Прочутият невролог Сандра Амод пред e-vestnik: Правете физически упражнения всеки ден, да опазите невроните и мозъка си

Като се насилвате с диети, мозъкът увеличава глада ви, по-добре усвоете здравословни навици, казва ученият

Сара Амод на презентация ТЕД. Снимка: от екрана

Сандра Амод е един от най-добрите учени невролози в света. Тя изследва дейността на мозъка. Книгите й правят научното познание достъпно за широк кръг хора и са преведени на много езици, с огромен  успех.
Амод защитава докторантура по невронаука в Университета в Рочестер. След четири години на научни изследвания в Йелския университет започва работа във най-реномираното научно издание в сферата на изследвания на мозъка Nature Neuroscience. Впоследствие става и негов главен редактор.

Амод е съавтор (заедно с професора по неврология в Принстънския университет Сам Уанг) на книгата „Загадките на твоя мозък“. Последната книга на Амод е „Защо диетите ни правят дебели: неисканите последици от обсесията ни за загуба на килограми“. Тя твърди, че диетите са безполезни и по-добре е човек да се храни „съзнателно“, например да спре да яде, когато усети ситост. Презентацията й за недостатъците на спазването на диети в Ted Talks получава световна популярност.

В работата си Амод се стреми да обясни как да използваме придобитото знание за подобряване на живота си. Тя оборва често разпространени митове като например това, че хората използват само 10 % от мозъчния си капацитет. Опровергава масовото схващане, че децата стават по-интелигентни при слушане на Моцарт. Същевременно обяснява на достъпен език какво е неврон, невронна връзка, синапс (бел.авт. създаващ нервен импулс контакт между две клетки, от които поне едната е нервна) и др.
За наше съжаление, Амод не можа да отговори единствено на един въпрос (но пък какъв въпрос сам по себе си!) – „По какво мозъкът на Айнщайн се различава от този на един средностатистически човек?“. „Никой няма сносен отговор на това“, отговори лаконично тя, след което продължихме разговора си.

– Какъв капацитет на мозъците си използваме? Истина ли е, че използваме само 10%?

– Има много разпространен мит, че хората използват само 10 % от мозъка си, но това не е вярно. Тази идея ни харесва, защото така си представяме какво би станало и какъв неограничен потенциал имаме, в случай, че и останалите се задействат. Всички различни части от мозъците ни обаче имат своите важни функции, които използваме съвсем редовно.

Сара Амод. Снимка: личен архив

– В книгата си „Загадките на твоя мозък“ пишете за един странен феномен – нарастването на IQ на населението в масов мащаб, което се наблюдава от 30-те години на миналия век досега. Каква е причината?

– Наричаме това ефектът на Флин, по името на изследователя, който е документирал най-широко това явление в различни части на света през годините. Нашето обяснение е, че модерният живот изисква от хората да обработват много информация, и този опит изглежда ни прави по-умни с течение на времето – или най-малкото – по-добри в боравенето с информация, което IQ тестовете измерват.

– Какво може да унищожи невроните в най-голяма степен? И кои дейности ни помагат да създаваме повече невронни връзки?

– Като цяло, най-добрият начин да поддържате здравето на мозъка си е да поддържате сърцето си в добро състояние. Невроните изискват кислород и глюкоза от кръвта и биха умрели за около пет минути, ако не получават тези храни, така че проблемите с кръвоснабдяването (като сърдечен удар или артериални заболявания) могат бързо да причинят щети на мозъка. Мозъците на възрастните не правят много нови неврони поначало, така че най-доброто, което можете да направите, е да защитите тези, които имате от ранното си детство.

– Как можем да запазим този капацитет мозъците си? И как да избягаме от някои широкоразпространени проблеми като инсулт, Алцхаймер, склероза и др.?

– Най-ефективният начин да поддържате функционирането на мозъка с напредване на възрастта и да намалите риска от деменция, е да правите физически упражнения всеки ден. Хората, които се упражняват редовно, започвайки от средна възраст, имат три пъти по-малък риск да се разболеят от Алцхаймер. И дори започвайки упражнения в късните си години, могат да намалят опасността с един или два рискови фактора.

– Вие оспорвате ефективността на диетите. Кой е най-добрият начин да отслабнем?

– Няма ефективен начин да изгубим точно толкова килограми, колкото искаме. Всеки човек има индивидуален диапазон на теглото си, който покрива разлика от пет до седем килограма. И мозъкът работи усърдно, за да държи тялото в килограми от тези параметри. Този диапазон е определен от гените ви и от начина на живот. Ако се насилите да тежите по-малко, мозъкът ви ще увеличи глада ви и ще намали количеството енергия, което тялото ви гори, докато теглото не се завърне към нормалното за вас. Вие можете постепенно да насочвате теглото си към долния край на индивидуалния ви диапазон чрез усвояване на здравословни навици. Такива навици например са правенето на упражнения по 20-30 минути на ден и храненето с пълнозърнести храни с много фибри и витамини.

Сара Амод на презентация за въздействието на диетите. Снимка: от екрана

– Кои са най-добрите начини човек да намали модерната емоционално-психологическа чума днес – тревожността?

– Има няколко ефективни начина да се намали тревожността, включително когнитивно-поведенческата терапия, антидепресанти – инхибитори на серотонин, както и медитация за осъзнатост. Всички те ни предпазват от това да си въобразяваме катастрофи и да изживяваме тези фантазии, все едно са реални.

– Как можем да се тренираме да научаваме нещо по-добре? Да правим интелектуални тестове? Как да действаме по-добре в ежедневния ни живот?

– Един начин да подобрите способността си да научавате нови неща е да усвоявате нови материали за кратки периоди от време, като ключово е правенето на почивки между тях. Тези интервали помагат на мозъка да складира новият материал добре, преди да са му представени нови идеи. Друг добър съвет е сами да си правите тестове. Хората учат по-добре, ако активно си припомнят новия материал, отколкото ако просто го четат пасивно.
За възрастните способността да продължат да работят с цел научаване, когато не се чувстват компетентни, е важно предисловие за усвояването на нови неща. Ако стоим в комфортната си зона, правейки по еднообразен начин неща, които вече знаем как да правим добре, има малка вероятност за голямо подобрение. Много хора се предават, когато смятат, че не вършат нещо добре, което всъщност може да им попречи да се справят по-добре.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.