въздуха, заяви пред медии ръководителят на Федерацията на германските общини Герд Лансберг, но шансовете гласът му да бъде чут не са особено големи: усилията на компаниите от автомобилостроителния сектор ще почакат до втората „среща на високо равнище“, планирана за ноември.

Като се има предвид колко важна е темата, най-фрапиращото е, че предизборна кампания за дизела изобщо не се състоя: освен Зелените, които искат да забранят двигателите с гориво към 2030 година, политическата класа остава на твърде близки позиции по този въпрос.

Консерваторите и социал-демократите от ГСДП са на едно мнение, че трябва да бранят дизела като „преходна технология“. И макар да призовават на висок глас за завой към по-чистите превозни средства, те оставят на промишлеността свободата да организира този преход по свое усмотрение и не поставят срокове за отказ от дизела – за разлика от случващото се във Франция или във Великобритания.

Разбира се, всички си дават сметка за големия дял в икономиката на този стратегически сектор, който дава близо една пета от износа на страната и досега олицетворяваше имиджа й на надеждност в горната гама, който сега е накърнен.

Само че сходството в позициите на големите партии с линията на автомобилопроизводителите се обяснява и с „мълчаливото одобрение“ на едните пред шмекеруванията на другите, според Щефан Брацел от Центъра по автомобилно управление.

Провинция Долна Саксония, в северната част на Германия, където се намира централата на Volkswagen, е акционер с 20% в групата, а премиерът на провинцията от ГСДП е член на надзорния съвет на компанията.

Между другото бившият директор по персонала на гиганта, който притежава 12 марки, Петер Харц, вдъхнови социалните реформи на канцлера Герхард Шрьодер, които продължават да бъдат представяни като източника на сегашното германско благоденствие.

Ангела Меркел пък несръчно се бореше срещу европейските норми за допустимост на замърсяването на околната среда, които са прекалено стриктни в очите на германските автомобилостроители, до момента, когато един от нейните съветници не стана главен лобист в Daimler през 2013 година.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.