www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
четвъртък, 18 януари 2018
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

„Рафаел” - бестселър и още нещо

30 Ноември 2017

 

Романът “Рафаел” от Леа Коен на издателство “Ентусиаст”.

Разгърнах страниците на „Рафаел” като читател, който не разполага с никаква предварителна информация за романа. Когато го прочетох на един дъх, всъщност на два (прекъсването беше принудително поради работен ангажимент), знаех, че държа в ръцете си бестселър. Като прагматичен човек и писателка, който обича да се учи от колегите, реших да проверя коя е рецептата за това. Порових се тук-там и установих, че в романа на Леа Коен наистина са вплетени вълшебните съставки, които карат читателите да се влюбват в книгите.

Първото попадение на романа „Рафаел” е самият Рафаел Арие – обаятелен бонвиван, чийто живот е обгърнат от благоуханието на изисканите парфюмерийни продукти, които фамилията произвежда от години. Неочаквано той и чичо му Леон се озовават в тъмничен затвор в очакване на страшна присъда. Защо и как попадат там разбираме почти като в съдебен трилър.

Харизматичният Рафаел попада в добра компания в романа, имам предвид останалите образи в книгата. По страниците се появяват политици, дипломати, прокурори, адвокати, духовници, бандити. Както и цялата фамилия Арие, заедно с двете прелестни братовчедки, които са влюбени тайно в Рафаел. Плътни, пъстри и пълнокръвни образи, които ни отвеждат в един отминал свят.

Всъщност този отминал свят не е чак толкова далечен. Става дума за 30-те и 40-те години на ХХ век. Епоха, която носи в себе си заряда на драматичното и прави обратите в съдбите на героите още по-въздействащи. Не само големите фигури от политиката, но и обикновените хора ще трябват да вземат решение, да направят избор на коя страна да бъдат. Повечето от героите на Леа Коен няма да издържат изпита по морал и хуманност, но ми хареса, че някои все пак успяват да го преминат.

Доза екзотичност, препоръчителна за бестселърите, откриваме във фона, на който се разгръща историята на фамилия Арие. Напрегнатите моменти в живота на Рафаел от охолното време преди Втората световна война до смутните години, когато тя е започнала, се развиват на фона на процъфтяваща София и прелъстителния Париж, двата града в които живее Рафаел.

В книгата, разбира се, има и любов. Тук ще уточня, че романът е в две части, като събитията в първата са разказани през призмата на Рафаел, докато във втората с особена мекота звучи гласът на неговата братовчедка Диди. Единствената оцеляла потомка на Арие, седемдесет и пет години след събитията в първата част, ще се върне отново към тях. Не говорила никога за тях. Но ето, че към края на жизнения си път, от далечния Тексас, където живее, тя се връща в спомените си към София, младостта, първата любов и крахът разпръснал семейството из цялото земно кълбо.

Книгата има още една особеност, която я родее с най-четените книги – гласът на разказвача. Майсторството на Леа Коен да редува драматичните изживявания, информацията за епохата и действието я превръщат в глас, който единствено можеше да разкаже тази история в роман.

Дотук добре. Може би ви убедих, че „Рафаел” е завладяващ роман. И той щеше да си остане едно увлекателно четиво, ако всички събития не се оказваха достоверни исторически факти, подкрепени с архивни документи.
Изведнъж съдебният трилър се превръща в началото на Холокоста в България; Рафаел и чичо му Леон - в първите несправедливо криминализирани спекуланти в името на една политика, преследваща определени интереси, а не правосъдието; вълнуващите второстепенните герои – в реално съществуващи лица, някои от тях известни фигури като Атанас Буров, Богдан Филов, митрополит Стефан, цар Борис III, други неизвестни – полицейският инспектор Данаил Коларов, бандите и членове на „Родна защита” Димитър Калпакчиев и Тома Стоянов. Всички те са замесени в нагласения процес срещу Рафаел Арие.

Светът на Арие рухва, както и този на мнозина други евреи. А ние, читателите, освен че сме разтърсени от разказа, започваме да си задаваме въпроси за близкото ни минало – имало ли е антисемитизъм в България, кои са неговите носители. Така с романа „Рафаел” Леа Коен посяга към завесата на историята, за да разгърне някои дипли от нея, които до днес са оставали непознати.

В Хихон, Испания, присъствах на дебат на писатели на исторически романи. Разискваха въпроси относно отговорността на писателя да се придържа към историческите извори и свободата му да доизмисля събитията и героите. Накрая стигнаха до един извод – авторът може да допусне някоя грешка в датирането, в изказа, в интерпретацията на събитията, но няма право да се провали в едно – в емоционален план. Ако не развълнува читателите, няма никакво значение колко е прав или не. Леа Коен го постига блестящо. Разказва истинска история чрез магията на художествената литература, за да хвърли мост от миналото към днешния ден.




Етикет: , ,

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2018® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com