Топ 20 на най-продаваните марки уиски; Какво има в питие с продажби от 100 млн. бутилки годишно?

Два вида неоцветено, но отлежало над 10 години в бъчви малцово уиски. Снимка: Whisky-taste – блог

Кои са най-продаваните марки уиски в света? Данните за продажби, показани тук, са за 2016 г., публикувани са в онлайн изданието „Спиритс бизнес” (виж тук и тук) и може да прозвучат изненадващо за българина.

Всяка страна от Европа или другаде има различни предпочитани марки уиски. Някой от най-продаваните по света въобще не се продават в България или са малко познати.
Разбира се най-продаваните са масовите уискита. В данните тук влизат и скъпите разновидности от съответната марка, но обемите се правят от масовите блендед уискита.

Продажбите се дължат не само на вкусови качества, а основно на масирана реклама, с различни стилове и целеви групи, направена с огромни инвестиции.

Конкуренцията в последните 20-ина години е все по-жестока и класациите непрекъснато се разместват. Все пак има няколко марки, които от години седят в челото. Всеки производител има различни рекламни и ценови стратегии за различни пазари. Често се случва, ако в някоя държава продажбите падат в друга да растат.

България е твърде малък пазар и няма никакво значение за глобалната статистика. Дори част от продажбите в България всъщност са реекспорт към Гърция и др. страни.

Количествата са дадени в кашони по 9 литра, тоест по 12 бутилки. Тази мярка е възприета отдавна, въпреки че повечето уискита днес се продават в кашони по 6 бутилки.
Данните са за 2016 г.

1.    Johnnie Walker
17,4 млн. кашона (208,8 млн. бутилки)

Най-популярното блендед уиски по света. Въпреки традиционното му първо място от години, продажбите му са намалели значително в сравнение с 90-те години, което идва да покаже колко е нараснала конкуренцията. Дори през 2013 г. от тази марка са продавани над 20 млн. кашона (над 240 млн. бутилки). Има лек спад и в сравнение с предишната година. Но пак е значително напред от следващата марка в класацията.

2.    Jack Daniel’s
12,49 млн. кашона  (149,9 млн. бутилки)
Американско бърбън уиски от Тенеси. Обикновено се рекламира като „Тенеси уиски” и се прави, че не е бърбън, но си е. Има ръст от 2,2% в продажбите в сравнение с предишната година.
Данните не включват уискито с мед (Jack Daniel’s Tennessee Honey), каквито направиха много производители в последните години. Тъй като тази напитка не влиза в категорията „уиски”, с по-нисък градус е и подсладена с мед. Но нейните продажби са 1,51 млн. кашона (18,12 млн. бутилки).

Колкото по-тъмен и наситен е цветът на уискито, толкова по-вероятно е то да е оцветено. Другата, по-малка вероятност, е да е отлежало в повече и в по-обгорени бъчви. Снимка: Whisky-taste – блог

3.    Jim Beam
8,03 млн. кашона (96,36 млн. бутилки)
Втората световна марка американско бърбън уиски, от Кентъки. Налива милиони в реклама, спонсор на футболни клубове, промоции с известни актриси.

4.    Crown Royal
6,8 млн. кашона (81,6 млн. бутилки)
Непознато у нас канадско уиски. Има ръст от почти 10% в продажбите, в сравнение с предишната година.

5.    Ballantine’s
6,7 млн. кашона (80,4 млн. бутилки)
Добре познатото и у нас уиски, още от времето на соца и валутните магазини „Кореком”. Винаги е било в топ 5 по продажби сред шотландските уискита, но сега се подрежда и в топ 5 сред всички видове уиски.

6.    Jameson
6,24 млн. кашона (74,9 млн. бутилки)
Най-продаваното ирландско уиски по света. Има ръст в продажбите от 300% за последното десетилетие. Увеличението в продажбите в сравнение с миналата година е почти 17%.

7.    Grant’s
4,48 млн. кашона (53,76 млн. бутилки)
Също добре познато у нас уиски още от времето на соца. След две години спад, за пръв път през 2016 има ръст в продажбите близо 3%.

8.    Chivas Regal
4,26 млн. кашона (51,12 млн. бутилки)
Известна марка „Делукс бленд уиски”, по-скъпо, по-висока категория от обикновените блендед уискита. Има ръст от почти 3% в сравнение с предишната година.

9.    J&B
3,5 млн. кашона (42 млн. бутилки)
Тази марка е с добри продажби и в България. Специфичното за него е, че не е боядисано с карамел.

10.     Suntory Kakubin
3,29 млн. кашона (39,48 млн. бутилки)
Масово японско уиски, което е имало 5 години непрекъснат ръст в продажбите, сега а първа година има спад. Една от най-бързо растящите по продажби марки уиски в света за последните години.

11.     William Peel
3 млн. кашона (36 млн. бутилки)
Не толкова популярно у нас шотландско уиски, което е сред най-продаваните в света, благодарение на Франция. Френската „Блведере груп” притежава дестилерията, но едва ли само това е причината. По-скоро поради големи продажби във Франция, го е придобила френска компания.

12.     William Lawson’s
2,99 млн. кашона (35,88 млн. бутилки)
Също шотландско блендед уиски, по-малко популярно у нас.

13.     Dewar’s
2,8 млн. (33,6 млн. бутилки)
Популярно и у нас шотландско блендед уиски. Силно рекламирано на азиатските пазари – Китай и др.

14.     Black Nikka

2,7 млн. кашона (32,4 млн. бутилки)
Едно от най-популярните японски уискита. С ръст в продажбите от 20% през 2015 и още 10-ина процента през 2016 г.

15.     Label 5
2,59 млн. кашона (31,08 млн. бутилки)
Малко позната у нас марка шотландско блендед уиски. Продава се и 12-годишно „делукс бленд”.

16.     Evan Williams
2,29 млн. кашона (27,48 млн. бутилки)
Американско бърбън уиски от Кентъки. Малко познато у нас.

17.     Bell’s
2,10 млн. кашона (25,2 млн. бутилки)
Най-предпочитаното шотландско блендед уиски в Англия.

18.     Black Velvet

1,97 млн. кашона (23,64 млн. бутилки)
Може би най-популярното канадско уиски. За пръв път има спад под 2 мл. кашона за миналата година.

19.     Seagram’s 7 Crown

1,9 млн. кашона (22,8 млн. бутилки)
Американско блендед уиски, което у нас трудно може да се намери. Много се използва за коктейли.

20.     Maker’s Mark
1,74 млн. кашона (20,88 млн. бутилки)
Добре известен и у нас американски бърбън, произвеждан в Кентъки. Има ръст на продажбите с около 7% в сравнение с предишната година.

И как се правят?

За да добие представа пиячът как се правят масовите бърбъни и блендед уискита, може да направи следната сметка.
Една бъчва събира до 300 бутилки уиски. Нещо, което се продава в 100 млн. бутилки годишно, означава бъчви, наредени една до друга на дължина около 500 км. И на склад на два етажа да ги сложиш, пак са огромни площи за едногодишна продукция. Които трябва и да се умножат по няколко, защото минималният срок за отлежаване е 3 години. В някои изби наистина има големи складове със стотици хиляди бъчви.
Блендед уиски се прави, като 20-30% малцов дестилат, от бъчва, се разрежда  със зърнен спирт и се боядисва с карамел. Тоест – от малко истинско отлежало малцово уиски се правят 3-5 пъти повече количества. Няма как иначе да станат 20-30 милиона или 100 милиона бутилки годишно.
Затова истинското уиски е малцовото, затова е и 2-3 пъти по-скъпо.

ВинотоЗдраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.