Истанбулската конвенция се препъна, дали от тъмни сили? Как църкви й посочиха кусурите

„Ние подценихме тези тъмни сили, които се намесиха и вкараха много драма и неистини в тази тема. Започна да се говори за промени в конституцията, за трети пол, вкараха се понятия, които не присъстват в този документ” – така председателката на българския парламент Цвета Караянчева обясни проблема с Истанбулската конвенция пред БНТ. За управляващите всяка критика е конспирация и опит да се събори „стабилността“.
И у нас, и в чужбина има несъгласни с Истанбулската конвенция, и това не е от неразбиране, както се опитват да обяснят защитниците й. Спорове за т. нар. джендър и социални роли има и в развитите страни, но малко се чуват в България. Тук представят джендъра като някаква модерност и западна ценност, която трябва да приемем автоматично и е скандал, че има съпротива. От някакви тъмни ретроградни сили.
Най-напред – кои са те?

У нас с декларации против конвенцията излязоха Българската православна църква, Католическата църква, Протестантската църква на адвентистите, мюфтийството. От партиите и БСП, и СДС се оказаха против конвенцията. И разбира се, както може да се очаква т. нар. патриоти, коалиционен партньор на властта, и др. И всички те ли не са разбрали Конвенцията?
Изглежда точно председателката на парламента Караянчева не е разбрала за какво става дума.

Ето как кратко и ясно са отхвърлили Конвенцията всички църкви в Словения, които са излезли с общо обръщение (от името на Римокатолическата църква, Евангелската църква на аугсбургското изповедание, Гръцката католическа църква, Православната църква, Рреформирана християнска църква, Църквата на Братството, Евангелската методистка църква, Баптисткото единство на баптистите, Староколическата църква, Апостолската църква в Словакия и Църквата на адвентистите на седмия ден):
„ …

Истанбулската конвенция вижда корените на домашното насилие в „ролите“ на мъжете и жените, които нарича стереотипни. Конвенцията иска да се реши този проблем, като се заличат биологично заложените разлики в човешка природа на мъжа и жената, и те да бъдат променени в полза на т.нар. равенство между половете (gender equality).
Конвенцията определя пола (gender) като „социално изградени роли, поведения, дейности и характеристики, които определено общество смята за подходящи за жените и за мъжете“ (член 3, буква в). Конвенцията, изисква същността на тези осъдителни „стереотипни роли“ (член 12, параграф 1), както и въвеждането на „нестеротипните роли на половете“ (член 14, параграф 1), да се следи от неясно избрана „експертна група“ (член 66) която ще има приоритет над националните парламенти.

Във всички страни ратифицирали Конвенцията, ще се стигне до основни промени в законодателството, образованието и възпитанието, защото не може да бъдат направени никакви резерви по отношение, на която и да е разпоредба на тази конвенция, с изключение на няколко незначителни части (член 78,параграф 1). Не сме убедени, че експертните мнения ще отговарят на истината и ще помогнат за ефективното предотвратяване на домашното насилие. Вместо това се опасяваме се, че ратификацията ще доведе до разпространението на джендър- и антисемейна програма.“ (линк към оригинала тук).

Затова църквите там искат от правителството да оттегли подписа си от тази конвенция.
Спирането на конвенцията у нас се дължи преди всичко на гражданска реакция, а не на тъмни сили. Това беше гражданското общество в действие, колкото й да не им харесва на някои, които смятат само себе си за гражданско общество.

Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.