Вежди Рашидов по bTV: Неистини, неверни факти и обидни определения

Вежди Рашидов. Снимка: от тв екрана

Уважаеми г-н Хекимян,
Обръщам се към Вас във връзка с участието в ефира на воденото от Вас предаване на бившия министър на културата и настоящ председател на Комисията по културата и медиите в Народното събрание г-н Вежди Рашидов.

Предаването бе излъчено на 01 май 2018 г. Основната тема за срещата Ви в ефир бе протестът на музикантите от съставите на БНР. В рамките на предаването прозвучаха много неистини, бяха цитирани неверни факти и прозвучаха обидни определения с формално неизвестен адресат, но с очевидна политическа ориентация.

Водена от уважението си към бТВ като национална медия, смятам за почтено и важно истината да стигне до Вашите зрители.
Събеседникът Ви изказа твърдението, че в Италия има 5 театъра, от които нула държавни.

Всъщност в Италия има повече от 53 театъра и минимум 26 оркестъра с пълен състав. Тези цифри обозначават само ключовата културна инфраструктура, а действително броят им е по-голям. Това, че в документацията не са назовани като държавни, не означава, че не са субсидирани от държавата. Очевидно административното изписване на някой от тях не съвпада с българското, но финансирането на всички е осигурено, най-вече с публични средства. Системата на субсидиране е разпределена на няколко нива – субсидия от държавния бюджет, субсидия от регионите, провинциите и общините.

Подобно е положението с финансирането в цяла Европа.

Общият процент на собствени средства и даренията е около 10 процента и само в единици знакови културни институции надвишава този процент. Надявам се, че водещият парламентарист в областта на културата е посетил някой от тях. В противен случай ще се окаже, че говори неистини от злоумисъл.

Компетентността и отговорността, която носи г-н Рашидов, трябваше да му подскажат, че инструментите за набиране на средства за култура в европейските страни обикновено са – освобождаване от данък при спонсорство; понижени данъци и такси за културните институции; занижени лихви по кредити на физически и юридически лица, които са финансови донори на културни институти; диференцирана ставка по ДДС за културни продукти и други утвърдени механизми.

Конкретно за посочената от Рашидов Италия, една част от бюджета идва от брутния доход на радио-телевизионна компания RAI, процент от печалбата на хазарта, приходи от спортни мероприятия, както и процент от печалбите на националното Lotto.
За голяма част от тези инструменти може да се обърне към министъра на финансите, министъра на спорта и лични свои приятели, които благоденстват чрез подобни дейности и чрез медиите си формират език, който влезе в употреба и по време на предаването Ви.
Конкретно имам предвид репликата на г-н Рашидов – „разкарването на разни джендъри като маймуни по медиите“. Подобни изрази оставят впечатление, че високопоставеният депутат, отговарящ за културата в България, употребява думата „джендър“, ползвайки я като синоним на думата хомосексуалист, очевидно не разбирайки автентичното съдържание на тази дума.

Обидно е твърдението, че хора, които са на различна позиция от тази на г-н Рашидов са маймуни, защото в тази ситуация на властимащия, на Рашидов остава само ролята на звероукротител.

Неприкрито, във Вашето предаване колегите Ви бяха обвинени в корупция, продуцирана от САЩ, тъй като ставаше дума за „американски грантове“. Това твърдение остана без доказателства, но с ясна ориентация срещу морала на четвъртата власт и морала на съюзниците ни.

Предложената идея съставите на БНР да преминат под шапката на министерство на културата и преминаване на субсидиран бюджет означава, че той, както и г-жа Менда Стоянова, нямат адекватна представа за основната функция на тези състави. А тя е съхраняване на музикалната памет на нацията, чрез попълване на Златния фонд на БНР.

В Европейския съюз нито един от релевантните състави не е извън шапката на обществената за съответната страна медия.
Г-жа Стоянова, като финансист, може добронамерено да ограмоти колегата си Рашидов колко би струвало, ако БНР заплаща всеки звукозапис за фонда на радиото с отделен договор, на който и да е от съставите. Пазарната цена за заплащане на звукозапис надхвърля неголемите очаквания на г-н Рашидов и той ще трябва да проведе удивителна битка с финансовия министър, за да може бюджетът на БНР да си позволи тази дейност.

Сметката е лесно изчислима с лист и химикал, дори и от хора с по-бедна финансова култура, препитаващи се на Женския пазар. Националната политика за съхраняване на културния фонд няма политическа окраска, но е част от националната памет и фактор за формиране на националната идентичност.

От същото интервю разбрах, че г-н Рашидов смята настоящата си дейност в парламента за мръсна работа и се чувства много по-уютно в ателието си.

При тези обстоятелства, признати публично, не виждам причини да бъда представлявана като гражданин от човек, който се занимава с мръсотия и да харча средствата си като данъкоплатец, за да осигурявам възнаграждението му. Очевидно една оставка би довела до облекчение и за двете страни.

Ако наистина уважаемата бТВ, във Ваше лице, се интересува от истината за културния мениджмънт в Европейския съюз, съм готова пред Вашите зрители да поднеса коректна информация.

От страницата на авторката

Арт & ШоуБългария
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.