В Германия коледният марципан търси рецепта за съживяване

Франс прес

В Германия няма Коледа без марципан. Той се приготвя от захар, белтъци и смлени бадеми, а рецептата му идва чак от Средновековието. Традицията обаче е разклатена от силното поскъпване на суровините на пазарите, което принуждава сладкарите да бъдат иновативни.

„Марципанът е малко остаряла картинка“, казва Жанин Зюдетски, говорителка на германския производител Lemke. Традицията на Любек, известен кокетен град в северната част на Германия и люлка на марципана, идва от XV век. Този сладкиш се цени високо и до ден-днешен по празниците в края на годината.

Много пластичен, марципанът е подходящ за направата на фигурки във всякакви форми – от класическите кафяви „картофи“ (малки топки марципан, оваляни в какао на прах) до сърца, плодове, неестествени фигурки и „прасенце на късмета“, което е класика по Нова година.

Ценен от пруските владетели, марципанът освен това е възхваляван и от писатели, сред които е детето на града на Ханзата, Томас Ман, чието лице, пресъздадено от марципан, е изложено в един музей.

Само че рязкото поскъпване на бадемите, станали жертва на спекулата и капризите на климата – като сушата през последните години в Калифорния, която е голям производител на тези ядки, удари силно производителите на сладкиши. Мнозина бяха принудени да затворят бизнеса си, а повечето предприятия са семейни.

Други успяха да останат на пистата. Сред тях е фирмата
Lemke, която над 100 години след създаването си иска „да
подмлади имижда“ на този продукт и „да се насочи към други
таргетгрупи“, казва нейната говорителка.

Или като Niederegger, създадена през 1806 година в Любек и
присъстваща навсякъде в града, където нейните продукти се
продават на практика на всеки ъгъл.

Осмо поколение

Преди две години Niederegger, една от най-старите компании
за производство на сладкиши в страната, пусна нова линия
марципан „за мъже“, наречена „Мъжка афера“ с ядки от кашу и с
аромат на уиски в опаковка, представляваща малка кутия за инструменти.

Продуктът имаше доста голям успех. „Жените купуват
марципана, но мъжете обичат да го ядат“, усмихва се Катрин
Гьобел, говорителка на компанията, ръководена от сестрите
Антония Щрайт и Тереза Меренс-Щрайт, които са осмо поколение от
клана Найдерегер.

Ръководството на компанията има много проекти: освен
петнадесетината продукта, които разработва всяка година, от
януари ще пусне в цяла Германия гама от замразени кремове.
Niederegger дори има 3D принтер, който прави фигурки от
марципан. Той обаче все още не може да постигне финеса при
формите – плодове и животни, извайвани ръчно от служителите на
фирмата.

Това са все инициативи, чиято цел е да се увеличат
продажбите, от които 60% се правят по Коледа в една деликатна
обстановка заради поскъпването на ядките.

„Промишленостите, които използват орехи и бадеми пострадаха
силно“, поясни пред АФП Марсия Можелонски, специалист в
британския изследователски институт Mintel.

Защото за сладкарите едно повишение на котировките на
бадемите, като предизвиканото от сушата в Калифорния, механично
води до рязко увеличение на техните разходи.

„За да се направи марципан, са необходими две трети бадеми и
само една трета захар“, а това означава, че цената ще трябва да
скочи най-малкото двойно, когато стойността на бадемите се е
увеличила четири пъти, обяснява г-жа Гьобел.

Германска култура

Евентуално решение би било да се увеличи пропорцията на
захарта. Само че Niederegger изключва този вариант, макар че той
би могъл да позволи да се намалят разходите и да се привлекат
повече чуждестранни клиенти, на които се падат едва 20% от
продажбите на компанията.

За фирмата това би било равносилно да се наруши рецептата за
марципана „made in Lubeck“. Търговската марка на продукта е
защитена от ЕС, също като чешката бира или френските домашни
птици, което задължава производителите да спазват много точно
правилата за съдържанието му.

И макар повишението на цените на хранителни продукти да
засегна като цяло германските сладкари, то удари най-вече
малките и средните предприятия като Niederegger, което дава
работа на 750 души.

Регионалните държавни власти в Шлезвиг-Холщайн, които си
дават сметка за създалата се ситуация, предоставиха 885 000 евро
на Niederegger и на друг сладкар от района през 2016 година, за
да им дадат възможност да модернизират средствата си за производство.

Традиционните предприятия се нуждаят от помощ, за да бъдат
конкурентоспособни на световно равнище, посочва Харалд Хаасе,
говорител на регионалното министерство на икономика.

В крайна сметка обаче може би дълбоките корени на марципана,
които е пуснал в германската култура, биха могли да го спасят.
„Като дете, вие го получавате като подарък“, а по-късно „вие
го подарявате на деца“, обяснява Ева Мура, друга говорителка на
Niederegger. „Niederegger е облагодетелствана и от това“.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.