Как ще повлияе регулацията за защита на данните върху букмейкърската индустрия?

Съкращението GDPR идва от “General Data Protection Regulation” или с други думи това е общият европейски регламент за защита на лични данни. Илюстрация: Nostrabet

В края на месец Май 2018 година ще станем свидетели на коренна промяна по отношение защитата на данните ни в Интернет. За 25 Май е предвидено официалното приемане на т.нар. GDPR закон. Съкращението идва от “General Data Protection Regulation” или с други думи това е общият европейски регламент за защита на лични данни. С приемането на закона ще настъпят доста важни промени, които касаят както бизнеса, така и потребителите. Много онлайн индустрии ще трябва да вземат нужните мерки, за да отговарят на изискванията. Една от тях е хазартната индустрия. От нея се очакват сериозни действия и промени, които да отговарят на новите критерии. Предстои да анализираме някои от основните моменти, свързани със закона за защита на данните и букмейкърските сайтове.

Шанс за изтриване на данните

Когато извършвате регистрация в даден сайт, вие се съгласявате той да пази данните ви и да ги използва. Именно чрез това запомняне на данните компаниите насочват към вас таргетирани новини, реклами и различни оферти. Те знаят вашите предпочитания и ви предлагат услуги, които отговарят на тях. След влизането на GDPR обаче, всеки един потребител ще може да откаже съгласието за използване на неговите данни от конкретната компания. Това ще рече, че в този случай компанията е длъжна да изтрие вашите данни и да не ги използва по никакъв начин. В това определено има смисъл, понеже няма логика една компания, чиито услуги вече не използвате, да разполага с личните ви данни. Според новия закон, когато вие заявите, че желаете данните ви да бъдат изтрити, компанията ще трябва веднага да изтрие всичко свързано с вас от своята база данни. В противен случай се налагат доста солидни глоби.

Регистрацията в даден сайт изисква най-различни данни, сред които имена и адрес. При създаване на акаунт в онлайн букмейкърите положението е подобно. В сайта на Efbet например трябва да бъдат въведени имената ви, точен адрес, ЕГН и други лични данни. В противен случай няма как регистрацията да продължи и да бъде завършена. Идеята е, ако се откажете от конкретен букмейкър, да имате възможността да му заявите, че не желаете да ползвате повече услугите му и искате данните ви да бъдат премахнати изцяло. От своя страна, букмейкърите ще бъдат длъжни да изпълнят вашето желание. Законът ще бъде валиден не само за онлайн операторите за залози, но и за всички останали бизнес ниши, които работят с личните данни на клиентите си.

Ще последва ли наплив от заявки за изтриване на данните?

Законът за регулация на личните данни ще влезе в сила за всички компании в държавите от Европейския съюз. Всяка една от тях, която оперира с личните данни на потребители в рамките на съюза, ще трябва да спазва новите законови разпоредби. Дори обаче, ако компанията е извън Европейския съюз, но работи с клиенти от съюза, отново ще трябва да отговаря на GDPR.

Определено в първите месеци, след като се приеме тази регулация, ще последват доста заявки за изтриване на лични данни от един или друг сайт. Що се отнася до букмейкърската сфера, специалистите смятат, че дори един залагащ да изтрие профила си в даден букмейкър, то е твърде вероятно да се върне и да играе в друг сайт. Експертите от Nostrabet уточняват, че някои онлайн букмейкъри като Betfair от доста време разполагат с настройки за самоизключване на акаунт. Досега обаче това не означаваше пълно затриване на клиентските данни. Точно това ще се промени в скоро време.

Другата гледна точка

Въпреки че повечето специалисти виждат в GDPR проблем за хазартната индустрия, то все пак има и алтернативна гледна точка. Букмейкърите ще могат да предложат на клиентите си шанс сами да избират какви съобщения и известия желаят да получават. По този начин операторите ще изпращат на конкретен потребител само такава информация, която го интересува. От това печелят както компаниите, така и потребителите. Идеята е излишните съобщения да бъдат премахнати. Ако например приемем, че залагате на спортни събития в онлайн букмейкъра Winbet, едва ли бихте желали да получавате известия за нови казино оферти. След като направите вашите предпочитания, вече няма да виждате новини, които не са свързани с интересите ви. Запознайте се с пълното ръководство за спортни залози от Nostrabet.

Подобни известявания вече са част от бизнеса. През мобилното приложение на bet365 клиентите могат да получават информация за конкретен мач или за нова оферта. Докато при избора на нотификации за спортно събитие потребителят решава за кое точно, то при офертите компанията би ви изпратила всички нови предложения. В бъдеще всеки сам ще може да посочва желае или не да получава конкретни известия. Поне се очаква букмейкърите да въведат тази опция, а дали потребителите ще им отговорят подобаващо като посочат конкретен избор, предстои да разберем. Работата е там, че онлайн букмейкърите, а и не само, ще трябва да предложат и опцията клиентите да се откажат от всякакви съобщения и известия. Може би много хора биха се спрели точно на тази опция.

Официалното приемане на регулациите от закона GDPR е близо. Определено това е важна стъпка в защитата на личните данни за всички жители на Европейския съюз. След скандалите около Facebook, нуждата от подобен закон стана задължителен. Всеки има правото да защити личната си информация и да се откаже от предоставянето ѝ на компании, чиито услуги вече не използва.

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.