Къде са скъпите имоти?

Тристаен тухлен апартамент от 112 кв. м., в който е живял Георги Димитров, цена 164 800 евро. Намира се на бул. „Христо Ботев“, в сграда – паметник на културата. Следи от историческия обитател няма. Към апартамента вървят и таванско помещение със стая и малка баня с тоалетна и мазе. Снимка: „Юник естейтс“

Какво е да живееш в апартамента на Георги Димитров – генерален секретар на Българската комунистическа партия и министър-председател на България през 1946-1949 година?
Срещу сумата от 164 800 евро всеки може да разбере това. В момента на столичния бул. „Христо Ботев“ се продава апартамент, в който е живял партийният водач. Освен че е с историческа стойност, жилището се намира в сграда-паметник на културата. Агентите, които продават апартамента, обаче, не издават точното местоположение. Водят на оглед само хора, за които са се убедили, че са сериозни купувачи, дори ги задължават да подпишат договор за конфиденциалност на информацията.

Сред всички агенции за недвижими имоти цари тайнственост. Богатите клиенти не искат да се знае къде и какво са купили. Не им харесва, ако тяхната къща или апартамент се показва на снимка, с обявена цена.

Агенциите имат проблеми и с по-бедните клиенти, които сключват заробващи договори за кредит с банките. При тях опасността идва от това, че могат, след като се запознаят с продавача, да се спазарят направо с него и така да елиминират агентите. Затова адресите на апартаменти за продажба се крият като нелегални квартири.
Отвреме-навреме на пазара за недвижими имоти се появяват оферти за жилища на исторически или известни личности, но това все още не е фактор за определянето на цената на имотите в България, показа проверка на e-vestnik в столични агенции за недвижими имоти.

Луксозен апартамент на последния етаж в тези високи сгради (т. нар. пентхаус) в столичния район Витоша се предлага за 1 206 000 евро – колкото апартамент в някои западноевропейски градове. На 4-тия етаж е, с площ от 603 кв. м, 4 спални, 2 гаража, 3 панорамни тераси. Снимка: „Юник естейтс“.

Поведението на купувачите на луксозни жилища в България се диктува основно от инвестиционни или от лични интереси. Богатите българи купуват луксозни жилища, за да ги продадат на по-висока цена или за да живеят в тях, а историческата стойност остава на заден план.

В други европейски страни, особено във Франция и Италия, много замъци и къщи се продават на баснословни цени, защото определена фамилия е живяла там години наред. Цената се вдига допълнително, ако в имота има предмети и мебели, които е използвала известната или историческа личност, на която е принадлежало жилището.

В България исторически значимите имоти обикновено са в занемарени стари сгради, с прогнили прозорци, изронена мазилка и напукани стълбища. Богатият купувач, който е направил парите си в последните 10-20 години, иска да демонстрира стандарт, лукс и разкош, който в представите му е несъвместим с някакъв полуразрушен паметник на културата.

„На новобогаташите не им изглежда престижно да живеят в стари сгради и паметници на културата, а и реставрираните или запазени апартаменти с историческа стойност са малко”, казва Весела Илиева, изпълнителен директор на агенция за недвижими имоти „Юник естейтс”. – Ето защо те си купуват апартаменти в идеалния център или големи къщи с просторни дворове във вилните зони Бояна, Драгалевци и др”.

Най-скъпите апартаменти в София

В тази сграда се продава мезонет за 850 000 евро, с площ 250 кв. м. Жилището е близо до храма "Св. Александър Невски" и все още никой не е живял в него. Снимка: "Юник естейтс"

В тази сграда се продава мезонет за 850 000 евро, с площ 250 кв. м. Жилището е близо до храма "Св. Александър Невски" и все още никой не е живял в него. Снимка: "Юник естейтс"
Гледката от мезонета в София,  който се продава за 850 000 евро. Снимка: "Юник естейтс"Мезонет в София за 850 000 евро, с площ 250 кв. м, недалеч от храма "Св. Александър Невски". Снимка: "Юник естейтс"Луксозен апартамент в столичния кв. "Изток" за 760 000 евро с площ от 380 кв. м. Близо до посолствата на Русия и на Куба. Апартаментът е на две нива, с хол с трапезария, кухненски бокс, 3 спални с 3 бани и дрешник. Снимка: "Юник естейтс"Луксозен апартамент в столичния кв. "Изток" за 760 000 евро с площ от 380 кв. м. Близо до посолствата на Русия и на Куба. Апартаментът е на две нива, с хол с трапезария, кухненски бокс, 3 спални с 3 бани и дрешник. Снимка: "Юник естейтс"Гледка от терасата на апартамента в столичния кв. "Изток" за 760 000 евроСнимка: "Юник естейтс"Апартамент на столичния бул. "Янко Сакъзов" за 400 000 евро, с площ от 150 кв. м,  5-и етаж. Снимка: "Явлена"Апартамент на столичния бул. "Янко Сакъзов" за 400 000 евро, с площ от 150 кв. м,  5-и етаж. Снимка: "Явлена"Гледка от апартамента на столичния бул. "Янко Сакъзов" към парка "Заимов". Снимка: "Явлена"Апартамент на бул. България за 490 000 евро със 160 кв. м. Снимка: "Юник естейтс"Апартамент на бул. България за 490 000 евро със 160 кв. м. Снимка: "Юник естейтс"Апартамент на бул. България за 490 000 евро със 160 кв. м. Снимка: "Юник естейтс"

Въпреки че хората в България нямат вкус към сградите с история, в момента се смята за много аристократично да имаш жилище в района на Докторската градина, около хотел „Радисън“ – срещу парламента и близо до църквата „Света София“. Там почти няма предлагане и имотите в района държат най-високите цени в София – между 3000 и 4000 евро на квадратен метър.
Жилищата зад Софийския университет, около Националната библиотека и в района на „Алея Яворов” също не отстъпват по цена на Докторската градина, казват от Агенция за недвижими имоти „Явлена“. Още по времето на социализма в района са били апартаментите на висши партийни лидери от БКП и до днес той се смята за много престижен за живеене.

Огромни цени държат и жилищата в топ-центъра – до Президентството и около Министерския съвет. Апартаментите в този район се оскъпяват допълнително поради факта, че там има само няколко жилищни сгради, казва Страхил Хаджииванов, управител на „Явлена”. Същото е положението и с жилищните площи на улиците „Московска”, „Цар Освободител”, улиците – преки на „Шишман” – „Славянска”, „Иван Вазов”, „Аксаков” и др.

От жилищните квартали най-високи цени държат апартаментите в квартал „Изток”, който успя да си запази зеленината, въпреки новото строителство, казват от „Явлена”. В момента там се продава апартамент за 450 000 евро на улица „Райко Алексиев”. Агенти твърдят, че преди дни е сключена сделка за апартамент от 100 квадрата, който е продаден за 335 000 евро. В тези случаи цените са по-високи дори от тези на апартаментите в центъра. Пак в същия квартал, в комплекс „Дипломат”, в момента се предлага мезонет за 950 000 евро.

От агенциите за недвижими имоти подчертават, че разликата между обявената от продавача (пожелателна) цена и реалната сума, която купувачът е склонен да даде за дадено жилище, е голяма.
„Най-високите цени, които сме постигали при продажба, са към 2 300 евро на квадратен метър. Цените над 3 000 евро, които се рекламират, просто не се случват. Това са бутафорни сделки”, казват от „Явлена” и съветват хората да не се подвеждат от предлагането в електронните сайтове и по вестниците, защото всеки може да обяви каквато иска продажна цена на имота си, но пазарът определя кое ще се купи.

Най-скъпите къщи в София

Къща в столичния квартал Бояна за 2 000 000 евро с площ 588 кв.м., двор - 1 100 кв.м., гараж за 2 коли, кабинет, сауна, тоалетна, фитнес, котелно помещение и малък апартамент с баня за персонал. Снимка: "Юник естейтс"

Къща в столичния квартал Бояна за 2 000 000 евро с площ 588 кв.м., двор - 1 100 кв.м., гараж за 2 коли, кабинет, сауна, тоалетна, фитнес, котелно помещение и малък апартамент с баня за персонал. Снимка: "Юник естейтс"Къща в столичния квартал Бояна за 2 000 000 евро с площ 588 кв.м., двор - 1 100 кв.м., гараж за 2 коли, кабинет, сауна, тоалетна, фитнес, котелно помещение и малък апартамент с баня за персонал. Снимка: "Юник естейтс"Къща в столичния квартал Бояна за 2 000 000 евро с площ 588 кв.м., двор - 1 100 кв.м., гараж за 2 коли, кабинет, сауна, тоалетна, фитнес, котелно помещение и малък апартамент с баня за персонал. Снимка: "Юник естейтс"

Другият вид луксозни имоти в София, които понякога се предлагат на по-високи цени от луксозните жилища в държави от Западна Европа, са къщите. „Поведението на богатите хора се променя. Те все повече търсят къщи на европейско ниво, а предлагането на такива е оскъдно, дори във вилните зони Бояна, Драгалевци и Симеоново, казва Весела Илиева от „Юник Естейтс”. От една страна във вилните зони има големи проблеми с инфраструктурата – лоши пътища, големи задръствания, заледявания през зимата, липса на канализация, и това отблъсква купувачите. От друга страна, хората, които искат да усетят лукса и имат пари да си го позволят, търсят не просто голяма къща някъде, а също и просторен двор от порядъка на 2 декара. Такива за продан почти няма – предлагат се къщи с дворове от по 600-800 квадратни метра.

Кой купува луксозните жилища?

Луксозните жилища се купуват за живеене или за инвестиция. В първия случай клиентите са главно новозабогатели българи, които искат да подобрят качеството си на живот и да се покажат като успели пред обществото, колеги и приятели. Те доскоро са живели в обикновени апартаменти, но стандартът им се е повишил, започнали са да пътуват в чужбина и са видели как живеят богатите на Запад. Ако допреди години новобогаташите демонстрираха успеха си с маркови дрехи, скъп часовник и луксозен автомобил, паркиран пред панелния блок, днес те си купуват ново жилище, казва Весела Илиева.
Според нея, богатият българин не си избира жилище спрямо броя на членовете от семейството си, а гледа с кой имот най-добре ще демонстрира, че е успял. Той иска да има кабинет, стая за гости, отделни спални и стаи за децата, стая за жената, която чисти и поддържа къщата, голям хол, хубава гледка, градина, басейн, два-три гаража – по този начин той се чувства на ниво, когато си покани гости и приятели.

„Евтина къща“ в столичния кв. Горна Баня – за 850 000 евро. Площта й е 960 кв. м, има 1125 кв. м двор, гараж за 4 коли и паркинг. Цялата къща е с подово отопление. Снимка: Агенция за недвижими имоти „Юник естейтс“.

След като осигурят основното си жилище, богатите инвестират и във втори дом. В момента е много популярно да се купуват имоти в Гърция. Близо е до София, а българинът очаква да получи по-качествено обслужване, по-вкусна храна, по-чиста вода и съхранена природа. Богатите си представят как ще си канят гости не само в България, но и в Гърция, ще си правят партита и ще покажат, че са успели. Това ги мотивира да купуват, казва Весела Илиева.

Какво купуват чуждестранните инвеститори?

Много чужденци търсят жилища в София, но 80% от купувачите на луксозни имоти са българи, казват от „Юник естейтс”. Чужденците не купуват имоти, за да живеят в тях, а с цел да спечелят в бъдеще от покачването на цената. За тях морето и планината на България вече не са толкова атрактивни, както предишни години. Чужденците търсят имоти предимно в центъра на София, защото очакват цените да догонят европейските (в центъра на столиците на другите европейски държави жилищата се движат между 3-5 хиляди евро за квадратен метър). В момента реални сделки за апартаменти в центъра на София за цена над 3 000 евро на квадратен метър не се случват, затова на чужденците им изглежда перспективно да спечелят в бъдеще 1000-2000 евро на квадрат от инвестицията си.

В Интернет, по вестниците и по телевизията се рекламират апартаменти и къщи в София на много по-високи цени от 3000 евро на квадрат, които изпреварват дори стойността на средновековни замъци и свръхмодерни къщи в елитни западноевропейски квартали. От „Явлена” казват, че към тези имоти няма никакъв интерес, собствениците им така и не успяват да ги продадат, а на огледите идвали предимно зяпачи.
„Зяпачите” са хора, които обикалят и гледат, въпреки че нямат пари да си купят имот, обясняват от агенцията. Както има хора, които обикалят магазините за дрехи, пробват различни неща и накрая нищо не си купуват, защото нямат пари, така имало и зяпачи на имоти – хора без работа, които си създават емоции, срещат се с брокери, намират си компания и се разхождат по огледи.

Изчерпва ли се пазарът на луксозни жилища?

Пазарът на скъпи имоти не се изчерпва поради характера на хората, които купуват такива имоти, казват от „Явлена”. Богатите не си купуват жилище за цял живот. Те си купуват скъп апартамент, живеят в него 2-3 години и го продават. На тях непрекъснато им се променят вкусовете, критериите и те си сменят местата за живеене, както сменят скъпите си коли – карат една кола 2-3 години, излиза друг модел на друга марка, харесва им, продават досегашната си кола и взимат нова. Така е и с имотите им.

Според специалистите от „Явлена”, в България вече отмира тенденцията човек да си купува жилище за цял живот. Това го правели само хората, които наистина нямат пари и изплащат един имот по 25-30 години. „Дори и бедните хора, в първия момент щом имат възможност, вече започват да гледат към нещо друго. Това обяснява защо за 2006 и 2007 година имаме 600 000 сделки за покупко-продажба на имоти”, казват от агенцията.

След застрояването – престижен квартал ли е Лозенец?

Независимо, че Лозенец е силно застроен, той продължава да е сред престижните квартали в София и цената на апартаментите там не само не намалява, но и се увеличава, казват от „Явлена”. Най-скъпи са жилищата в частта от бул. „Евлоги Георгиев” до Семинарията, което се води старият Лозенец. За сметка на това, много хора вече изобщо не броят района около „Хладилника” за част от Лозенец и там цените са много по-ниски. Специалистите очакват в близките години цените на жилищата в Лозенец да растат по-бавно, отколкото в други райони, защото блоковете там са строени толкова на гъсто, че съседите си крадели прането един на друг от просторите, само с едно пресягане.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.