www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
сряда, 22 ноември 2017
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Велосипедният бум подкопава растежа на търсенето на бензин в Азия

29 Септември 2017

 

Ройтерс

Споделени велосипеди в Пекин- Снимка: чайна плюс

Не е съвсем като да се върнем към времената на конете, въпреки че колелото е първото устройство, заменило животните като средство за личен транспорт.

Това е ново двуколесно животно, което милиони потребители в Пекин, Тайпе, Сингапур и градове из цяла Азия наемат чрез мобилни приложения, за да изминат обикновено последните няколко километра до целта си. Хората оставят колите и моторите си, а също така се отказват от такситата.

Бумът на системите за споделяне на велосипеди, който продължава вече две години, само в Китай обхваща 16 милиона колелета според министерството на транспорта. Над 100 милиона са регистрираните потребители. Всичко това намалява използването на автомобилите и подкопава растежа на търсенето на бензин, което се очаква да стагнира до 2025 година.

Често използвам услугата за споделено ползване на колелета, тъй като е много удобна. Мога да я открия навсякъде и няма да се притеснявам, че ще изгубя колелото, казва 36-годишната жителка на Пекин Вей Чжан, която ползва схемата за споделени велосипеди няколко пъти седмично, като кара по 5 км и повече.

Анализаторите не могат да определят точния брой на колелетата, а камо ли да направят оценка на това колко е спаднал растежът на потреблението на бензин заради схемите за споделено ползване на велосипеди. От оценки на сектора, правителствени доклади и проучване на Ройтерс става ясно, че колоездачната услуга води до по-малко използване на автомобили.

Споделянето на велосипеди се разрасна изключително много от края на миналата година. Общото мнение е, че то увеличава използването на обществения транспорт, тъй като споделените колелета се използват главно за завършване на пътуването, казва Хари Лю, консултант в IHS Markit.

Още преди мащабното разрастване на схемите за споделено ползване на велосипеди, анализаторите прогнозираха, че повишаването на горивната ефективност на автомобилите и по-широкото използване на електромобили означава, че историята на големия растеж на търсенето на бензин е приключила.

Очаква се растежът на търсенето на бензин в Китай да се забави до 4 % тази година спрямо 6,5 % миналата година, каза Сри Паравайкарасу, ръководител на подразделението за анализи East of Suez oil към FGE.

А китайското търсене на бензин се очаква да достигне връхната си точка още през 2025 година, според държавната China National Petroleum Corp.

Обикновено имаше дълги опашки от таксита, които чакат клиенти пред гарите, но вече не ги виждам, каза анализаторка от Пекин, която участва в проучването на Ройтерс, свързано със схемите за споделени велосипеди.

Само през последния месец новата китайска компания за споделени велосипеди Mobike пусна услугата си в Куала Лумпур (Малайзия) и Банкок (Тайланд), както и във Вашингтон. Mobike, която започна дейността си през април 2016 година, и китайският й конкурент Ofo, привлякоха общо финансиране от над 2 милиарда долара от частни инвестиционни компании и дружества за рискови инвестиции, включително Temasek Holdings, Tencent Holdings, DST Global и Ant Financial.

Ofo, която има над 10 милиона колелета в световен мащаб спрямо 7 милиона на Mobike, съобщи, че е на път да увеличи броя им в световен мащаб до 20 милиона през следващите три месеца.

Инвестициите “демонстрират инвеститорското доверие” в световния сектор на услугите за споделяне на колета, каза Лорънс Цао, който ръководи азиатско-тихоокеанския бизнес на Ofo.
Консултантската компания Roland Berger посочва, че непредвидените количества капитал, вложени в услугата с велосипеди, са направили почни невъзможна оценката за потенциалния растеж на операторите на тази услуга, особено в Китай, за последните две години.

Тайван, където правителството подкрепя схема за споделяне на велосипеди, цели с колелетата да се осъществяват 12% от пътуванията до работа до 2020 година спрямо 5% сега.

Местните власти в Тайпе очакват програмата за споделяне на велосипеди Youbike, при която се използват специални места за оставяне на велосипедите, всеки жител да има такива разпределителна станция на разстояние 10 минути пеша до 2018 година.

Сингапурската Obike и американската VBikes също работят в Тайван.

“Щом системата за споделяне на велосипеди стигне предела си и започне да се отразява на начина на мислене на хората за това как се придвижват, тогава тя би могла да стане пробив, каза Хари Лю от IHS Markit.

Проучване на Мобайк сред 100 000 потребители в 36 китайски града установи, че пътуването с кола сред анкетираните е намаляло повече от 50 %, след като е пусната услугата на компанията.

Доклад на транспортната комисия на Шънчжън, един от най-богатите китайски градове, обяви, че над 500 000 колелета от системата за споделяна са заменили близо 10 % от пътуванията с частни автомобили или 13 % от потреблението на бензин.

Споделянето на велосипеди може да застраши потреблението на бензин, ако по-големи усилия за намаляване на въглеродните емисии и подобряването на качеството на въздуха се насочат към това повече шофьори на кратки разстояния да заменят колите с велосипеди, казва Питър Ли, анализатор в петролно-газовия сектор в BMI research.

Темпът на растеж на продажбите на леки автомобили в Китай, които годишно се увеличават през периода 2011-2016 година с 10,1%, се очаква да се забави до 2,5 % през следващите пет години, отбелязва Питър Ли.

Лошото управление на схемите за споделяне на колелета и злоупотреби с тях може да доведат до закони, които ограничават употребата им. Нови системи за споделяне на велосипеди бяха забранени неотдавна в някои райони в китайските градове Шанхай, Гуанчжоу и Ухан заради купищата захвърлени велосипеди на обществени места.

БТА





Етикет: ,

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2017® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com