Скопие – София: Двайсетгодишното обещание за железопътна линия

МИА

Снимка: renterra

Македония и България отново определиха срок за железопътното си свързване, за което се говори от над две десетилетия от няколко правителства в двете държави. След осем до десет години, между 2025 и 2027 г., трябва да приключи строителството на линията от македонска страна, която обхваща три отсечки /Куманово – Беляковце, Беляковце – Крива паланка и Крива паланка – граничен пункт Деве баир/, и от българска страна от Гюешево до македонската граница.

Ускоряване на дейностите с Договора за транспортна общност

Железопътната линия между Скопие и София, оформяща източната част от Коридор номер 8, е най-големият проект, който се реализира след подписването на Договора за транспортна общност, с който бяха заделени 70 милиона евро за втората отсечка от тази железница от Беляковце до Крива паланка с дължина 34 километра.

От министерството на транспорта и съобщенията казват, че правителството на Република Македония е твърдо решено да реализира този изключително важен проект. В тази насока, подчертават те, бяха и усилията да се постигне споразумение с правителството на България чрез подписването на меморандум, с който и двете страни да се задължат да изградят останалите участъци.

„Проблемът с отчуждаването на терена за втората отсечка до голяма степен е решен и целта е да ускорим динамиката на работата. Основното е да се активизира процесът, като се има предвид, че третата отсечка на линията от Крива паланка до България е най-сложна и най-скъпа, макар че е с най-малка дължина“, заяви македонският министър на транспорта и съобщенията Горан Сугарески.

Както каза еврокомисарят за транспорта Виолета Булц на неотдавнашния Бизнес форум 100 в Скопие, трансграничното транспортно свързване е приоритет. Послания за важността на железопътния инфраструктурен проект бяха отправени и на среща през юни тази година на министрите на транспорта на Македония и България Горан Сугарески и Ивайло Московски. Железопътната връзка от София до Скопие е от съществено значение за свободното движение на пътници и стоки, поради което изграждането на линията е приоритет, оцениха след срещата Сугарески и Московски.

Изграждането на линията в Македония започна през 1994 г.
За тази цел бяха заделяни пари от държавния бюджет чак до 2004
г., когато беше спряно строителството. След почти десетилетие
застой в строителните работи, през март 2014 г. започна
обновяването на изградените тунели и мостове и строителство на
нови участъци съгласно проекта.

Неуредено отчуждаване и археологически находки бавят строителството

Сега на терена е в ход изграждането на първата отсечка
от Куманово до Беляковце /30,8 км/, но според ресорното
министерство – с по-слаба интензивност. Там се появиха проблеми
от типа на неуредено отчуждаване и археологически находки и в
момента тече тяхното уреждане. Реализирани са 25 процента от
строителните работи. За тази отсечка вече са осигурени 43,5
милиона евро.

Дейностите на терена обхващат възстановяване и
доизграждане на линията. Предвидено е и строителство на три
странични сгради, четири гари, три моста, един тунел, осем
подлеза и шест надлеза, пет километра гарови коловози, пътища за
достъп до новопроектираните подлези и надлези, сигнализация и
телекомуникации, електрификация и цялата необходима
инфраструктура.

До края на годината – избор на изпълнител на
строителните работи за Беляковце – Крива паланка
За отсечката Беляковце – Крива паланка с дължина 34
километра е в ход подготовката на основните проекти. По
информация от министерството на транспорта и съобщенията срокът
за тяхната изработка е до края на тази година, след което трябва
да започне търг за избор на изпълнител. Очакваният срок за
изграждане на тази отсечка според ресорното министерство е краят
на 2021 г. За финансиране на втората фаза от тази линия
Македония получи заем от Европейската банка за възстановяване и
развитие в размер 145 милиона евро. На срещата на върха в
Триест, която се състоя тази година, правителството успя да
осигури безвъзмездна помощ от ЕС в размер са 70 милиона евро,
които ще се използват за изграждането на тази отсечка.

Геодезическо заснемане на най-скъпата отсечка Крива паланка – Деве баир

Последната отсечка, Крива паланка – Деве баир, е
най-скъпа и най-сложна за строителство, макар че е най-къса – 24
км. За нея е почнало геодезическо заснемане на терена.
Стойността на строителството се оценява на над 350 милиона евро.

Досега чрез оперативната програма на Инструмента за
предприсъединителна помощ 2014-2020 са осигурени 60 милиона
евро, а според министерството на транспорта останалите ще бъдат
осигурени чрез международни финансови институции, които са
проявили интерес за финансиране на отсечката. Плановете са
строителството да започне през 2020 г., а да завърши през 2025 г.

От българската страна трябва да се извърши модернизация
на линията от София до Гюешево, както и доизграждане на 2,5
километра от Гюешево до македонската граница, за което са
осигурени пари. Според българските медии скоро трябва да започне
процедура за избор на проектанти за железницата от Радомир през
Кюстендил до Гюешево. Изцяло новата железопътна линия от
Радомир до границата с Македония ще струва 473 милиона евро.

На новото железопътно трасе, което трябва да ускори
движението на пътници и стоки по Коридор номер 8, поради
трудността на терена в македонската част влаковете ще се движат
със скорост от около 100 километра в час, а от българска – до 160.

БТА

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.