Защо Източна Европа става „златна мина“ за производителите на автомобили

Франс прес

Нова марка автомобил
Софийски шофьор редактира марката на автомобила си. Снимка: от Фейсбук

На фона на провеждащото се автомобилно изложение във Франкфурт (IAA) европейските автомобилопроизводители разчитат на източната част на континента, където все повече хора са достатъчно богати, за да си позволят собствена кола.

„Изтокът е този, който в действителност движи Европа“, коментира браншовият експерт Лоран Петизон от AlixPartners.

Само през първите три месеца на 2017 година продажбите на автомобили там нараснаха с 14 % на годишна основа до близо 700 000 превозни средства, сочат данни на фирмата за пазарни проучвания Jato.

За същия период Полша отчете увеличение на продажбите с 15,5 % до 277 000 коли, което я прави седмия по големина автомобилен пазар в Европа.

За цялата 2017 година се очаква продажбите да достигнат нов рекорд от 1,3 милиона в региона, простиращ се от Естония на север до България на Черно море, което е растеж от 10 % на годишна основа.

Това е леко забавяне спрямо 16 % за 2016 година, отбелязва експертът Фердинанд Дуденхьофер от Центъра за автомобилни проучвания към Университета на Дуисбург-Есен, но е доста по-динамично от очакваните 3 % в Западна Европа.

„Икономическият растеж в региона и липсата на насищане на пазара на моторни превозни средства са фактори, подпомагащи“ растежа на изток“, допълва той.

Особено в Румъния и България, които са членки на ЕС само от 10 години, има още много възможности за догонване, според Петизон.

Клиентите са любопитни

Продажбите се увеличават заедно с нарастването на инвестициите на автомобилостроителите в заводи в региона, където огромни мултинационални компании преследват по-ниските разходи за труд, отколкото в Западна Европа.

Чешката Skoda далеч не е единственият производител, приютен от Изтока, но остава най-големият играч на пазара с дял от 17 % от общите продажби.

Skoda е подразделение на германския гигант Volkswagen, чиито собствени марки и японската Toyota държат съответно второто и третото място.

Конкуренцията обаче идва от марката Dacia на Renault-Nissan, чието присъствие в региона е фактор в избора на някои купувачи.

PSA, компанията майка на Peugeot, си е осигурила утвърдени позиции с неотдавнашното придобиване на германския Opel, включително фабрики в Унгария и Полша.

Jaguar Land Rover пък планира да открие през 2018 година завод за 1 милиард евро (1,2 милиарда долара) в Словакия.

Освен това, южнокорейските Kia и Hyundai обединиха усилия, за да се наложат в Чехия и Словакия и да постигнат двуцифрен пазарен дял във всяка страна.

За разлика от Западна Европа, източноевропейските пазари все още не са достигнали зрялост, така че там потребителите продължават да са „любопитни към всичко, излизащо на пазара“, отбелязва Майкъл Коул, директор на Kia за Европа.

Това улесни Kia в завземането на 6 % дял в Източна Европа, не на последно място благодарение на кросоувъра Sportage – популярен модел в сегмент с голямо търсене.

Продажбите на спортните високопроходими модели (SUV) в Източна Европа скочиха с 32 % през първата половина на 2017 година спрямо средно 10 % растеж за другите сегменти, обхващайки близо една трета от регистрираните коли по пътищата в региона.

Регионът все пак не е изцяло извън синхрон със западните си съседи: след скандала с манипулирането на емисиите делът на продажбите на дизелови коли се сви до 37 % спрямо 40 % година по-рано (при 60 % пазарен дял за бензиновите).

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.