Да ти издадат кредитна карта, без да подозираш… В ОББ, но и в други банки

„Беси по един банкер седмично, докато се поправят останалите”
Кен Ливингстън, кмет на Лондон 2000-2008 г., преди това депутат и председател на общинския съвет на Лондон

ОББ. Снимка: сайт на банката

Възможно ли е да ти издадат кредитна карта в банка без ти да знаеш? Оказва се, че и това е възможно. Конкретният случай, който ще опиша, е с ОББ, но като журналист ме уведомиха за такива случаи и с друга банка. Там издали две карти с голям лимит на двама души и ги източили. Двамата потърпевши успели да се оправят с банката и да си изчистят задълженията, затова не искат да се шуми. Повечето пострадали от банки предпочитат да не говорят пред медии, разчитат да си уредят нещата с банката без шум. И често остават излъгани. А оплакванията в „Банков надзор” на БНБ остават без последствия, с обичайната формулировка „това е частно-правен спор”.

Конкретно с ОББ историята е кратка и загадъчна. Получавам мейл на личната си електронна поща, че условията по кредита ми се променят, също и погасителните вноски, добавят се едни 0,15% плюс лихвата по договора. Към писмото има прикачен файл със сертификат, име на служителка и др. Да, ама аз не съм взимал кредит от ОББ. Нито от която и да е банка. Имам кредитни карти в други банки. И сметка нямам в ОББ. Нямам сметка и в СИБанк, която се обединява с ОББ. Подателят е реален адрес на ОББ – ubb_retail@ubb.bg,

не е спам или измамно съобщение

Изпращам отговор на посочения в края на писмото адрес, който е даден, ако става дума за грешка, да им съобщя. Пиша, че искам обяснение, журналист съм. Няма отговор цяла седмица. Отивам в клон на ОББ (до „Интерпред”, кв. „Изток”) и с личната си карта искам да проверя какви сметки и задължения имам в банката. Служителката ми казва, че нямам нищо, но съм имал кредитна карта , закрита през 2006 г. Да, ама не. Не съм имал кредитна карта в ОББ. Нито в СИБанк, с която се обединяват.
Настоявам да види пак, да няма грешка. Не, няма грешка, картата съм я заявил и ми е издадена в клона на „Оборище”, казва служителката. Не съм им стъпвал в клона на „Оборище”, нито в който и да е клон на ОББ. Айде, може да не помня преди 10-15 години къде съм ходил, но тогава кредитна карта не съм имал и не съм заявявал, не само в ОББ, ами в нито една банка, чак до 2012 г.

Като са ми издали карта, поне не са ме набутали. Някой я е издал, услужил си е, закрил я е.
Обаждам се по телефона на централата на ОББ, след дълго ровене в менютата стигам до жив човек и искам да ме свържат с пиар отдела на банката, да ги разпитам като журналист. Нямали телефон за връзка колегите от този отдел, дават ми имейл. Пиар отдел да нямал телефон за връзка… Какво работят тия там всъщност?

Питам се – откъде могат да имат личните ми данни служители в ОББ, за да ми издадат карта? Проучванията ми сочат, че банките си разменят информация по какъвто и да е повод и могат да получат с питане към друга банка каквито си поискат данни.
Сетих се, че през 2004 г., с мои роднини, заради продажба на имот, пари минаха за съвсем кратко може би през тази банка, но не съм сигурен дали въобще беше на мое име сметката. Както и да е.

Оказа се, че банките и определени

служители в някакъв момент имат интерес

да издават кредитни карти. Служителите – за бонус. Банките – за да правят оборот и да им внасят пари по сметките, а и лихва може да потече – 18-19% по задължения, при нулева лихва по депозити.
И така, тук и там могат да прибягнат до издаване на кредитни карти, без техен клиент да подозира. В някои случаи е направо злонамерено, издават карта, източват я и започва една дълга съдебна сага, ако банката не склони да потуши скандала и да погаси дълговете на неподозиращия длъжник.
Но се оказва, че към банките има кредитни консултанти, които работят на процент и издаване на кредитна карта може да им донесе приход. Така някои от тях издават на неподозиращи клиенти кредитни карти, използвайки личните им данни. Държат ги активни известно време, със или без движение по картата, колкото да вземат съответния бонус.

Ако случайно научи човек и рече да се оплаче, няма къде. „Банков надзор” на БНБ е ясен, не реагира. От Комисия за защита на потребителя препращат към БНБ.
Оказва се също, че това е ставало не само в банки в България. Най-прочутият случай е с „Уелс Фарго” – една от най-старите американски банки. Миналата година тамошните регулаторни органи открили, че в банката са създадени сметки и издадени кредитни карти на имената на близо 2 милиона души от цяла Америка, без те да подозират. Чрез тези фалшиви сметки банкови служители получавали по-големи възнаграждения. След разкритието там банката плати глоби на стойност близо 200 млн. долара. Но, също така, „Уелс Фарго” уволниха 5300 служители, замесени в тази подмолна практика.

Кога българска банка

ще уволни поне 50 служители,

не, поне 5 служители, забъркани в подмолни практики? Кога български регулаторен орган ще ги открие?
Дори във Фейсбук няма къде да напишеш. Има например две заблуждаващи групи „Срещу безобразията на банките!” (виж тук) и „Закрила на пострадалите от банки, финансови институции и съдебни изпълнители” (виж тук). И двете са лични страници на своите администратори, един варненски адвокат, и един бизнесмен. В тях пишат само те, при това за личните си проблеми.

Затова пишещият тези редове създава нова група във Фейсбук „Срещу произвола и измамите в банките”, в която всеки е добре дошъл да разкаже историята си. Ще бъдат изтривани само рекламни съобщения и статуси, които не са по темата за банките.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.