Клиенти на ОББ се оплакват, че им променят условията без уведомление и им раздават личните данни

ОББ. Снимка: сайт на банката

След статията „Да ти издадат кредитна карта, без да подозираш… В ОББ, но и в други банки” (виж тук), в e-vestnik се обадиха няколко читатели, които се оплакаха от същото, като в описвания случай – получили известие, че се променят условията им по кредита, без да са взимали кредит от тази банка.

За случая, който описахме, от ОББ обясниха в мейл, че имало една буква разлика в името на получателя, затова е изплатен погрешно имейл. Но проверката в клон на банката показа, че на клиента е издадена кредитна карта без той да знае и е закрита през 2006 година. На този въпрос от ОББ след увъртане обясниха, че имали съвместна промоция с „Глобул” (сега „Теленор”) и клиентът е искал оттам нов смартфон, за което са му предложили кредитна карта, но той отказал. Но, няма такова нещо – с никакви смартфони и глобули не е имал работа клиентът, нито е получавал оттам предложение за кредитна карта.
Още двама читатели съобщиха пред e-vestnik, че са им издадени кредитни карти, без те да знаят и да са ги искали, и отказали да ги вземат.

Проблемите с ОББ, изглежда, продължават. Защото друг читател описа по.заплетена история.
Х. К. от София има кредитна карта от ОББ с лимит 10 хил. лева, който почти е изчерпал, но редовно си изплаща вноските. Има постоянни доходи и не е пропуснал нито едно плащане. И един ден му се обаждат по телефона от фирма „Фронтекс” и му обясняват, че има неизплатени вноски по кредитната карта. „Фронтекс” е колекторска фирма – събирач на дългове, една от най-големите. Тя обслужва банки и др. компании, които имат несъбрани задължения от клиенти. Участва в търгове да изкупува задължения от банките. В началото на годината имаше голям търг именно на ОББ да продаде на колекторските компании пакет от задължения на обща стойност 460 млн. лева. Тъй като в банката миналата година влезе нов собственик – белгийската група КВС, очевидно тя е решила да изчисти някои несъбрани задължения. И на търга за тези дългове се явиха цели 10 кандидата да ги купят. Спечели го не „Фронтекс”, а най-голямата компания в този бранш „EOS Matrix”. Не това е важно в случая. На търга са продадени задължения предимно на физически лица – неизплатени потребителски кредити, непокрити задължения по кредитни карти, оувърдрафтове по дебитни карти, ипотечни кредити.

Да, ама в случая с Х. К. не попада в тези категории, защото си плаща редовно и няма закъснения. И му се обаждат от друга фирма, а не от тази, спечелила търга на ОББ.
Х. К. веднага поставя въпроса, че злоупотребяват с личните му данни и банковата тайна – откъде накъде „Фронтекс” ще знае наличността му и вноските по сметката? Оттам го уверили, че са им дали от банката само телефона и задълженията по сметката.
Впрочем от „Фронтекс” му предложили да му дадат пари да си покрие задълженията към ОББ, а да изплаща на тях. Х. К. възмутен се обадил в банката да попита защо му дават личните данни на някаква фирма.
„Това са лични данни, защо сте ги предоставили, знаят ми и движението по кредитната карта, това е абсолютна злоупотреба с банкова тайна” – това заявил приблизително Х. К., като го разказва и пред e-vestnik.

От ОББ го уверили, че „Фронтекс” е фирма, с която работели, но не са й дали никакви данни освен телефона и задължението. Признали, че си плаща редовно, но не могли веднага да обяснят защо е даден на колекторска фирма. „На другия ден и от банката, и от фирмата ми се обадиха да ми се извиняват, че станала грешка”, разказва Х. К. Вероятно предоставят данни на клиенти, които са похарчили почти целия си лимит по кредитна карта, предполага той.

„Преди тази случка, получих няколко оферти от различни клонове на ОББ да покрия задължението си по кредитната карта с кредит от същата банка, който обаче е дългосрочен. Тоест, ще имам да им давам повече и по-дълго време. След като отказах на банката, започнаха атаките от тази фирма „Фронтекс” – предоставили са им имената и телефона ми, данни по сметката”, разказва Х. К. пред e-vestnik.

Но сагата продължава. Месец по-късно без предупреждение намаляват лимита по кредитната му карта от 10 хил. на 7 хил. лв. Х. К. открива това, след като влиза в електронно банкиране и вижда, че вече има лимит 7 хил., и една червена черта. Веднага се обажда в своя банков клон на ОББ. Оттам не могли да му обяснят защо му е намален лимитът. „Предполагаме, че банката е счела, че не сте платежоспособен” – му казва служителка.
Х. К. обаче е платежоспособен и редовен, ядосан се обажда в центъра за обслужване на клиенти на банката и иска обяснение защо без уведомление му е намален лимитът по кредитната карта и на какво основание. Обещали да проверят и на следващия ден му се обадили отново да се извиняват, че станала грешка.

Но Х. К. вече е нащрек и очаква нова атака, неподозирано откъде. Проверява си непрекъснато сметката дали няма някаква промяна и обмисля да я закрие и да мине в друга банка. „Но те всичките са един дол дренки”, казва Х. К.


Читатели, ако искат, могат да разкажат свои преживявания и злополучен опит във фейсбук групата „Срещу произвола и измамите в банките

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.