www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
петък, 24 ноември 2017
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Учебници ли? Как учителите станаха творци и училището удари дъното

6 Септември 2017

 

Министерството одобрява по 3-4 различни учебници за един и същи клас. Снимка: бТВ

Данданията с шарените и черно-белите учебници не се роди на празно място. Тя е просто поредната брънка от разрухата в образованието, която започна преди 20-25 години.

Както при всяко човешко дело в началото бе словото.

И словото бе у тарикатите

Политическите тарикати ни залъгваха как резиденциите ще станат детски лагери, служебни мерцедеси няма да има и др. такива али-бали. Сега старите държавни резиденции са като кокошарници на фона на новите частни резиденции, а служебните мерцедеси и БМВ-та из държавните служби са повече от всичките служебни лади, волги, ниви, уазки трактори, комбайни и валяци на предишния режим.
Даже някои кметове от горно нанадолнище си возят скъпоценните задници в лимузини, за много десетки и стотици хиляди левове. (Виж тук, тук и тук).
Това не е извън темата. Парите за колите идват от същата торба, от която идват и парите за безплатни или субсидирани учебници, за заплатите на даскалите-творци и парното на училищата.

В образованието още преди 25 години се започна с нещо безобидно на пръв поглед. С глупотевината, че виждате ли, учителят бил творец. Изведнъж няколко десетки хиляди добросъвестни учители бяха обявени за творци, беше им казано, че имат право да решават какво и как да преподават. Беше им казано, че не са длъжни да възпитават, че не могат да наказват, а само творчески ще преподават. В политическата мътилка на прехода за демократичните учители Вапцаров стана червен терорист и посредствен поет, а за тоталитарните учители си остана гениален поет и борец срещу мракобесието.
Новата пазарна икономика имаше нужда и от нова математика. 2 и 2 е четири, ама ако има много клиенти 2 и 2 може да е 5, 6, че даже и 8. Ако няма търсене 2 и 2 може да е 3, че и по малко.

До тук беше добре. Учителите станаха творци, макар че не им се вдигнаха заплатите, а престижа на професията удари дъното. Наложи се да работят и на втора работа, да дават уроци на частно, да мият стълбища, за да оцеляват в пазарната икономика. Лично познавам двама, които се опитваха да търгуват с гумени ботуши и цървули, внос от Русия. После на творците от училищата даже им се наложи да стачкуват два месеца и един министър искаше да им разваля седенките. Само че вече бяха творци!

Появиха са творци във всички области. Във финансовата се появиха пирамиди, фараони и балъци за милиони. За учителите не беше лесно да са творци – как да си творец като има един единствен учебник по предмет за съответния клас. Въпросът беше решен светкавично. Щом даскалите са творци, значи имат право да избират от какво да преподават. И се намериха много автори да напишат учебници по един предмет за един и същи клас. И то много учебници.

Появиха се по 3-4 математики за 5-ти клас,

по 2-3 физики за 8-ми клас, по 3-4 истории за 10-ти клас и т. н. Изведнъж учителите-творци станаха много ценни. Те станаха неофициалните брокери на издателствата, които бълваха учебници и учебни пособия с хиляди. Всяко издателство си има стимулиращи механизми, за да работят новите творци точно по неговите учебници. С подобни стимулиращи техники в училищата влязоха и туроператорите. Започнаха да организират екскурзии по близки и далечни места. С нощни преходи за по-евтинко. Легендата казва, че даскалите, че и децата им пътували безплатно… Ама това са само легенди… После дойде трагедията в реката Лим…

В тази образователна вакханалия често се надигаха гласове, че в един или друг учебник пише безобразия, че се премахват всякакви елементи на възпитание, на формиране на морални ценности, здрав разум, патриотични и др. полезни чувства. Че се заличават границите между добро и зло и др. Че се махат емблематични произведения. Помня, че още Николай Хайтов имаше позиция против подобни диващини. Гласове в пустиня. Образованието стана поле на щедро спонсорство от разни агенции и фондации, а някои щатни служители в системата си докарваха прилични кинти като консултанти на проекти, платени от външни донори и НПО-та. Не ви ли е ясно чий точно интерес са защитавали като експерти? На мен ми е ясно.

Въпреки многото чуждестранен акъл, многото учебници и хилядите даскали-творци, образованието бързо потъваше. При математиката как да е. Две и две все още е 4. При физиката ябълката все още пада на главата на Нютон, а не скача нагоре от земята към небето и не го бие по задника.
При историята и българския език, обаче, положението никак не е розово.

Баба Илийца стана за смях с тоя кол,

дето се бори с него. Отдясно на Цариградско шосе („Младост”-ите, „Дървеница” и „Мусагеница” все още учат за турското робство и баташкото клане. Отляво в „Гео Милев”, „Слатина” и „Дружба”, учат за османско присъствие, а баташкото клане било битова разправия между две села, а в НГДЕК, Разград, Кърджали изучават приноса на османската администрация (цивилизация) за добруването на народите от Нубия до Будапеща. Какво учат в Люлин и Перник не знам.

В литературата за учениците от гр. Елин Пелин, Бяла, русенско и за бъдещия персонал на Слънчев бряг каруцарят Андрешко е готин пич, защото е прецакал бирника и държавата и е скрил от фиска данъците и акциза от ракията в бидони. За търговско-банковата гимназия в София, за бившите икономически техникуми и особено за либералните и пазарните НПО-та Андрешко е разбойник, селска мутра, който пречи на служителите от НАП да си съберат данъците и акцизите от Слънчев бряг, за да се вдигнат пенсиите и заплатите на учителите, да има пари за броене на делфини, за 100 километра тунел под Кресна и за опазване на пъстроглавата кукумявка и дванайсетопръстното гущерче.
Хората се умориха да следят дивотиите.

Черно-белите учебници са само брънка във веригата идиотски решения, които поразиха БГ образованието. Това е дело на някой маркетингов „корифей“. Проблемът е, че МОН като държавна институция е приело това и в това приемане е свинщината. Както тъжно, но основателно се подиграха във фейса следват нови идеи – издаване само на 30% от един учебник – ще стига за тройка, който си купи 50% от учебника ще има четворка. И що не – в един ВУЗ за празен лист даваха тройка, а ако напишеш нещо – двойка.

И всичко става на фона на бодряшките лакардии за високи технологии, цифрова икономика и др. дивотии, взети от речника на ТНТМ активистите и младежкия печат от късния соц. Всички промени бяха мотивирани с благородна цел – всеки 10-ти ученик Айнщайн, всеки пети Стив Джобс. Да прави висока добавена стойност, та малкото работещи да хранят многото пенсии.

Никой, обаче не казва кои са тези бъдещи генийчета. Напротив. Под сурдинка се говори, че май от години над 40-50% от първокласниците нямат за майчин българският език. Между другото, такъв евфемизъм не се измисля от прости хора – акъл трябва за това и политическа коректност. Те се учат с международна помощ. Такова е положението и при новородените – и там над 50% май вече нямат за майчин език българския.

Има и отпадащи от образователната система. Вчера излязоха и числата –

не са влизали в училище или са отпаднали точно 206 378 деца

Не са 2 хиляди, не са 26 хиляди, цели 206 хиляди. Колкото населението на община Бургас и много повече от населението на всяка една от цели 16 области като Видин, Враца, Монтана, Кърджали, Кюстендил, Габрово. Ловеч, Перник, Разград, Силистра и др. За тях е имало училище, чин, покрив (да не им капе на главата), врати и прозорци (да не им духа) и даскали-творци да им разказват за Андрешко, за Робинзон Крузо и да ги подготвят за цифровата икономика, за високата добавена стойност и др. такива чудеса. За баба Илийца няма нужда, щото колът не е компютър и няма високи технологии. Най-много да им споменат за спонсора на въстанието чорбаджи Марко. Кое е въстанието няма значение.

Резултатът. След 20 години реформи, много учебници по един предмет, учители-творци, оптимизация на училищната мрежа, средищни училища, международно сътрудничество, делегирани бюджети, частни и държавни училища и др. шменти-капели, международните тестове за грамотност ни слагат все по-ниско. В 4-ти клас децата още не могат да четат гладко. Тези, дето могат да четат не вдяват какво пише, не разбират значението на думите и изреченията. Били функционално неграмотни. Значи работата с високите технологии и добавената стойност няма да стане. Тези, дето ще я вършат тая функция учат в паралелното образование, платено още веднъж от мама и тате и заминават от територията. Ще изкарват пенсиите на баби и дядовци с висока добавена стойност, ама в някоя друга държава. Тука ще останат тия, дето ще се борят с кола на баба Илийца.

Е, за чий дявол са ни пет математики за 6-ти клас, ако децата отпадат от училище, а по тестовете за грамотност се търкаляме надолу като голям камък.

За какво са ни 4 учебника по история, когато примитивни биологични единици се гаврят с портретите на велики българи ( виж тук), а родителите, че и ученици налитат на бой на учителите (виж тук и тук)? Има ли нужда от учебник по биология или момичетата просто да питат учителките си дали са виждали полов член и дали са правили орална любов (виж тук).

От няколко дни ни облъчват с електронни учебници по 6 лева. Не ни казват какво пише вътре, но това ни се представя като поредната панацея. Както казала Айшето, а дано, ама надали, макар и по друг повод.
Сегашните мерки, панически обявявани през ден, са предлагани по форумите още преди десетилетие – спиране на помощите при отсъствия, предоставяне на помощите под формата на учебници, дрехи и услуги, да не бъдат детските пропивани и изпушвани от родителите. Самоизхранване и спиране на парите за безработни, когато има и едно незаето работно място в държавата. Налагане на строга дисциплина в училище. Тогава тези, които ги предлагаха бяха наричани ксенофоби, фашисти и човекоядци. Сега стават политика на държавата (виж тук).

Добро утро.
Царят отдавна е гол.





Етикет: , , ,

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2017® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com